Експерти дослідили як у громадах чотирьох регіонів забезпечують право на здоров’я
Статут Всесвітньої організації охорони здоров’я передбачає, що Уряди держав несуть відповідальність за здоров’я народів. Люди мають отримувати не лише доступ до медичної допомоги, а й безпечні питну воду і харчі, належні умови проживання та оптимальні умови праці. Місцеві органи самоврядування відіграють важливу роль у задоволенні потреб громадян. Як право на здоров’я забезпечується у громадах трьох регіонів України монітори оцінили з допомогою інструменту «Місцевий індекс прав людини».
Робота органів місцевого самоврядування (ОМС) має бути спрямована на підтримку закладів охорони здоров’я, поліпшення доступу до медичних послуг, впровадження передових медичних технологій та підвищення ефективності використання ресурсів територіальної громади.
За останні чотири роки до нормативних актів, які регулюють сферу реалізації права на здоров’я на місцевому рівні, було внесено низку змін та доповнень. Зокрема, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», посадовці на місцях мають забезпечувати, як власні повноваження у цій галузі, так і делеговані, наприклад, доступність та безоплатне обслуговування у закладах галузі. А в Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» з’явились зміни щодо оновленої термінології (наприклад, госпітальний округ, електронна охорона здоров’я (е-здоров’я, eHealth) та ролі органів місцевого самоврядування у охороні здоров’я громад ( наприклад, залучення до складу наглядової ради закладу охорони здоров’я, крім представників власника закладу охорони здоров’я та відповідних органів місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад, представників громадськості та громадських об’єднань, діяльність яких спрямована на захист прав у сфері охорони здоров’я, організацій, що здійснюють професійне самоврядування у сфері охорони здоров’я).
У березні – травні 2024 року експерти провели чотири моніторинги і проаналізували як індикатори права на здоров’я реалізуються у:
- Біленьківській територіальній громаді Запорізької області
- Первозванівській територіальній громаді Кіровоградської області
- Смілянській міській територіальній громаді Черкаської області
- Холмківській територіальній громаді Закарпатської області.
Монітори дослідили:
- місцеві політики у сфері охорони здоров’я
- заходи для комфортного перебування в закладах охорони здоров’я
- забезпечення пільгових категорій населення лікарськими засобами
- забезпечення пільгових категорій населення виробами медичного призначення
- проведення заходів з надання паліативної допомоги для жителів громади
- проведення протиепідемічних заходів
- доступ до медичних послуг без ознак дискримінації
- проведення інформаційно-просвітницьких кампаній
- проведення заходів з реабілітації мешканців громади
За результатами аналізу вдалих практик, започаткованих територіальними громадами, можна зробити наступні висновки:
1. Найбільше вдалих практик показали Смілянська та Біленьківська громади – за 10-ма індикаторами.
2. Холмківська територіальна громада – за 8-ма індикаторами.
3. Первозванівська територіальна громада показала найменше вдалих практик – за 5-ма індикаторами.
Найбільше вдалих практик громадами було показано за індикаторами: «проведення заходів психологічної підтримки населення на території громади», «доступ до медичних послуг без ознак дискримінації», «місцеві політики у сфері охорони здоров’я»; «проведення інформаційно-просвітницьких кампаній».
Не було виявлено вдалих практик за індикатором: «забезпечення достатньою кількістю лікарів та інших фахівців у громаді».
«Здійснення заходів з проведення реабілітації мешканців громади» не було реалізовано жодною з громад згідно встановлених критеріїв оцінювання. Водночас, на 2024 рік окремими громадами (Біленьківська та Смілянська громади) заплановано відповідні заходи.
Пропонуємо ознайомитись із повним текстом аналітичного огляду
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube | Viber
Ця публікація/візуальний матеріал зроблений завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через USAID Ukraine – USAID Україна. Зміст публікації є виключною відповідальністю УГСПЛ і не обов’язково відображає погляди USAID – Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.