Сторінка 5 – Українська Гельсінська спілка з прав людини

Міжнародна організація Артикль 19 розробила рекомендації щодо закону про Національну Раду з питань телебачення та радіомовлення

АРТИКЛЬ 19 провів детальний аналіз нової редакції Закону України “Про Національну раду України з питань телебачення та радіомовлення”.

Нова редакція Закону відповідає багатьом міжнародним стандартам регулювання телерадіомовлення. Однак, ефект від позитивних положень послаблюється тим фактом, що Президент зберігає абсолютне право на призначення половини членів Національної Ради.

Українські законодавці пропонують внесення змін до Закону України 1997 року “Про Національну раду України з питань телебачення та радіомовлення”. Нова редакція Закону, в цілому, відповідає міжнародним стандартам, зокрема у тій частині, що стосується процедури призначення членів Національної Ради Верховною Радою України.

Найбільш серйозною проблемою запропонованих змін є необмежені повноваження Президента щодо призначення половини складу Національної ради (ці повноваження гарантує стаття 106 (13) Конституції України. Нова редакція Закону обмежує повноваження Президента звільняти членів Національної ради на свій розсуд. Однак, ми рекомендуємо вписати в Закон більш серйозні обмеження повноважень Президента. В перспективі, ми рекомендуємо внести поправку в Конституцію по вилученню вищезгаданого положення.

АРТИКЛЬ 12 закликає українську владу якомога ефективніше використати підготовлений аналіз нової редакції Закону для того, щоб привести Закон у повну відповідність міжнародним стандартам. Рекомендації для подальшого удосконалення Закону включають наступне:

· Чітка і відкрита заява про незалежність Національної ради повинна бути додана до Закону;

· Необхідно переглянути процедуру фінансування Національної ради, щоб захистити її від політичного втручання.

Ми також закликаємо владу взяти на себе зобов’язання по перегляду інших законів, що стосуються мовлення, з тим, щоб привести їх у відповідність до міжнародних стандартів.

Аналіз проведений АРТИКЛЕМ 19 можна знайти на Інтернет-сайті організації www.article19.org.

Для подальшої інформації контактуйте з Тобі Менделом, АРТИКЛЬ 19, тел.: +1 902 431-3688, email: [email protected] чи з Федерікою Пріною, АРТИКЛЬ 19, тел.: +44 20 7239-1186, email: [email protected].

Секретаріат Ради українських правозахисних організацій

«Прописка» вже у минулому. Що далі?

“Про свободу пересування” – так називається Закон України, прийнятий парламентом наприкінці минулого року. Після вступу в силу він скасує процедуру, що проіснувала менше року, реєстрації громадян, яка мало чим відрізнялася від своєї “попередниці” – прописки.

Дуже підступні штампики

Подорожуючи у справах малими та великими містами нашої Батьківщини, часто зіштовхуєшся з парадоксальними діями міліціонерів. Коли показуєш їм свій паспорт для перевірки у половині випадків, це точно, “нариваєшся” на питання: “А що Ви тут робите?”. Такий інтерес у патрульно-постової служби виникає після ознайомлення зі штампом прописки з “чужим” для них містом Херсоном. Варіантів відповідей на це питання може бути безліч: від “Мені ніколи з Вами спілкуватися, де хочу, там і їжджу, кожний має право на свободу пересування і це не Ваша справа”, до жартівного: “Приїхав зброєю і наркотиками торгувати” (у відповідь можуть обшукати сумку, головне, при цьому наполягати, щоб правоохоронці склали протокол і запросили двох понятих, як того вимагає закон).

Подібні діалоги з міліціонерами – далеко не єдина неприємність, яка виникає через маленький штампик “зареєстрований” або “прописаний”. Вам відмовлять у виплаті субсидій, не нарахують пенсію і комунальні платежі, позбавлять можливості брати участь у виборах і одержати медичну допомогу, якщо Ви звернетеся до установ не за місцем проживання…

Ми станемо вільні і бажані скрізь?

З цього приводу новий Закон говорить, і це варто процитувати: “Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи чи її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами і міжнародними договорами України, чи підставою для їхнього обмеження”. І коли це положення набуде законної сили, кожний, хто відмовить у медичній допомозі (“їдьте в лікарню за місцевою пропискою!”), чи в будь-яких інших державних послугах тільки тому, що Ви – “нетутешній”, – буде вважатися правопорушником з усіма витікаючими наслідками. Відповідальність за подібні правопорушення буде коливатися від дисциплінарної до карної, в залежності від шкоди, заподіяній людині.

Закон вводить два нових поняття: “місце проживання” – місто, село, де людина живе більш 6-ти місяців протягом року, і “місце перебування” – де вона знаходиться менше 6-ти місяців протягом року.

