УГСПЛ проаналізувала урядове спрощення реєстрації фактів народження та смерті на тимчасово окупованих територіях - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

УГСПЛ проаналізувала урядове спрощення реєстрації фактів народження та смерті на тимчасово окупованих територіях

Новина

На сайті кабінету Кабінет Міністрів України з’явилося повідомлення, що уряд врегулював процедуру розгляду документів, що підтверджують факт народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей. Відповідно до поки неопублікованої постанови,  спеціально створена комісія розглядатиме питання підтвердження фактів народження та смерті на ТОТ сходу, вивчатиме обставини кожної справи та видаватиме висновок, який слугуватиме підставою для реєстрації органом ДРАЦС народження або смерті. Правозахисники Максим Тимочко та Дар’я Свиридова проаналізували нововведення.

Передісторія.  З 2016 року в Україні почала діяти судова процедура легалізації документів окупаційної влади. Така процедура спочатку була закріплена в статті 257-1 Цивільного процесуального кодексу України, а потім – статтею 317 цього ж кодексу. Судова процедура передбачала, що особа може звернутись в будь-який суд у зв’язку із встановленням факту народження або смерті, якщо цей факт настав на окупованій території. Такі заяви суд має розглянути в день звернення заявників. На перший погляд, процедура зручна і безпроблемна. Однак перевантаженість судів, особливо в прифронтових районах, та відсутність професійних знань в галузі права самих заявників ускладнювали процес.

Дії правозахисників. У зв’язку з проблемами, що виникли, представники громадськості, у тому числі УГСПЛ, спільно з МінТОТ (нині МінветТОТ) у 2018 ці розробили проекту Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження адміністративної процедури державної реєстрації фактів народження та смерті, які відбулися на тимчасово окупованих територіях України”. Наразі цей законопроект проходить погодження в Уряді. Законопроект передбачає:

– усунення системного порушення прав громадян України з ТОТ;

– отримання документів про народження та смерть у короткі строки за допомогою РАЦСів;

– екстериторіальність реєстрації фактів народження та смерті;

– введення обліку документів, виданих окупаційною «владою»;

– врахування фактів з документів, але не їх визнання;

– виконання державою Україна своїх міжнародно-правових зобов’язань та рекомендацій міжнародної спільноти тощо.

Дії влади. У січні 2018 року Верховна Рада України ухвалила Закон України “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”. Статтею 2 цього Закону було встановлено, що діяльність збройних формувань РФ та окупаційної адміністрації РФ у Донецькій та Луганській областях, що суперечить нормам міжнародного права, є незаконною, а будь-який виданий у зв’язку з такою діяльністю акт є недійсним і не створює жодних правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, які додаються відповідно до заяви про державну реєстрацію народження особи та заяви про державну реєстрацію смерті особи. Саме це положення Закону дозволило Кабінету Міністрів України внести зміни до існуючого порядку реєстрації актів цивільного стану та передбачити адміністративну  (тобто позасудову) процедуру встановлення фактів народження/смерті на окупованих територіях ОРДЛО.

Процедура за новою Постановою. Спеціально утворена Комісія буде мати повноваження розглядати та  оцінювати документи, надані заявниками для підтвердження настання цих фактів. Рішення комісії буде підставою для видачі відповідних свідоцтв про народження або смерть українського зразка. Натомість, документи видані окупаційними адміністраціями будуть оцінюватись Комісією у сукупності з іншими документами, зокрема медичними. Звісно це не означає, що документи , видані так званими “ЛДНР”, будуть визнаватись, адже ці документи лише беруться до уваги Комісією з метою встановлення наявності тих чи інших фактів. Сам по собі документ окупаційної адміністрації не має юридичного значення на території України і не може підтверджувати факт народження або смерті.

Обґрунтування КМУ. Міністр юстиції України Денис Малюська пояснює:

Денис Малюська. Фото: ЦЕНЗОР.НЕТ

«Уряд в розвиток так званих «Намібійських винятків», сформульованих Міжнародним судом ООН та розвинутих у практиці Європейського суду з прав людини, запровадив механізм підтвердження автентичності медичних довідок, виданих на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей відповідними закладами охорони здоров’я та судово-медичними установами. Ключовий принцип «Намібійських винятків» полягає у тому, що для захисту невід’ємних прав людини врахування окремих документів, виданих окупаційною владою, є допустимим».

Думка правозахисників щодо нової процедури. Не дивлячись на те, що поки не має повного тексту документу, в УГСПЛ вважають, що по суті ці зміни жодним чином не вирішують проблему.

«Адміністративна процедура документування народження та смерті на ТОТ стала по суті третьою процедурою для мешканців ТОТ. Але вона не більш доступна, ніж судова процедура, і, скоріш за все, люди й надалі будуть користуватись саме судовою процедурою», – коментує Постанову Дар’я Свиридова.

Дар’я Свиридова (УГСПЛ)

Варто зазначити, що зміни дійсно засновані на принципах міжнародного права та відповідають позиції Міжнародного Суду ООН в Консультативному висновку “Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії ” 1971 р., а також висновкам Європейського суду з прав людини у справах “Лоізіду проти Туреччини”  (Loizidou v. Turkey, 18.12.1996, §45), “Кіпр проти Туреччини” (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001) та “Мозер проти Республіки Молдови та Росії” (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016). Водночас, правозахисники зазначають, що більш доцільним було віддати перевагу проекту Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження адміністративної процедури державної реєстрації фактів народження та смерті, які відбулися на тимчасово окупованих територіях України”, ініціатором якого вони були.

«Цим законопроектом передбачається адміністративна процедура як для документів виданих окупаційною владою на території Кримського півострову, так і територій ОРДЛО. Тобто, у ньому аналогічний порядок передбачений і для кримчан, на відміну від звуженого по суб’єктам звернення порядку, закріпленого у новій Постанові КМУ. Окрім того, процедура, передбачена законопроектом передбачає покладення обов’язку щодо видачі відповідних документів не на Комісії, а на РАЦСи, що ще більше спрощує порядок отримання українських документів громадянам, які проживають на окупованих територіях», – розповідає Максим Тимочко.

Maksym Tymochko, lawyer and expert of the Ukrainian Helsinki Human Rights Union

Тож УГСПЛ наполягає на внесенні змін до законодавства та на запровадженні саме адміністративної процедури для всіх мешканців ТОТ через механізми РАЦСів. Відповідні рекомендації зафіксовані і у дослідженні «Перешкоди в реалізації прав і свобод осіб на окупованій території Кримського півострова та тимчасово непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей (реєстрація фактів народження і смерті», підготовленому ГО Центр правових та політичних досліджень «СІМ» спільно з УГСПЛ.

Матеріал підготовлено в рамках Програми «Права людини в дії», яка впроваджується Українською Гельсінською спілкою з прав людини за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах.

Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.