Публікація

«Стягнення в дохід держави активів як різновид санекцій та практика ЄСПЛ»: аналітичний звіт

Застосування санкцій сьогодні є поширеним заходом в Україні з огляду на необхідність реагування на виклики поставлені гібридною війною до 2022 року та збройним конфліктом міжнародного характеру після 24 лютого 2024 року.

Зазвичай під санкціями розуміються зовнішньополітичні санкції, що накладаються одними державами стосовно інших і стосуються їх суверенних територій, торгівлі, можливості користування майном тощо. Водночас в Україні у 2014 році було ухвалено Закон «Про санкції», який дозволив застосовувати цей механізм на внутрішньому рівні, тобто всередині країні. У 2022 році цей Закон було суттєво розширено і за останні два роки існує близько 40 судових вироків щодо стягнення майна як громадян держави-агресора, так і українських громадян, в дохід держави як захід конфіскації в межах накладених санкцій.

Природа ж таких санкцій має змішаний характер – з одного боку вона є позасудовою, де стосується обмеження прав на пересування, доступу до території тощо; з іншого – в частині обмеження в реалізації права власності застосовує судовий механізм, адже держава навіть в умовах воєнного стану несе відповідальність за дотримання прав і свобод людини, зокрема права власності. Хоча положення закону застосовуються до осіб – фізичних і юридичних, – чиї дії визнані такими, що створюють значні загрози національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України або сприяють вчиненню таких дій іншими особами, цих підстав недостатньо для визначення пропорційності такого втручання у реалізацію прав і свобод людини.

Відтак у цьому аналітичному документі розгладяються відповідні положення Закону України «Про санкції», які уможливили з 2022 року здійснювати безповоротне вилучення активів, що належать різним категоріям осіб. Серед іншого це може створювати проблеми сумісництва із зобовʼязаннями щодо захисту прав і свобод людини, визначеними насамперед Конституцією України.

Оскільки Конституційний Суд України не висловлював свою позиції з цього питання з огляду на відсутність звернень субʼєктів конституційного подання (скарги), то питання ймовірних порушень права власності можна розглянути крізь призму релевантної практики Європейського суду з прав людини, адже Україна не відступала від цих зобовʼязань за Конвенцією про захист прав і основоположних свобод (Європейською конвенцією) в умовах воєнного стану.

Читати повний текст аналітичного звіту «СТЯГНЕННЯ В ДОХІД ДЕРЖАВИ АКТИВІВ ЯК РІЗНОВИД САНКЦІЙ ТА ПРАКТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ»


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber


Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн–отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521–57–53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: