Як реалізується право на працю на Львівщині? Експерти дослідили основні тенденції - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Як реалізується право на працю на Львівщині? Експерти дослідили основні тенденції

Моніторинг

Місцевий індекс прав людини (МІПЛ) – це мініпроєкт Української Гельсінської спілки з прав людини, який заснували для підтримки та розвитку реформи децентралізації в Україні. Критерієм ефективності визнано розвиток, в якому права людини мають пріоритет в усіх сферах її взаємодії з державою. Зокрема для цього представники місцевих громадських об’єднань проводять моніторинги населених пунктів за координації та навчальної підтримки УГСПЛ.

Одним із важливих розділів методології моніторингу Місцевого індексу прав людини є «Самореалізація», до якого відноситься і можливість реалізації права на працю в громаді.  Які можливості для цього є в Оброшинській територіальній громаді, що на Львівщині, — дослідили правозахисники громадської приймальні УГСПЛ у Львові, яка працює на базі Центру правових та політичних досліджень СІМ.

Ілюстративне фото. Оброшинська громада. Джерело: сайт ОТГ

Він передбачає оцінку зусиль громад з забезпечення права на працю та умов його реалізації на підставі нормативних позитивних зобов’язань. З огляду на важливість права на працю серед прав людини, органи місцевого самоврядування мають зосередити свої зусилля на тому, щоб забезпечити людям можливість заробляти на життя роботою за місцем їх проживання. Це може бути робота, яку людина вільно обирає або на яку вона погоджується (стаття 43 Конституції України), або ж створення умов для заняття підприємництвом (стаття 42 Конституції України).

Введення воєнного стану створює фактичні та нормативні передумови для обмеження права на працю. Також це призводить до істотних змін у структурі господарської діяльності, що відображається на реалізації як права на здійснення підприємницьку діяльність, так і прав найманих працівників.

Оброшинська територіальна громада є одним з прикладів спроможної територіальної громади у Львівській області. Це вдалося завдяки активному підходу органів місцевого самоврядування, зокрема із застосування проєктних методик діяльності. Її комунікаційна політика, яку дослідили в процесі збору матеріалів (категорії і перелік оприлюднених матеріалів, характер і сприяння у пошуку і отриманні відповідної інформації на усіх рівнях), свідчить про високий рівень відкритості та прозорості діяльності.

Ілюстративне фото. Оброшинська громада. Джерело: сайт ОТГ

Станом на 01.01.2023 р. відповідно до відомостей офіційного обліку органів місцевого самоврядування в Оброшинській територіальній громаді проживало 7 662 зареєстрованих осіб, з них – 1 631 дітей.

У громаді переважає населення працездатного віку (16-60 років), його частка за останні 4 роки в середньому становила 58%. У громаді зростає навантаження на населення працездатного віку особами у віці понад 60 років (у 2020 р. на 100 осіб населення працездатного віку припадало 38 пенсіонерів, у 2023 р. – 43). Отже, загальне демографічне навантаження на 100 осіб працездатного населення Оброшинської громади у 2023 р. у понад 1,5 раза перевищував відповідний показник у Львівській області. Станом на початок 2022 р. чисельність зайнятих в Оброшинській територіальній громаді становила близько 5 000 осіб.  

Станом на кінець 2022 р. рівень зареєстрованого безробіття у громаді становив близько 3%.

Для громади характерним є високий рівень самозайнятості мешканців. Так у 2022 р. на 10 тис. населення тут припадало 575 ФОПів (відповідний показник Львівської області становив – 429).

У 2021 р. показник податкоспроможності Оброшинської територіальної громади становив 1,13 пунктів, а у 2022 р. зріс до 1,19 пунктів. Таким чином, у 2022 р. попри повномасштабну війну у країні бюджет Оброшинської громади був одним із 207 бюджетів територіальних громад, які перерахували реверсну дотацію до державного бюджету (розмір 155,5 тис. грн.).

Особливістю ринку праці Оброшинської територіальної громади є його тісна інтегрованість із ринком праці м. Львова, а також сусідніх територіальних громад, насамперед Сокільницької, Пустомитівської та Зимноводівської. 

Дослідження підходів громади дозволило встановити високий рівень відповідності показникам оцінки навіть в умовах воєнного стану. Громада активно використовує можливості та бере активну участь у програмах та проєктах. Водночас правозахисники підготували рекомендації для збільшення ефективності за окремими секторами розробки і виконання місцевих програм, підтримки підприємництва, участі у профілізації підготовки фахівців.

Більше можна прочитати у звіті: Право на працю та особливості його реалізації і захисту в умовах правового режиму воєнного стану на підставі інструментів моніторингу «Місцевий індекс прав людини» (на прикладі Оброшинської територіальної громади)

Звіт підготовлено в межах проєкту «Правосуддя для людей, які постраждали від російської агресії» за підтримки чеської організації «People in Need».


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber