Публікація

Звіт про діяльність Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» в 2006 році

Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України» створена в 1997 р., легалізована в 1998  і зареєстрована в 2004 р. З кінця 90-х організація проводить систематичне спостереження за ходом кампаній по проведенню парламентських, президентських і місцевих виборів, суспільно-політичними процесами, діяльністю органів влади і місцевого самоврядування, сприяє розвитку громадської активності і місцевого самоврядування, здійснює правозахисну і інформаційно-аналітичну діяльність в Одеській області.

 

  1. Діяльність Одеської обласної організації ВГО КВУ під час парламентських і місцевих виборів в 2006 році в  Одеській області.

 

Під час парламентських і місцевих виборів в 2006 році Одеська обласна організація  КВУ реалізувала ряд програм, метою яких було сприяння максимально чесному і законному ходу виборчої кампанії. Для досягнення цієї мети було організоване системне спостереження за ходом виборчої кампанії, інформування громадськості про хід виборчого процесу, привернення уваги виборчих комісій, влади і громадськості до найгостріших проблем, пов’язаних з ходом виборчої кампанії. Окрім цього Одеська обласна організація КВУ провела серію тренінгів для членів виборчих комісій та кампаній з просвіти виборців.

В рамках всеукраїнських програм «Комітету виборців України», Одеська обласна організація КВУ виконувала наступні проекти:

 

Довгострокове спостереження за ходом виборчої кампанії
В рамках проекту довгострокового спостереження за виборами в нашому регіоні працювали довгострокові спостерігачі, кількість яких в березні 2006 року  досягла 10 (по одному спостерігачу на кожен округ).

На основі зібраної інформації протягом періоду спостереження (листопад 2005 –  березень 2006 рр.) Одеська організація КВУ оприлюднила чотири звіти, в яких дала оцінку ходу виборчої кампанії в регіоні.
Предметом моніторингу стала діяльність і порушення законодавства з боку представників політичних партій і виборчих блоків, їх штабів, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, виборчих комісій, засобів масової інформації.


Спостереження за процесом голосування і підрахунком голосів.
В день голосування 26 березня 2006 року на виборчих ділянках Одеської області працювало 200 представників КВУ, велика частина з яких мали статус офіційних спостерігачів, а інші – статус журналістів газети «Точка зору».
Представники КВУ також спостерігали за процесом передачі протоколів в ТВК і ОВК, стежили за роботою цих комісій. На основі звітів спостерігачів Одеська організація КВУ дала 4 прес-конференції. Також, на основі цих матеріалів був опублікований загальний підсумковий звіт про хід виборчої кампанії.
По висновках спостерігачів КВУ, голосування 26 березня в Одеській області пройшло в цілому у вільній і прозорій обстановці, без масових фактів тиску на виборців, членів комісій, ЗМІ, спостерігачів. Але процес підрахунку голосів пройшов з порушеннями процедурних норм, особливо відносно процедури передачі документів  окружним і територіальним виборчим комісіям, а також уточнення протоколів ДВК.

 

Програма навчання членів дільничних виборчих комісій
Одеська обласна організація КВУ при підтримці Strengthening Electoral Administration in Ukraine Project Development Associates, Inc. і ОБСЄ, провела 72 семінари для членів дільничних виборчих комісій протягом січня – березня 2006 року у всіх виборчих округах Одеської області. За цей час навчання пройшло більше 7000 чоловік.

Семінари проводили тренери Одеського КВУ, сертифіковані ЦВКа, учасники семінарів забезпечувалися методичними посібниками для членів ДВК.

 

«Служба захисту виборців»
Протягом виборчої кампанії Одеською обласною організацією КВУ виконувалася програма «Служба захисту виборців» при підтримці американської асоціації юристів (ABA-CEELI).

В рамках цієї програми в Одеській області юрист громадської приймальні КВУ надавав професійні юридичні консультації суб’єктам виборчого процесу і виборцям, які потребували юридичної допомоги. За період з листопаду 2005 року по 26 березня 2006 року була надана допомога понад 120 особам, серед них близько 40 – з питань, що торкалися виборчого процесу і 80 – з  інших юридичних питань. Найчастіше зустрічалися питання, щодо порушень пов’язаних із списками виборців, проведенням передвиборної агітації, процедурою підрахунку голосів.

 

Співпраця з міжнародними моніторинговими місіями
Одеська організація КВУ тісно співробітничала з місіями спостереження ENEMO, ОБСЄ та іншими іноземними спостерігачами, надавала численні консультації міжнародним місіям, які працювали в регіоні. Зокрема, фахівці організації консультували довгострокових спостерігачів ENEMO, в тому числі щодо логістики, допомагали місії європейської студентської асоціації AEGEE.


Регіональні
програми Одеської обласної організації КВУ
Одеською обласною організацією КВУ було реалізовано також низку регіональних проектів.

 

«Вибори – 2006: моніторинг дотримання прав виборців».

Проект стартував в лютому 2006р., був завершений у середині квітня 2006р.  і виконувався  при  підтримці Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.

У завдання проекту входило проведення моніторингу дотримання прав виборців в Одеській області під час виборчої кампанії 2006р., здійснення інформування громадськості про згадані права і про те, наскільки вони дотримуються, сприяння захисту цих прав в Одеській області.

Моніторинг дотримання прав виборців проводився шляхом моніторингу ЗМІ, рейдів в райони області і роботи спостерігачів КВУ на місцях, роботи громадської приймальні (звернення громадян) і на основі матеріалів від партнерських громадських організацій. За підсумками проведеного моніторингу складено відповідний аналітичний звіт, який оприлюднений через ЗМІ і Інтернет.

В рамках проекту також здійснювалося інформування виборців про їх права і обов’язки. З цією метою в газеті «Одеські вісті» вийшло 4 тематичні випуски (загальний тираж близько 70 тис. прим.) інформаційно-просвітницької сторінки для виборців:

« Як і кого ми вибираємо 26 березня?» (Особливості нової виборчої системи; відмінності мажоритарної і пропорційної виборчих систем; що потрібно знати виборцю, щоб зробити зважений вибір, голосуючи за партійні списки; де і як виборець може одержати допомогу для захисту своїх прав; інформація про хід виборчої кампанії  і т.д.);

«Знайди себе і не втрать свій голос!» (Про важливість і необхідність перевірки і уточнення списків виборців; де і як виборець може перевірити себе в списках; що робити, якщо виборець або його рідні відсутні в списках, або у даних про них міститися помилки і неточності; де і як виборець може захистити свої права; інформація про хід виборчої кампанії  і т.д.);

« Не залишайтеся байдужими!!!» (Права і обов’язки виборців; процедура голосування; що виборець повинен робити в день голосування; що робити, якщо став свідком порушення виборчого законодавства або твої права порушені і т. д.);

«Як депутат може допомогти виборцям?» (Повноваження і обов’язки депутатів Верховної Ради і місцевих рад, шляхи налагодження взаємозв’язків між депутатами і виборцями).

Окрім цього, з метою інформування громадськості про дотримання прав виборців в ході кампанії 2006 року, 10 березня в м. Чернівці Одеська і Чернівецька обласні організації КВУ провели міжрегіональний круглий стіл на дану тему. У роботі круглого столу взяли  участь представники 9 областей (Вінницької, Закарпатської, Одеської, Рівненської, Тернопільської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської і Чернівецької), представники виборчих комісій, політичних партій і ЗМІ Чернівецької області. Учасники круглого столу обговорили ситуацію з дотриманням прав виборців, яка склалася в згаданих регіонах в ході минулої виборчої кампанії, основні причини порушень, що мали місце. Також учасниками круглого столу було складене звернення до Президента України, Верховної Ради і Центральної виборчої комісії, в якому описані основні недоліки минулої виборчої компанії і містяться пропозиції по кардинальному їх усуненню, для того, щоб майбутні вибори були проведені на більш високому рівні.

Інформація про права виборців також надавалася всім виборцям, які зверталися в громадську приймальню Одеської обласної організації КВУ, окрім цього просвітницька література розповсюджувалася під час рейдів в райони області і спостерігачами КВУ, які працювали на місцях.

Сприяння захисту прав виборців здійснювалося, окрім ведення широкої інформаційно-просвітницької роботи,  шляхом надання потерпілим виборцям безкоштовної юридичної допомоги (консультації, складання юридичних документів і т. д.) юристом громадської приймальні Одеської обласної організації КВУ. За час виконання проекту в громадську приймальню звернулося більше 150 виборців, з яких близько 100 була надана безкоштовна юридична допомога.

 

«Просвіта виборців малих міст Одещини».

Проект виконувався в період з грудня 2005 року до квітня 2006 року  при підтримці Національного демократичного інституту міжнародних відносин (NDI).

Задачами проекту було інформування виборців малих міст і сіл Одеської області про ключові моменти виборчого законодавства, специфіку голосування за партійними списками, права і обов’язки виборців, процедуру голосування, підвищення активності виборців.

В рамках проекту в малих містах Одеської області було проведено 12 інформаційно-просвітницьких семінарів для виборців. Розроблено, видано і поширено 500 екземплярів брошури  «Ти повинен знати!» по роз’ясненню ключових моментів виборчого законодавства, специфіки голосування за партійними списками, прав і обов’язків виборців, процедури голосування; 4500 екземплярів інформаційної листівки «Як і кого ми вибираємо 26 березня?» з роз’ясненням специфіки голосування за партійними списками, прав і обов’язків виборців, процедури голосування і дій виборця в ситуації, якщо він помітив порушення законодавства під час голосування; 150 екземплярів плакатів  «А ти перевірив себе в списках?» із закликами перевірити інформацію про себе в списках виборців; 150 екземплярів плакатів  «5 кроків виборця», на яких  послідовно пояснюється процедура голосування; 150 екземплярів плакатів „Не залишайтеся байдужими!», на яких пояснюються дії виборця, у випадку, якщо він помітив порушення законодавства під час голосування; 2500  екземплярів флаєрів  «Знайди себе!» із закликами перевірити інформацію про себе в списках виборців, на зворотному боці флаєру  розміщувався зразок заяви про внесення в списки виборців або виправлення помилок у даних, що містяться в списках.

 

«Захистимо свій вибір!»

Проект виконувався в період лютий-квітень 2006 року при фінансовій підтримці Канадського агентства міжнародного розвитку, Посольства Канади в Україні.

Задачами проекту було проведення моніторингу стану списків виборців і готовності дільничних виборчих комісій до дня голосування, освіта виборців щодо специфіки голосування за партійними списками, прав і обов’язків виборців, процедури голосування, обов’язків новообраних депутатів різних рівнів і налагодження взаємозв’язку між депутатами і виборцями, а також активізація виборців до уточнення даних про себе в списках виборців.

Проект включав три етапи. Під час першого етапу (6 – 11 березня), активісти Одеської обласної організації КВУ відвідали більше 40 дільничних виборчих комісій, шляхом спеціальної вибірки вибрали із списків виборців дані про більш ніж 3000 (0,16 %) виборців і відвідали цих виборців для звірки даних із списків з реальністю. Відвідуючи виборців, активісти КВУ поширювали флаєри (“Знайди себе!”, 10.000 прим.) і інформаційні листівки (“Як і кого ми вибираємо 26 березня?”, 20.000 прим.) про специфіку голосування за партійними списками, права і обов’язки виборців, процедуру голосування, необхідність відвідати виборчу ділянку для перевірки списків виборців до дня виборів.

Під час другого етапу (12-20 березня), монітори КВУ відвідали 320 ДВК  (21 %) в Одеській області (при цьому відвідувалися як міські, так і сільські ДВК, згідно співвідношенню перших до других в даному виборчому окрузі). Під час відвідування монітори оцінювали роботу і готовність дільничних виборчих комісій, а також виборчих дільниць, до проведення дня голосування. Відвідуючи комісії, активісти КВУ залишали  просвітницькі плакати («5 кроків виборця», 1000 прим.), на яких у формі схеми показана послідовність дій виборця на ділянці в день голосування. Плакати користувалися у виборчих комісій величезною популярністю, деякі окружні комісії навіть ксерокопіювали їх для додаткової комплектації виборчих дільниць.

За підсумками виконання першого і другого етапів проекту  складений аналітичний звіт, який був представлений на прес-конференції  22 березня, а також переданий в окружні виборчі комісії, органи виконавчої влади і місцевого самоврядування для оперативного виправлення ситуації на проблемних виборчих дільницях і комісіях.

Під час третього етапу (20 – 30  квітня 2006 р.) активісти КВУ  розповсюдили серед виборців, в організаціях і установах інформаційно-просвітницькі брошури «Як депутат може тобі допомогти?» (2000 прим.) і флаєри «Як депутат може допомогти виборцям?» (10.000 прим.) про повноваження новообраних депутатів місцевих рад і Верховної Ради, про механізми налагодження взаємозв’язків між виборцями і їх депутатами.

За підсумками роботи під час виборчої кампанії-2006 Одеська обласна організація «Комітету виборців України» зайняла перше місце у всеукраїнському рейтингу КВУ серед інших обласних організацій.

 

  1. Програми політичного моніторингу

У 2006 році Одеська обласна організація КВУ, в рамках всеукраїнської програми КВУ, продовжила здійснення комплексних моніторингів політичних процесів та діяльності різних суспільних інституцій. Зокрема були проведені такі моніторингові програми:

 

Моніторинг виборчих спорів за підсумками парламентських і місцевих виборів

Впродовж квітня 2006 року наша організація здійснювала моніторинг оскарження результатів парламентських і місцевих виборів, мотиви і наслідки таких оскаржень.

За підсумками моніторингу КВУ виявив, що  спори про результати виборів в переважній більшості показали відсутність масових і системних фальсифікацій результатів під час парламентських виборів. У теж час оскарження результатів окремих місцевих виборів в деяких випадках виявило порушення і фальсифікації під час їх проведення.

Матеріали моніторингу нашої організації увійшли до всеукраїнського звіту КВУ по даній темі.

 

Моніторинг початку роботи місцевих рад в Одеський області

Впродовж квітня-травня 2006 року Одеським КВУ здійснювався моніторинг початку роботи місцевих рад в Одеський області. За підсумками моніторингу  був зроблений висновок, що перебудова партійних осередків часто була штучною, а у виборчі списки потрапляли люди, які не розділяють ідеологію партій, від яких вони балотувалися. Були зафіксовані випадки затягування початку роботи місцевих рад.

Матеріали моніторингу нашої організації увійшли до всеукраїнського звіту КВУ по даній темі.

 

Моніторинг діяльності  місцевих органів влади.

Впродовж серпня-вересня 2006 року наша організація здійснювала моніторинг діяльності місцевих органів влади.

Предметом моніторингу була робота і кадрові зміни в обласних, міських, районних радах, а також в місцевих державних адміністраціях.

За підсумками моніторингу був підготовлений аналітичний звіт «Політична ситуація в органах місцевого самоврядування і виконавчої влади в Одеській області влітку-восени 2006 року», презентація якого відбулася 6 жовтня 2006р. в рамках прес-конференції нашої організації.

Матеріали моніторингу нашої організації увійшли до всеукраїнського звіту КВУ по даній темі.

 

Моніторинг стану і проблем діяльності політичних партій в Одеській області

Впродовж вересня-жовтня 2006 року Одеська обласна організація ВГО КВУ провела моніторинг стану і проблем діяльності політичних партій в Одеській області.

За підсумками моніторингу наша організація, зокрема, дійшла висновку, що із зміною конституційного устрою в Україні політичні  партії почали виконувати набагато більшу роль в суспільно-політичному житті і управлінні державою. Проте партії не повною мірою виявилися до цього готовими. Виборча кампанія 2006 року показала всі основні проблеми більшості партій: орієнтація на лідера, а не на ідеологію; брак внутрішньої демократії; недостатня кількість професійних функціонерів; непрозоре фінансування і тому подібне.

За підсумками моніторингу був підготовлений аналітичний звіт “Політичні партії регіону в поствиборний період” (осінь 2006 р.), презентація якого відбулася 2 листопаду 2006р. в рамках прес-конференції нашої організації.

Матеріали моніторингу нашої організації увійшли до всеукраїнського звіту КВУ по даній темі.

 

Всі вищезгадані моніторинги були проведені без зовнішньої підтримки, за рахунок внутрішніх ресурсів нашої організації

 

 

  1. Сприяння розвитку громадянської активності в Одеській області

 

У 2006 році Одеська обласна організація КВУ, продовжила і розширила діяльність по сприянню розвитку громадянської активності в Одеській області.

В рамках цього напряму організацією проводилися просвітницькі кампанії і програми для підвищення правової освіти громадян, здійснювалася інформаційно-методологічна підтримка громадських організацій і ініціативних груп громадян в районах області, був проведений конкурсів мікро-грантів. Зокрема був виконаний проект:

 

 «Сприяння розвитку НДО і ініціативних груп громадян в районах Одеської області»

 

Проект стартував в червні 2006 року, для його виконання в Одеській області була створена  координаційна група у складі Одеської обласної організації КВУ і Одеського прес-клубу реформ «Порто франко».

Проект виконувався при підтримці Східноєвропейського демократичного центру (Польща) і був направлений на сприяння розвитку громадянської активності в районах Одеської області, шляхом активізації і підвищення ефективності діяльності існуючих і сприяння створенню нових НДО і ініціативних груп громадян.

В рамках проекту представники Одеської координаційної групи разом з представниками координаційних груп з інших областей України в кінці червня побували в Польщі, де познайомилися з досвідом роботи польських НДО.

Також в липні-вересні 2006 року було проведено 4 учбово-просвітницькі тренінги по розробці і написанню проектів і пошуку фінансування (міста Ізмаїл, Білгород-Дністровський, Роздільна, Котовськ) для НДО і ініціативних груп громадян в районах і містах Одеської області. Для проведення тренінгів були запрошені тренера з «Товариства Лева» м. Львів.

Окрім цього, в ході виконання проекту був проведений  конкурс мікро-грантів для НДО і ініціативних груп з районів області.

Метою проведення конкурсу мікро-грантів було закріплення НДО і ініціативними групами інформації, отриманої під час учбово-просвітницьких тренінгів, а також отримання нових знань і навиків. Крім того, в рамках конкурсу, НДО і ініціативні групи з районів області мали нагоду спробувати свої сили і  написанні і реалізації проектів і таким чином одержати додатковий імпульс для свого розвитку.

6 жовтня в Одеському прес-клубі  реформ «Порто – франко», відбулося засідання конкурсної комісії за визначенням результатів конкурсу мікро-грантів.

Мікро-гранти планувалося надавати на розвиток громадянської активності і на рішення соціально-значущих проблем в районах Одеської області.

До складу конкурсної комісії ввійшли Азаров А. С. (голова правління кредитного союзу «Перше кредитне товариство», представник бізнесу), Барвиненко В. Д. (депутат Одеської обласної ради), Бойко А. М. (голова Одеської обласної організації КВУ), Бондаренко Н. О. (координатор проекту «Сприяння розвитку НДО і ініціативних груп громадян в районах Одеської області»), Долматова І. В. (журналіст), Станчев А. Г. (голова Одеського обласного прес-клубу «Порто-франко»), Юсипенко Т. І. (член координаційної групи по виконанню вищезазначеного проекту).

На участь в конкурс було подано 22 проекти від громадських організацій і ініціативних груп громадян з міст і сіл Білгород-Дністровського, Велікоміхайловського, Ізмаїльського, Котовського, Роздільнянського районів, а також з м. Іллічівська Одеської області.

По результатах засідання комісії були визначені 5 переможців. Ними стали:

 

  1. Ініціативна група громадян з м. Ізмаїл з проектом „Формування навиків здорового способу життя у дітей і підлітків”.

Сприяння розумінню працівниками освіти, молоддю і підлітками переваг здорового способу життя шляхом просвітницької роботи.

 

  1. Ініціативна група громадян «Батьки і діти» с. Новопетровка Велікоміхайловського району з проектом «Здорові діти – здорове майбутнє української нації»

Облаштування спортивно-ігрового майданчика в с. Новопетровка Велікоміхайловського району силами сільської громади.

 

  1. Ініціативна група громадян з м. Роздільна з проектом «Молодь за здоровий спосіб життя».

Сприяння розвитку молодіжної активності в м. Роздільна; активізація і підвищення рівня освіти щодо здорового способу життя серед підлітків і молоді міста.

 

  1. Одеське обласне відділення дитячого громадського об’єднання «Дитячий альпійський рух України» з екологічною акцією «Чисті береги»

Проведення екологічної акції в унікальному, але, на жаль, не захищеному куточку дикої природи – урочище «Лебедевка», Татарбунарського р-ну, Одеської області.

Екологічне виховання дітей і підлітків м. Білгород-Дністровського, Одеської області, розвиток дитячого туризму, зміцнення дитячого туристського центру в м. Білгород-Дністровському.

 

  1. Громадська екологічна організація «Чайка» з проектом «Сільська толока».

 

Відновлення лісосмуги уздовж Шаболатського лиману силами місцевих жителів,  екологічне виховання жителів сіл побережжя Шаболатського лиману (Приморське, Попаздра, Косовка, Вівчар, смт. Сергіївка).

9 жовтня в офісі Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» пройшло підписання договорів про надання мікро-грантів переможцям конкурсу.

Реалізація проектів пройшла достатньо успішно.

13 грудня 2006 року в  Одеському прес-клубі  реформ “Порто-франко” пройшла  прес-конференція  по презентації підсумків  проекту.

Також в ході проекту постійно надавалася інформаційна і консультантська підтримка НДО і ініціативних груп з районів області (розповсюдження інформації про поточні грантові конкурси; надання консультаційної підтримки при написанні грантових заявок і інша діяльність, направлена на ліквідацію «інформаційного голоду» і браку досвіду), сприяння встановленню партнерських зв’язків між ними.

Довгостроковий вплив проекту бачиться у тому, що НДО і ініціативні групи громадян, які одержали в рамках проекту інформацію, нові знання і навики, матимуть більше шансів на виживання і продовження діяльності на користь громад своїх населених пунктів і стануть фундаментом для формування сталого громадянського суспільства в районах Одеської області.

Даний проект не є разовим і наступного року Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України» і Одеський прес-клуб реформ «Порто франко» планують продовжити роботу у напрямі сприяння розвитку «третього сектора» і громадянської активності в Одеській області.

 

  1. Правозахисна діяльність

У 2006 році Одеська обласна організація КВУ продовжила і розширила свою діяльність в правозахисному напрямку.

В рамках цього напрямку здійснювався моніторинг дотримання прав людини в регіоні, працювала громадська приймальня, надавалася безкоштовна юридична допомога потерпілим внаслідок порушень прав людини, здійснювалося інформування громадськості про дані права і стан їх дотримання в регіоні. Зокрема був виконаний проект:

 

  «Моніторинг дотримання прав людини і сприяння їх захисту  в Одеській області -2006»

Даний проект не є випадковим, оскільки правозахист є одним з основних напрямів діяльності нашої організації. У 2005 році нами вже був успішно виконаний аналогічний проект.

Проект стартував в липні 2006 року. У завдання проекту входило проведення моніторингу дотримання прав людини в Одеській області, здійснення інформування громадськості про згадані права і стан їх дотримання, сприяння захисту цих прав в Одеській області.

Проект виконувався  при  підтримці Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.

Моніторинг дотримання прав людини здійснювався шляхом збору і аналізу інформації щодо фактів порушення конституційних прав і свобод населення регіону, подачі інформаційних запитів до органів влади, на основі даних громадської приймальні нашої організації, а також аналізу публікацій в ЗМІ.

Для отримання статистичної інформації і визначення основних тенденцій в порушеннях прав людини, а також для дослідження дотримання права на доступ до інформації, юристом проекту було підготовлено і направлено до правоохоронних органів, органів виконавчої влади, місцевого самоврядування і інші офіційні установи Одеської області 55 інформаційних запитів. В цілому було одержано відповіді на  48 з 55 запитів. З них 28 відмов, 10 –  інформація надана частково, 10 – повністю надана інформація. Найбільш закритими структурами, як і раніше, є правоохоронні органи, органи прокуратури і судові органи.

6 грудня в рамках проекту в Одесі відбувся круглий стіл «Дотримання прав людини на регіональному рівні», організований Одеською обласною організацією ВГО “Комітет виборців України”.