Чисті паспорти і ніякої турботи

Для того, аби зареєструватися за місцем проживання, необхідно протягом 10 днів надати (у яку установу – законом поки не визначено) чотири речі: заява, паспортний документ (паспорт, свідоцтво про народження чи про приналежність до громадянства України – для осіб, що не досягли16-ти років, для іноземців – вид на постійне чи тимчасове проживання), квитанцію про сплату держмита і два талони зняття з реєстрації. Закон не передбачає ніякого штампування Вашого документа, а в разі потреби Вам можуть видати довідку про місце проживання. Ваша справа – подати заяву, обов’язок уповноваженого органа – Вас зареєструвати. Так само скасована процедура “виписки”. Тепер, коли Ви переїжджаєте до іншого міста на постійне місце проживання, Ви просто подаєте заяву з переліком вищезгаданих документів. Державний орган сам надсилає запит за попереднім місцем проживання для скасування “старої” реєстрації. Після цього Вас реєструють за новим місцем проживання. Термінів реєстрації немає, оскільки нова процедура має явочний характер, а не дозвільний. Тобто, державний орган не вирішує, “бути чи не бути”, а вносить відомості про реєстрацію за вимогою громадянина чи іноземця.

Уся процедура реєстрації місця перебування (менше 6-ти місяців протягом року) складається з подачі заяви. Усе. Правда, подати її необхідно протягом 7 днів. Про те, що особа “стала на облік” у визначеному населеному пункті, працівники реєстраційного органа повідомляють своїм колегам за місцем проживання людини.

От у такий спосіб буде відбуватися обмін інформацією між держструктурами з приводу пересування людини у межах країни.

Поки все це тільки на папері. Закон ще не опублікований і не набув сили. Поки незрозуміло, які органи будуть реєструвати людей і скільки це буде коштувати. Загалом, нині немає механізму його виконання.

Олександр Бурмагін

Журнал для правозахисних НДО

Прес-служба президента позбавила “Українську правду” акредитації

Прес-служба президента України анулювала акредитацію кореспондента “Української правди” на висвітлення зустрічі Леоніда Кучми і Володимира Путіна.

Про це повідомили у п’ятницю в прес-службі президента. Перед цим, у середу, кореспондент “Української правди” був акредитований на церемонію підписання двосторонніх договорів і заяв для преси Кучми і Путіна.

Прес-служба президента мотивувала рішення відмовити в акредитації тим, що є обмеженим число журналістів на цьому заході. “Тому вирішено залишити найбільш масові ЗМІ”, – зазначили там.

У прес-службі сказали, що в силі залишається акредитація на закриття року України в Росії у палаці культури “Україна”. Але цінність цієї акредитації є мінімальною, оскільки дану церемонію у прямому ефірі будуть транслювати по телебаченню.

Від себе “Українська правда” змушена додати, що два дні тому про обмежене число журналістів на висвітлення зустрічі Кучми і Путіна мова не йшла. “УП” схильна розцінювати цю подію як перешкоди у діяльності ЗМІ з боку адміністрації президента.

Причиною цього може бути неконтрольованість представників “Української правди” з боку прес-служби президента.

Як відомо, кілька місяців тому так само була позбавлена акредитації на висвітлення самміту СНД кореспондент каналу СТБ Ліля Буджурова, яка також працює в Криму як спецкор “Української правди”.

Акредитацію Буджурової, яка попередньо була підтверджена прес-службою президента, анулювали після того, як вона у розпал кризи Тузли поставила Кучмі питання з цього приводу. Тоді підхід президента до преси не був санкціонований прес-службою глави держави.

Українська правда

Жорстоке поводження поліції в Німеччині

Міжнародна Амністія на початку року випустила звіт щодо звинувачень поліції в жорстокому поводженні та надмірному застосуванні сили в Німеччині.

В звіті на 77-ми сторінках робиться оцінка офіційній статистиці таких повідомлень і результатів розслідувань, а також інформації з неофіційних джерел, зокрема, засобів масової інформації, результатів діяльності Європейського комітету проти катувань (CPT), повідомлень правозахисних організацій та інших джерел.

Також звіт містить докладний аналіз міжнародного та німецького права в цій сфері, а також порівняння з існуючою усталеною практикою поліції в Німеччині.

Міжнародна Амністія докладно описує конкретні випадки жорстокого поводження працівниками поліції, а також хід та результати проведених офіційних розслідувань.

Експерти Міжнародної Амністії дають низку конкретних рекомендацій Німеччині щодо забезпечення права на життя та свободи від катувань і жорстокого поводження в поліції, зокрема, шляхом удосконалення системи державної статистики таких випадків, ефективного розслідування та покарання винних у скоєнні таких злочинів, забезпечення незалежного моніторингу місць затримання незалежним позавідомчим державним органом, освіти з прав людини, а також реалізації гарантій щодо не застосування жорстокого поводження під час примусової депортації.

