Методичний посібник «Історія одного міста: як викладати окремі питання щодо збройної агресії РФ на Сході України» - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Методичний посібник «Історія одного міста: як викладати окремі питання щодо збройної агресії РФ на Сході України»

Видання містить методичні рекомендації щодо висвітлення на уроках історії України та позаурочних виховних заходах у загальноосвітній школі питань перебігу ініційованого РФ збройного конфлікту проти України, порушень прав людини та міжнародного гуманітарного права, а також гуманітарних аспектів на частині території Донецької та Луганської областей у 2014 – 2019 рр. на основі матеріалів аналітичних звітів «Історія одного міста» Центру документування Української Гельсінської спілки з прав людини.

Реалією українського сьогодення є життя суспільства в умовах довготривалої збройної агресії й гібридного конфлікту з періодичним, непрогнозованим для звичайних громадян загостренням ситуації та травматичним досвідом постійних людських втрат. Населення України опинилося в умовах суспільно-політичного розмежування, почасти – поляризації, пов’язаних не лише з результатами президентської та парламентської виборчих кампаній 2019 р., але й різними, часом протилежними поглядами на шляхи і засоби досягнення миру.

У ситуації збройного конфлікту дуже важливим для українського суспільства є бажання і прагнення до встановлення миру. Не менш важливим є налагодження і підтримка взаєморозуміння та взаємоповаги, формування толерантного ставлення, розв’язання конфліктів на різних рівнях ненасильницькими методами. Педагоги у навчальних закладах мають великий потенціал для миробудування у країні та суспільстві. У своїй професійній діяльності вони безпосередньо впливають на формування світогляду учнів і опосередковано можуть мати вплив на їхнє близьке оточення.

Проте на сьогодні є ряд чинників, якими обумовлена складність вивчення в українській школі тем, пов’язаних із подіями 2014-2019 рр.:

-безпосередня близькість у часі того, що закладається у програми та має бути висвітлено у підручниках;

-фактологічне наповнення матеріалу, який є постійним новинним рядом у ЗМІ, однак не має усталеної академічно-історичної дослідницької основи;

-гібридний характер війни;

-проблеми неоднорідного суспільного сприйняття причин та можливого перебігу збройного конфлікту на основі різного особистісного досвіду та близькості/віддаленості від лінії бойових дій як самих учнів та їх сімей, так і педагогів;

-потреба балансу між знаннями, яких вимагають сучасні програми, та виробленням ціннісного ставлення підлітків у дискурсі будівництва миру та одночасної героїзації української армії.

Тому метою запропонованих рекомендацій є:

– надати педагогам інформаційну та методичну допомогу в роботі зі складними питаннями історії сучасного російсько-українського збройного конфлікту у військовій та цивільній площині,

– запропонувати конкретні навчально-методичні матеріали, які можуть допомогти вчителям і школярам на основі емпатії та критичного мислення глибше зрозуміти травматичний досвід війни, полону, окупації та інших ситуацій, пов’язаних із перебігом гібридного конфлікту, через вивчення персональних свідчень, документів та інших джерел інформації.

Через фокус посібника саме на правах людини його було викладено в термінології Міжнародного гуманітарного права, Міжнародного кримінального права та Міжнародного права прав людини, у ньому роз’яснюються поняття: збройний конфлікт, збройна агресія РФ на Сході України, збройна агресія РФ проти України, війна та гібридна, “проксі” війна. Окремий акцент було зроблено на поясненні концепції перехідного правосуддя – комплексу заходів, які необхідно здійснити після завершення збройного конфлікту для переходу України до сталого миру. Ці заходи передбачені чотирьома елементами перехідного правосуддя: притягнення винних до відповідальності за злочини; відшкодування жертвам завданої шкоди; встановлення правди, повне розслідування порушень, які мали місце в період конфлікту; інституційні реформи, які гарантують неповторення таких порушень і самого збройного конфлікту, та офіційна констатація історичної правди.

Ознайомитися з посібником можна ТУТ.

Методичний посібник підготовлений в рамках Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.