У круглому столі взяли участь представники правозахисних організацій Луганської, Миколаївської, Одеської, Рівненської, Херсонської областей,  управління житлово-комунального господарства і охорони здоров’я Одеської міської ради, а також Головного управління праці і соціальної політики Одеської обласної державної адміністрації, працівники  ЗМІ. На засідання круглого столу запрошувалися представники прокуратури м. Одеси, Одеського обласного і міського управління МВС, Управління охорони здоров’я і медицини катастроф Одеської обласної державної адміністрації, проте, вони з невідомих причин захід проігнорували.

В рамках круглого столу була представлена інформація про стан дотримання прав людини у вказаних регіонах.  Крім того, учасники обговорили  шляхи і механізми  поліпшення ситуації. На розгляд громадськості внесені пропозиції заснувати в регіоні посаду обласного омбудсмена (уповноваженого з прав людини) шляхом проведення відповідного рішення через обласну раду; сформувати раду та/або об’єднання громадських організацій для координації їх зусиль по захисту прав людини.

В рамках цього проекту працювала громадська приймальня по збору інформації про порушення прав людини і наданню безкоштовних юридичних консультацій потерпілим від порушення вказаних прав.

За період реалізації проекту по захисту прав людини, з липня 2006  р. по січень 2007 р. в громадську приймальню з прав людини Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» звернулося близько 400 чоловік, документально зафіксовано понад 80 випадки порушення прав людини. У всіх вказаних випадках порушення прав людини, робилися необхідні дії для відновлення порушених прав: надавалася юридична консультація, складалися і супроводжувалися процесуальні документи, в окремих випадках здійснювалося представництво інтересів заявників в органах державної влади і судових інстанціях.

Решта звернень хоча і не мала складу порушення прав людини, а торкалися питань правового забезпечення часто побутової життєдіяльності заявників, також не залишалися без уваги – тим, що звернулися надавалася необхідна юридична консультація або інформаційна довідка.

Вказана статистика звернувшихся по допомогу в громадську приймальню з прав людини громадян, в порівнянні з аналогічним проектом, що реалізувався в серпні 2005 – січні 2006 рр., показує, що кількість звернень зросла практично в два рази.

Значно розширився і географічний діапазон заявників – більше третини звернувшихся проживають в Одеській області. Більше половини звернувшихся представляють собою людей пенсійного віку, часто інвалідів праці і війни.

Робота юриста в громадській приймальні з прав людини здійснювалася в різних формах. Тим, що всім звернулися в громадську приймальню надавалася юридична консультація по фактах порушень прав людини, давалася правова оцінка даним діям (бездіяльності), роз’яснювалися можливості і порядок відновлення порушених прав, роз’яснювалися порядок і терміни оскарження дій, бездіяльності або рішень органів державної влади і місцевого самоврядування, інших органів влади. Дана робота здійснювалася як в телефонному режимі, так і за допомогою особистого прийому.

У всіх необхідних випадках юристом громадської приймальні Одеської обласної організації ВГО КВУ надавалися необхідні юридичні консультації і складалися різні правові документи:

– звернення і заяви до органів державної влади і місцевого самоврядування. Як правило, це органи соціального і пенсійного забезпечення, ЖЕКи (ДЕЗи). У порядку оскарження бездіяльності первинних організацій – обласні і міські управління і відділи відповідних органів. У ряді випадків, коли регіональні ресурси для захисту прав людини були використані, були підготовлені звернення в Генеральну прокуратуру України, МВС, Секретаріат Президента України, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини, Комітет Верховної Ради України з боротьби з корупцією і організованою злочинністю, інше.

– процесуальні документи в судові інстанції (суди загальної юрисдикції, апеляційні і касаційні інстанції). Як правило, це первинні судові документи (позовні заяви, заяви про забезпечення позову і т.п.), апеляційні і касаційні скарги. У одному випадку – заява в Європейський суд з прав людини.

Якщо брати у увагу порушення окремих прав людини, виділених як основоположних законодавством України, зафіксовані порушення великого спектру цих прав і свобод людини, в першу чергу особистих і соціально-економічних.