Даний звіт показує, що навіть такі розвинуті демократичні країни визнають наявність жорстокого поводження поліції, на відміну від українського уряду, і роблять відповідні кроки по боротьбі з цим явищем.

Повний текст звіту англійською в форматі PDF можна отримати зі сторінки Міжнародної Амністії: http://web.amnesty.org/aidoc/aidoc_pdf.nsf/Index/EUR230012004ENGLISH/$File/EUR2300104.pdf

Секретаріат Ради українських правозахисних організацій

Росіян збираються пронумерувати

Російська влада має намір ввести для кожного громадянина особистий номер. Проти цього виступили російські правозахисники, які обґрунтовано побоюються, що це призведе до порушення фундаментальних прав і свобод.

Зараз в Росії існує 18 державних баз про населення. Російська влада має намір присвоїти кожному громадянину країни особистий номер. На відміну від ЄНПП (єдиного номеру платника податків) новий номер зведе в єдине ціле всю інформацію про людину, що повинно полегшити роботу владних структур: податкових, соціальних, військових та інших, – повідомило радіо Бі-Бі-Сі.

„Універсальний ідентифікатор особи (УІО)” влада збирається надавати особі або з народження або під час будь-якої іншої реєстраційної процедури, наприклад, реєстрація на облік в міліції, реєстрацію шлюбу тощо.

Як пише газети „Ведомости”, персональний облік населення зараз веде одразу декілька відомств і одночасно існує не менше 18 федеральних баз даних.

УІО дозволить тримати всі відомості про особу в одній базі.

„Проблема в тому, що всі данні розрізнені, що істотно збільшує витрати на їхнє утримання”, – сказав „Ведомостям” перший заступник міністра економіки та розвитку Андрій Шар онов.

Проте, за даними російських ЗМІ, реалізація цього проекту можлива за декілька років.

Разом з тим, влада каже, що ніякої загрози несанкціонованому доступу до баз даних не буде, оскільки зведення в одне ціле всіх даних тільки підвищить рівень безпеки бази.

Проте, як відзначають експерти, ніякої нової інформації цей новий код не буде містити, а всі інші дані при бажанні можливо знайти на базарі, який заповнений нелегальними базами даними.

„Я боюся, щоби не сталося так, що інформація з реєстру стане доступною для будь-кого бажаючого. Такі дані як національність, віросповідання, партійність можуть збиратися тільки на умовах анонімності та добровільності. Все повинно бути регламентовано у законі, навіть умови передачі інформації з одного державного органу до іншого. Так відбувається у всіх європейських країнах, у США. А в нас до сих пір не існує закону про захист персональних даних”, – сказав експерт Інституту прав людини Лев Левінсон.

З приводу цього Андрій Блінушов з Рязанської правозахисної спільноти „Меморіал” сказав:

„В останні чотири роки державні органи, перш за все в особі спецслужб, роблять регулярні атаки на нашу приватність. Вони просто жадають безконтрольно підслуховувати телефони, відкривати листи та посилки, читати повідомлення електронної пошти. Мало того, з кожного хочуть зняти відбитки пальців, дані радужки ока, поміряти носи та описати малюнки на тілі. Їх також безумно цікавлять наші знайомства, належність до партії та громадським організаціям, наша віра в Бога. Кожному, як бирку на табірний бушлат, хочуть присвоїти „особистий номер”. Або ще гірше, як заявив певний чиновник уряду 15 січня 2004 року – „особистий штрих-код”. І що, будемо лежати в коробках, як банани з етикетками?

Так мало їм, вони тепер мають намір звести це до єдиної бази даних. При цьому в усіх закутках країни від Лубенської площі Москви до Петушиного провулка Красно перекопська торгують цими самими державними базами даних: від прописок і реєстрації приватних машин до суми сплачених щорічно податків. Базами, які і розпродують чиновники державних відомств. Так чи можемо ми довірити свої дані подібним „слугам закону”?

Їх послали підглядати, а вони – підслуховують, винюхують та ще й прагнуть печатку на ніс поставити…”

Портал „Права людини в Росії”

Розігнаний мітинг: суди розпочалися

У Москві 23 лютого розігнаний пікет пам’яті жертв сталінської депортації чеченців та інгушетів. Через півгодини після початку акції співробітники ОМОНу вимагали, щоби її учасники розійшлися і затримали організаторів та декілька учасників пікету.

Вже 24 лютого в 12 годині в Басманському суді Москви відбувся розгляд справ про адміністративні правопорушення стосовно затриманих на Лубенській площі.

Першою розглядалася справа Льва Пономарьова. Виконавчого директора руху „За права людини”. Пономарьов подав подання про надання йому додаткового часу для ознайомлення з матеріалами справи. Подання було задоволено – новий розгляд справи призначено на 15.00 25 лютого.

Після цього справа другого організатора мітингу – секретаря руху „Російські радикали” Микола Храмов – була передана до Мешанського суду, оскільки Лубенська площа, на якій відбувався мітинг, відноситься до його території. Про час розгляду його справи Храмова повинні повідомити додатковою повісткою.

Активісту Демократичного Союзу Євгенію Фрумкіну в канцелярії суду повідомили, що він рахується „таким, що не з’явився” і йому нічого не можуть повідомити про те, коли я де буде розглядатися його справа і чи буде воно розглядатися взагалі.

Михайло Кукобака, активіст Транснаціональної радикальної партії та в минулому радянський політв’язень, подав подання про розгляд своєї справи за участю захисника, в якості якого буде виступати відомий адвокат Карина Москаленко, яка зараз перебуває у службовому відряджені в Страсбурзі.

Заява Миколая Храмова, секретаря руху „Російські радикали”

„Те, що відбувалося сьогодні в Басманському суді, було повністю передбачуваним: судді не горять бажанням розглядати цю справу. З юридичної точки зору наша правота не підлягає сумніву: право на свободу мітингів та зібрань гарантовано статтею 31 Конституції і відповідно до неї може бути обмежено тільки федеральним законом, якого в даному випадку немає. Тимчасове положення про порядок повідомлення органів влади Москви про мітинги не є федеральним законом і, відповідно, жодним чином не може обмежувати наше конституційне право.

Повинен сказати, що для нас ця справа виходить далеко за межі вчорашнього епізоду на Лубенській площі. Мова йде про гарантії для всіх громадян цієї країни конституційного права на свободу мітингів, не самого останнього з фундаментальних прав і свобод, гарантованих Конституцією та європейською конвенцією про захист прав людини та основних свобод. Ситуацій тут в принципі аналогічна тій, в якій ми діяли протягом багатьох років, добиваючись реалізації конституційного права громадян на відмову від військової служби через переконання та заміни військової служби на альтернативну цивільну службу.

Саме тому на прикладі цієї конкретної справи ми хочемо домогтися надзвичайно важливої для правової держави в Росії кваліфікаційній юридичній оцінці і наших дій. І лій міліції, і дій міської влади. Ми маємо намір йти до кінця, якщо необхідно – до Європейського суду з прав людини в Страсбурзі. Найголовніша перепона на даний момент є в явному прагненні суддів затягнути розгляд справи по суті аж до закінчення двомісячного терміну давності для розгляду справ про адміністративні правопорушення. Тому я маю намір вимагати найшвидшого розгляду моєї справи усіма доступними мені способами. Аж до прямих ненасильницьких дій”.

Міжнародна Гельсінська Федерація з прав людини засуджує зрив мирного мітингу

За словами свідків, в тому числі пана Аарона Роудса – виконавчого директора МХФ, у момент, коли учасники мітингу ушанували хвилиною мовчання пам’ять жертв чеченського конфлікту, з’явилися міліціонери та грубо заарештували організаторів мітингу – Льва Пономарьова, Миколу Храмова, а також ще приблизно 11 інших осіб, які очевидно належали до цієї партії.

За попередньою інформацією, міліція тримала заарештованих в дільничних відділах протягом приблизно три години. Затриманим, включно з Львом Пономарьовим та Миколою Храмовим пред’явлено звинувачення по статті 20 (іі) Адміністративного кодексу: проведення несанкціонованого мітингу. Їх зобов’язали з’явитися до московського суду 24 лютого.

„Немає правових підстав ні для заборони мирного мітингу, ні для його зриву!, – заявив пан Роудс. „МХФ засуджує цей напад на людей, які зібралися, щоби мирно виразити свої погляди, і закликає владу зняти всі звинувачення з усіх затриманих 23 лютого”, – додав він.

Пан Роудс заявив: „Турбує, що влада обрала сьогоднішній день для порушень прав людини очевидно для того, щоби зберегти порядок для офіційного святкування для військових”. Московська влада відмовила демонстрантам в дозволі на проведення мітингу з незрозумілих причин, стверджуючи, що це офіційне свято: 23 лютого є Днем захисника Вітчизни, коли прославляються російські збройні сили та їхній вклад в захист країни. За інформацією учасників мітингу, ніякої іншої активності чи зборів людей навколо не було.

„Напередодні президентських виборів, коли влада повинна забезпечити плюралізм думок, ми є свідками зворотного”, – додав пан Роудс. „Ми закликаємо російську владу дотримуватися зобов’язань в рамках міжнародних стандартів з прав людини, щоби забезпечити свободу мирного вираження та зібрань”.

Міжнародні стандарти з прав людини, наприклад, Європейська Конвенція з захисту прав людини та основних свобод, учасницею якої є Росія, зобов’язує країни забезпечувати право на мирні зібрання та вираження. Обмеження цих прав можуть вводитися в певних рамках, і не більше, ніж це необхідно в демократичному суспільстві, або коли існує дійсна загроза національній безпеці або загрозі населенню. МХФ розглядає відмову московською владою надати організаторам дозвіл на проведення мітингу як явне порушення Європейської Конвенції про права людини. Організація також розглядає затримання організаторів демонстрації та зрив мітингу як подальше порушення зобов’язань Росії в рамках міжнародних норм в сфері прав людини.

МХФ послідовно протестує проти порушень прав людини, що вчинені під час чинного військового конфлікту в Чечні, незалежно від того, хто є винним у цих порушеннях. Вона також засуджує такі інциденти, як масове взяття заручників в московському театрі в жовтні 2002 року, підрив смертниць на рок-концерті в серпні 2003 року та передбачувана атака смертників в московському метро в лютому 2004 року, що були пов’язані з чеченськими бойовиками та які забрали життя більше 150 цивільних осіб.

Права людини: спецпроект Граней.ру

Французький законопроект зобов’язує провайдерів „моніторити” зміст інформації в Інтернеті

8 січня 2004 року пройшов друге читання французький проект закону про цифрову економіку. Проект спрямований на транспозицію положень директив ЄС з електронної комерції (2000/31/EC) та частково директиви з приватності електронних комунікацій (2002/58/EC) до законодавства Франції.

Національна Асамблея не тільки підтвердила своє бажання дозволити приватне “судочинство” у Франції, але також встановила загальний обов’язок для провайдерів хостінгу моніторити зміст своїх споживачів – захід напряму заборонений Директивою ЄС з електронної комерції. До того ж провайдери доступ і хостінгу матимуть обов’язок фільтрувати певний зміст на виконання судових ордерів.

Громадські організації, профспілки та асоціації користувачів Інтернет розпочали протидію цьому проекту з самого початку процесу транспозиції у лютому 2003 року. Усі вони проти того, що називають “приватизація судочинства”, що буде результатом запровадження вищезазначеної процедури нотифікації і заборони розміщення змісту споживачів за рішенням провайдерів.

Французькі провайдери погоджуються на цю процедуру, проте вони категорично проти покладення на них обов’язку суцільного стеження, фільтрування змісту і нового визначення електронної пошти. Друге читання законопроекту призначено на середину лютого. Парламентська опозиція (лівого спрямування) була закликана правозахисниками (IRIS, RSF) направити фінальний текст до Французької Конституційної Ради. IRIS збирається додатково звернутись до суду проти французького уряду щодо порушення Європейського законодавства, якщо цього не зробить опозиція.

Матеріали IRIS щодо законопроекту LEN

www.iris.sgdg.org/actions/len/

Петиція IRIS

www.iris.sgdg.org/actions/len/petition.html

AFA, Асоціація французьких провайдерів

www.afa-france.com

RSF: прес-релізи (09.01.2004)

www.rsf.org/article.php3?id_article=9011 (French)

www.rsf.org/article.php3?id_article=9014 (English)

Odebi, Асоціація Інтернет користувачів:

www.odebi.org

„EDRI-gram Українською” –

бюлетень про „цифрові” громадянські права у Європі

Засудження тибетського лами до смертної кари вказує на переслідування, які продовжуються

Засуджуючи відомого ламу до смертної кари, китайський уряд зловживає кримінальними переслідуваннями для придушення політичних, культурних та релігійних проявів в тибетських спільнотах, зазначила сьогодні міжнародна правозахисна організація Хьюмен Райтз Вотч (Human Rights Watch).

В новому звіті на 108 сторінках Хьюмен Райтз Вотч відзначив, що переслідування Тензіна Делека Рінпоче, високоповажного тибетського лами, який зараз очікує смертну кари за непідтверджені звинувачення в участі у підкладення бомби, показує сурові обмеження покладені на тибетців в Китаї. В нещодавні роки китайський уряд посилив світський контроль за рахунок монастирського впливу.

„Не дивлячись на китайську риторику щодо правової реформи, справа Тензіна Делека показує, що коли справа стосується Тибету, то китайський уряд все ще не сприймає неконтрольовану політичну чи релігійну діяльність”, – зазначив Міккі Шпігель, старший дослідник азійського підрозділу Хьюмен Райтз Вотч.

Хьюмен Райтз Вотч закликає до негайного звільнення Тензіна Делека, який зараз очікує нового суду відповідно до міжнародних стандартів.

Останній раз Тензіна Делека бачили 2 грудня 2002 року, коли суду префектури Сичуань засудив його до смертної кари. Виконання покарання було відстрочене на 2 роки і, якщо Тензін Делек не порушить умов своєї відстрочки, то покарання буде замінене на пожиттєве ув’язнення. Його звинувачений співрозмовник Лобсанг Донруб був страчений 26 січня 2003 року одразу після того як суд відхилив апеляційні заяви обох чоловіків. 4 лютого 2004 року Міністерство закордонних справ повідомило Європейського колегу, що Тензін Делек утримується у в’язниці №3 Чаньдуня, місці з надзвичайно високими мірами безпеки 600 кілометрів від свого дому.

Звіт Хьюмен Райтз Вотч „Суд над тибетським ченцем: справа Тензіна Делека” демонструє, як чиновники намагалися заткнути Тензіна Делека більш, ніж 10 років. Хьюмен Райтз Вотч надає нову інформацію, яка показує як його судили за те, що виглядає недоведеними звинуваченнями в підкладенні бомби. Офіційні китайські представники стверджували в суді, що Тензін Делек та Лобсанг Дондруб відповідальні за ряд вибухів в Сичуані і за агітацію за „відокремлення”.

Китайські чиновники, заявивши, що справа пов’язана з державною таємницею, відмовилися відкрити справу для громадського розгляду чи полегшити покарання. Вони відмовили у допуску юристів, обраних сім’єю, для його захисту в процесі апеляції.

„Китайський уряд знову використовує відмову на основі держаної таємниці для того, щоб заткнути тибетців, які намагаються покращити умови в своїх спільнотах,” – сказав Шпігель. „Тензін Делек грав по китайських правилах, але попав в конфлікт з системою. Як сказав один з його колег, вони придумали закони, але вони ж їх і порушують.”

Протягом більш ніж 10 років Тензін Делек боровся за розвиток соціальних, медичних, освітніх та релігійних установ для бідних кочових тибетських спільнот в провінції Сичуань. Він також працював, щоб зберегти тонкий екологічний баланс перед обличчям вирубання лісів та добування копалин. У відповідь місцеві чиновники значно обмежили його права. Чиновники обмежили його право на пересування, на зустрічі та розмови з послідовниками та на практику його релігійних переконань. Принаймні двічі, в 1997 та 2000 роках він втікав до найближчих гір щоб уникнути арешту.

Переслідування Тензіна Делека також зачепило мешканців провінції Н’ягчу (китайською, Яджйанг), місцевості звідки походить Делек, які були об’єднані навколо популярного лами. Лише за період з квітня 2002 по січень 2003 поліція допитала біля 60 членів тибетської спільноти. Більш ніж 100 мешканців втекли, оскільки боялися жорстокого поводження та ув’язнення.

Принаймні 6 помічників Тензіна Делека були ув’язнені; двоє отримали суворі покарання за зв‘язок з ламою. Хьюмен Райтз Вотч закликав до негайного звільнення цих двох осіб, ченця Таші Пунтсог та бізнесмена Тапела, яких засудили відповідно до 7 та 5 років позбавлення волі.

„Це не просто історія Тензіна Делека, це історія всіх тибетців,” – сказав Шпігель. „Це кадр – але насправді це більш подібно до довгої плівки – китайських спроб зруйнувати культурну та духовну самобутність тибетських районів в цілому Китаї”.

Хьюмен Райтз Вотч зазначив, що міжнародне співтовариство повинне нагадувати про справу Тензіна Делека при кожній нагоді при зустрічах з китайськими чиновниками та вимагати від китайського уряду притягнути до відповідальності тих чиновників, які переслідували цього чоловіка та його спільноту.

„Якщо Китай дійсно прагне приєднатися до міжнародного співтовариства, китайські чиновники повинні припинити перетворення культурних та релігійних проявів на політичні злочини; звільнення Тензіна Делека та його прихильників буде гарним початком” – зазначив Шпігель.

За матеріалами прес-релізу Хьюмен Райтз Вотч від 9 лютого 2004 року

Секретаріат Ради українських правозахисних організацій

Апеляційний суд вирішив спір щодо майна між двома релігійними організаціями у Херсонській області

Минулого вівторка, 10 лютого, завершилося засідання Херсонського обласного апеляційного суду, який визнав претензії Єпархії Московського патріархату на право володіння храмом у селищі Калінінському безпідставними.

Ця історія розпочалася ще влітку минулого року, коли православна громада селища Калінінського Великоолександрівського району вирішила перейти з юрисдикції Московського патріархату під “дах” Київського патріархату Української православної церкви. Після цього відбулися масові акції протесту священиків та прихильників московського напряму православ’я, відлучення від церкви кількох високих чиновників, побиття кількох керівників “бунтівної” громади”, походи із чудодійними іконами, “пікіровки” в пресі, зустрічі з керівництвом обласної державної адміністрації й, нарешті, кілька судових засідань. З чого й потрібно було, на наш погляд починати.

