Дослідження «Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях України (2014-2019 рр.)» - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Дослідження «Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях України (2014-2019 рр.)»

Українська Гельсінська спілка з прав людини (УГСПЛ) підготувала дослідження  «Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях України (2014-2019 рр.)». Основною метою дослідження є вивчення становища у сфері формальної і неформальної освіти на непідконтрольних Україні територіях та аналіз кількісних і якісних показників реалізації культурних та соціально-економічних прав дітей і молоді на тимчасово окупованих територіях.

Право на освіту відіграє важливу роль у системі прав людини. Однією із гарантій права на освіту, передбачених положеннями національного законодавства та міжнародними стандартами у галузі освіти, виступають позитивні зобов’язання держави.  Однак збройна агресія РФ призвела до того, що Україна обмежена в можливостях забезпечення права на освіту на тимчасово окупованих територіях.

Сьогодні на тимчасово окупованих територіях Донецької і Луганської областей, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя проживає близько 1 мільйона дітей, з них понад 450 тисяч дітей шкільного віку.

Дослідження виявило низку проблем, пов’язаних зі збереженням української громадянської ідентичності на тимчасово окупованих територіях:

  1. Відсутність державного моніторингу та офіційних даних щодо кількісних показників освітнього поля тимчасово окупованого Криму (АР Крим та м. Севастополь) і частини Донецької та Луганської областей.
  2. Збільшення кількості учнів, які не мають сертифікації за рівнями навчання Національної рамки кваліфікацій і втрачають зв’язок з освітнім полем України.
  3. Знищення громадянської і національної ідентичності через освітні інституції формального та неформальної освіти.

За результатами дослідження були сформовані рекомендації для відповідних державних органів:

  • Розробити державну стратегію реінтеграції дітей та молоді з тимчасово окупованих територій;
  • Створити міжвідомчу робочу групу при МОН з залученням громадських організацій з метою вирішення проблемних питань, з якими стикаються мешканці тимчасово окупованих територій у сфері освіти, включаючи питання «нострифікації» освітніх документів про здобуття базової та повної загальної середньої освіти дітей з тимчасово окупованої території;
  • Запровадити спрощений порядок отримання документів державного зразка про загальну середню освіту дітей з тимчасово окупованих територій;
  • Створити окремій відділ в Міністерстві освіти та науки, який буде займатися забезпеченням реалізації права на освіту мешканцями тимчасово окупованих територій;
  • Забезпечити збір даних щодо ситуації з освітою на тимчасово окупованих територіях (кількість і профіль навчальних закладів, мови навчання, кількість учнів/студентів/аспірантів/випускників);
  • Розробити механізми щодо створення єдиного освітнього простору з тимчасово окупованими територіями через вдосконалення систему дистанційної та екстернатної форм навчання, в тому числі розроблення відповідної шкільної та онлайн програм навчання;
  • Запровадити програми соціопсихологічної адаптації дітей ВПО у закладах повної загальної середньої освіти та закладах вищої освіти на материковій частині України;
  • Розробити та запровадити програму «Культурна та освітня реінтеграція молоді з тимчасово окупованої території» , яка буде сприяти інтеграції дітей та молодь з тимчасово окупованих територій до українського культурного, інформаційного, спортивного простору через молодіжні центри та молодіжні громадські організації (спортивні, культурні, фестивалі, конкурси тощо);
  • Розробити та запровадити програми обмінів молоддю с залученням молоді з тимчасово окупованих територій (у тому числі програми обміну та стажування за кордоном);
  • Враховати потреби молоді з тимчасово окупованих територій під час розробки Державної цільової соціальної програми “Молодь України”.

Пропонуємо ознайомитись з короткою версією дослідження, короткою версією дослідження англійськоюповною версією дослідження “Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях України (2014-2019 рр.).

Дослідження підготовлено Програмою Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.