Пропозиції Української Гельсінської спілки з прав людини Комітету ООН з прав людей з інвалідністю з формування питань Уряду України для підготовки Державної доповіді II-III циклу про виконання Конвенції про права осіб з інвалідністю
Україна ратифікувала Конвенцію про права осіб з інвалідністю 16 грудня 2009 року. Міжнародний договір набув чинності для України 6 березня 2010 року. На своїй XIV сесії Комітет ООН з прав людей з інвалідністю підготував Заключні висновки та рекомендації Уряду України за результатами розгляду первинної державної доповіді про виконання Конвенції. У 2017 році щодо України прийнята спрощена процедура підготовки Державної доповіді про виконання Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю II-III циклу.
У 2020 році Україна має прозвітувати про виконання Конвенції. До цього часу Комітет ООН з прав людей з інвалідністю готує запитання до Уряду України, пропозиції щодо яких збирає, враховуючи думку громадських організацій, зокрема, і УГСПЛ. Готуючи пропозиції для Комітету ООН з прав людей з інвалідністю, УГСПЛ звертає увагу на значні перешкоди в забезпеченні прав людини людей з інвалідністю в ситуації міжнародного збройного конфлікту, який триває на сході України.
Під час виконання Конвенції ООН Урядом включено низку заходів з виконання рекомендацій Комітету до довгострокових рішень. Окрім іншого, заходи стосувались системи оповіщення, яка передбачала застосування доступних форматів інформації, питань супроводу людей з інвалідністю під час надзвичайних ситуацій. З цією метою були прийняті нормативні акти, що заклало основу правовому регулюванню питань захисту людей з інвалідністю під час надзвичайних ситуацій. Однак, практичні кроки з імплементації запланованих заходів не можна вважати успішними.
Збільшення кількості цивільних осіб, що були поранені або набули захворювань, а також кількості внутрішньо переміщених осіб з інвалідністю не призвело до вироблення ефективної політики з забезпечення прав людини цих категорій. Більше того, до перешкод в реалізації прав людини – обмеження виборчого прав ВПО та забезпечення пенсійних та соціальних виплат, додаються й виклики зумовлені інвалідністю. Як приклад, внутрішньо переміщені особи з інвалідністю витрачають кошти на оренду житла та придбання речей першої необхідності, а потім вже шукають кошти на лікування та реабілітацію. Це часто змушує їх відмовлятись від необхідних реабілітаційних послуг. Ускладнює ситуацію і неможливість отримати медичні документи з тимчасово окупованих територій. Це стає перешкодою для продовження інвалідності та отримання відповідних реабілітаційних послуг.
Законодавством передбачено безоплатність послуг, пов’язаних із встановленням інвалідності, а також – можливість огляду МСЕК за місцем проживання людини з інвалідністю, проте на практиці цивільні постраждалі особи несуть витрати на дослідження, аналізи та транспорт. Обмежує доступ людей з інвалідністю до послуг й той факт, що органи МСЕК переважно знаходяться лише в адміністративних центрах Донецької та Луганської області не передбачаючи виїзних прийомів. До того ж, тривале обстеження в стаціонарі, як правило раз на рік та часті переогляди можуть стати причиною відмови від статусу особи з інвалідністю.
Задля урегулювання цих та інших проблем людей з інвалідністю Українська Гельсінська спілка з прав людини сформувала свою пропозицію пулу питань, які Комітет ООН може направити Уряду України.
З пропозиціями Української Гельсінської спілки з прав людини Комітету ООН з прав людей з інвалідністю з формування питань Уряду України для підготовки Державної доповіді II-III циклу про виконання Конвенції про права осіб з інвалідністю можна ознайомитися ТУТ.
Підготовка пропозицій стала можливою за підтримки Програми USAID «Права людини в дії», яка здійснюється Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах.
Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук:https://www.facebook.com/USAIDUkraine.