Останнє судове засідання завершилося вчора. На цьому етапі українське правосуддя встало на бік громади Київського патріархату. Всі претензії “московських” священиків були визнанні безпідставними.

Вадим Бережний, “Політична Україна”,

Великоолександрiвський р-н

Кабмін збільшив кількість керівників Державного комітету у справах релігій

Кабінет Міністрів України збільшив чисельність заступників Голови Державного комітету у справах релігій, підпорядкованого Міністерству юстиції України.

На засіданні Уряду 11 лютого ухвалено проект постанови, якою кількість заступників голови Держкомрелігій збільшується з двох до трьох осіб.

Як повідомив Міністр юстиції України Олександр Лавринович, урядова постанова розроблена на пропозицію Міністерства юстиції України. Розширення кількості заступників голови Комітету визнана необхідною для більш чіткого визначення і розмежування посадових обов‘язків керівництва відомства.

Постанова набула чинності з моменту її ухвалення.

На сьогодні Державний Комітет у справах релігій очолює Віктор Бондаренко. Першим заступником Голови Комітету є Микола Новиченко. Заступником Голови Комітету є Микола Маломуж.

Тим часом в парламенті зареєстровано законопроект, яким передбачено ліквідація цього Державного комітету з передачею усіх його функцій та повноважень безпосередньо до Міністерства юстиції та його територіальних відділень.

РУПОР

Невиконання судових рішень – це дії виконавчої влади, які підривають авторитет судової влади

4 лютого 2004 року було проведено Загальні Збори Асоціації Суддів Донецької області.

Зборами прийнято наступне рішення: визнати невиконання судових рішень щодо стягнення на користь суддів невиплачених сум такими діями з боку виконавчої влади, що підривають авторитет судової влади України.

З цього приводу було вирішено звернутися з відкритим листом до Президента України Л.Д. Кучми як гаранта Конституції України.

Асоціація Суддів Донецької області

Від РУПОРу: додатково про ситуацію з суддями в Донецьку дивіться статтю В.Бойко „Досудилися…”

Заява Інституту свободи совісті (Росія) в зв’язку з клерикальною ідеологізацією державної системи освіти

З 90-их років минулого століття в багатонаціональній та поліконфесійній Росії почався період релігійної свободи, що наступив після десятиліть тотального панування атеїзму, як державної ідеології.

Разом зі свободою совісті, світськістю держави, рівності релігійних об’єднань та громадян законодавство Росії передбачає право на отримання релігійної освіти згідно формулювань федеральних Законів „Про освіту” та „Про свободу совісті та релігійні об’єднання”.

Таким чином чинне законодавство Росії допускає релігійну освіту в державній світській школі: „на прохання батьків чи осіб, які їх заміняють та за згодою дітей, які навчаються в державних та муніципальних освітніх закладах, адміністрація вказаних закладів за погодженням з відповідним органом місцевого самоврядування надає релігійній організації можливість навчати дітей релігії поза межами освітньої програми” (п.4 ст.5 федерального Закону „Про свободу совісті та релігійні об’єднання”.

Необхідно відзначити, що не існує релігійної освіти без орієнтації на ту чи іншу релігію (конфесію). Крім цього воно спрямоване на формування відповідного світогляду.

Релігієзнавство – це передача знань про релігію (релігії), але не світогляду. Чітке визначення „релігійної освіти” достатньо важке, оскільки відсутнє правове визначення „релігії”, а релігієзнавчих нараховується більше 200.

Часто світськість помилково ототожнюють з секуляризмом, який є запереченням релігії (атеїзмом).

З юридичної точки зору максимально коректним є визначення світського характеру держави (включаючи характер державної системи освіти) як світоглядно нейтрального, рівновіддаленого, безоціночного. Тобто такого, яке не надає переваги взагалі ніякому світогляду: ні релігійному, ні атеїстичному, ні іншому.

Сучасна світська державна школа повинна виключати нав’язування будь-якого світогляду.

В даному контексті слід відмітити, що історичний розподіл світоглядів на „релігійний” та „антирелігійний” і відповідно людей, які слідують їм на „віруючих” та „невіруючих” не зовсім коректний при застосуванні в сучасній правовій системі.

В той же час даний розподіл дозволяє використовувати релігію в політичних цілях та маніпулювати індивідуальною, колективною та суспільною свідомістю з метою утримання влади („розділяй та володарюй”).

Немає сумнівів, що у відповідності до законодавства релігійна освіта в державній школі повинна бути лише добровільною.

Питання про фінансування релігійної (конфесійної) освіти викликає найбільш гострі та суперечливі спори, але відповідь необхідно шукати в конституційно-правовому полі. Виходячи з принципів свободи совісті, світськості держави, рівності релігійних об’єднань та інших взаємозалежних принципів, які складають основу ладу, держава не повинна фінансувати діяльність релігійних організацій (в тому числі релігійну (конфесійну) освіту).

Таким чином, вищезгадана освіта, як в стінах світської школи так і поза ними, повинна фінансуватися за рахунок самих віруючих та релігійних організацій. Це стосується як теології в вищій школі так і „Основ православної культури” (ОПК) в загальноосвітній.

В той же час в сучасній Росії існують керовані ”згори” спроби підмінити законодавчо закріплене право кожного на релігійну освіту певним антиконституційним обов’язком держави фінансувати конфесійну освіту вибраних (так званих „традиційних”) релігійних організацій і до того ж в рамках державної системи.

При цьому не існує правових критеріїв „традиційності” і їх неможливо створити. Згадані тенденції ведуть до того, що „нетрадиційних” віруючих не тільки обмежать в правах на релігійну освіту, але разом з іншими інакомислячими платниками податків, фактично, примусять оплачувати конфесійну освіту, а зрештою сакралізацію влади.

Щось подібне було до 1917 року, але уроки історії не пішли на користь. Дії та заяви державних службовців (в тому числі і з Міністерства освіти) показують, що багатоконфесійна Росія знову наступає на старі конфесійні граблі.

Аналіз російської історії кінця ХIX – поч. ХХ століть дозволяє говорити про занепад релігійної освіти в загальноосвітній школі, що значною мірою було обумовлено її обов’язковістю (теж саме відбувається сьогодні в багатьох країнах).

А в російських університетах ніколи не було богословських факультетів, тобто в структуру вищої школи богословська освіта взагалі не входила.

Серед самих очевидних деструктивних наслідків конфесійних вподобань влади (в тому числі і в сфері освіти) – розшарування суспільства по світоглядним принципам, руйнування конституційних принципів, які становлять основу ладу, стимуляція сепаратизму, який загрожує національній безпеці держави та який може привести до розпаду федеральної системи.

Непродумана та небезпечна політика конфесійних вподобань федерального центру не просто сприяє, а є основою підтримки сепаратистів в „неправославних” регіонах значною кількістю населення, які відчувають себе громадянами другого сорту і навіть чужими в „православній Росії”.

Якщо спрямованість в „закрома Родини” та ініціативи по запровадженню теології та ОПК зі сторони Російської Православної Церкви Московського Патріархату – РПЦ МП – (як і любої іншої релігійної організації, яка претендує на істину в останній інстанції) значною мірою закономірні та юридично безкарні, то діяльність державних службовців повинна отримати правову оцінку.

Обнадійливим прецедентом може і повинно стати притягнення чиновників Міністерства освіти РФ до відповідальності за антиконституційну діяльність, яка виражається в клерикалізації державної системи освіти, поєднану з політичною корупцією в сфері відносин держави з релігійними об’єднаннями.

В той же час релігійним лідерам необхідно усвідомлювати відповідальність та пам’ятати, що умовою належності релігійних організацій до інститутів громадянського суспільства є їх незалежність від дарів держави. В протилежному випадку релігійні організації стають придатком держави та ідеологічними служанками влади.

Очевидно зрощення держави та церкви в Росії зайшло далеко, якщо влада говорить про духовність, а церква про гроші.

Що стосується ролі держави (у виді російських, корумпованих приблизно на рівні Колумбії, чиновників) стосовно релігійної (конфесійної) освіти то вона повинна виражатися однією фразою. НЕ ЗАВАЖАТИ!

І взагалі, найбільша послуга, яку влада може зробити релігії – залишити її в спокої. Відповідно правове регулювання діяльності релігійних об’єднань повинне здійснюватися на загальних засадах функціонування інших громадських некомерційних об’єднань як юридичних осіб.

Очевидно, що нав’язування релігійної (конфесійної) освіти в державній школі не стане благом ні для церкви, ні для суспільства, ні для держави.

Основа справжньої демократії та стабільності в суспільстві полягає далеко не в використанні релігії в політичних цілях та сакралізації влади на основі протаскування державних віросповідних вподобань, а в реальному впровадженню в життя суспільства та держави комплексу конституційних принципів, які складають основу ладу.

В цілому, необхідно встановити незалежний від влади та конфесійної бюрократії громадський контроль над сферою взаємовідносин держави з релігійними об’єднаннями, яка вражена корупцією (разом з усією системою державного управління).

Для того, щоб домогтися її прозорості, публічності, інформованості суспільства необхідна консолідація зусиль громадських організацій (науково-дослідницьких, правозахисних та інших).

1 лютого 2004 року

Інститут свободи совісті