В результаті аналізу всіх звернень громадян і зафіксованих випадків порушень прав людини слід помітити, що найбільша кількість порушень торкається  права власності (16 %); права на звернення до органів влади і місцевого самоврядування (14 %); права на житло, порушення житлових прав (11 %); права на справедливий суд (10 %); права на соціальне забезпечення (9 %). Зафіксована незначна кількість (2-4 %) випадків порушення права на захист від тортур і жорстокого відношення; права на відшкодування шкоди, заподіяної незаконними рішеннями, діями або бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами; права на свободу висловлення поглядів; права на працю; права на підприємницьку діяльність; права на достатній життєвий рівень; права на охорону здоров’я; прав військовослужбовців і прав жінок.

Також в результаті проекту в Одеській області був проведений аналіз практики застосування для захисту прав людини Кодексу адміністративного судочинства України, внаслідок чого були зроблені наступні висновки.

У співвідношенні з іншими процесуальними кодексами України (Цивільним процесуальним кодексом, Господарським процесуальним кодексом), Кодекс адміністративного судочинства України застосовується значно рідше.

Не дивлячись на те, що Кодекс адміністративного судочинства вступив в законну силу з 1 вересня 2005 року, норми кодексу застосовуються учасниками адміністративного процесу поки не повною мірою.

Що є практика застосування КАСу в адміністративному процесі, де відповідачами були регіональні управління податкової адміністрації і державної виконавчої служби, показала недостатньо ефективне використовування норм КАСа в процесі, часту плутанину між використовуванням КАСа – Господарського процесуального кодексу, КАСа – Цивільного процесуального кодексу.

На жаль, самі судді часто самі допускають плутанину з використанням декількох процесуальних кодексів і вводять в оману решту учасників процесу.

У нашій практиці був випадок, коли адміністративна публічно-правовий спір, який необхідно було розглядати по нормах Кодексу адміністративного судочинства, проте судом винесена ухвала з використанням норм Господарського процесуального кодексу.

Відповідно, було рекомендований стороні, що програла, подавати касаційну скаргу у формі, порядку і терміни згідно вимог ГПК України. Природно, таким чином і була подана одній із сторін скарга у відповідну господарську касаційну інстанцію.

Проте з господарської інстанції справа разом з касаційною скаргою була направлена у Вищий адміністративний суд України. Останньою інстанцією було повернено касаційну скаргу з вимогою переробити її згідно з вимогами КАСа, хоча попередня інстанція рекомендувала протилежне.

Існуюча практика застосування КАСа для захисту прав людини фіксує часте порушення судами деяких принципів адміністративного судочинства, зокрема принципу обов’язковості ухвал. Не дивлячись на те, що невиконання ухвал тягне за собою відповідальність, сумною нормою стало просто «добиватися» виконання ухвал, що деколи складніше і триваліше, ніж безпосередньо судовий розгляд. Відкритим залишається питання використовування правової допомоги громадянам при вирішенні спорів в адміністративних судах.

Як в цивільному і господарському процесі, судді в ході розгляду адміністративних справ часто забувають про існування такого поняття як «розумний термін» – найкоротший термін розгляду і рішення адміністративної справи, достатньої для надання своєчасного захисту порушених прав, свобод і інтересів в публічно-правових відносинах.

В цілому, хоча Кодекс адміністративного судочинства і застосовується для захисту прав людини, проте цей законодавчий документ містить набагато більше ресурсу для захисту прав, свобод і законних інтересів громадян, ніж використовується на практиці.

За підсумками проекту складений і оприлюднений аналітичний звіт про стан дотримання прав людини в Одеській області в 2006 році.

Оскільки даний проект нашої організації є складовою частиною масштабнішого проекту «Права людини 2006», то вищезазначений аналітичний звіт ввійде до складу всеукраїнського звіту Харківської правозахисної групи про стан дотримання прав людини в Україні в 2006 році, який буде широко оприлюднений як в Україні, так і за рубежем.

31 січня в готелі «Октябрська» відбулася прес-конференція нашої організації по презентації результатів проекту, а також аналітичного звіту про стан дотримання прав людини в Одеській області в 2006г.

Як вже наголошувалося, правозахисна складова є однією з невід’ємних  в діяльності нашої організації і тому надалі дана складова, безумовно, розширятиметься і розвиватиметься.

 

 

  1. Сприяння розвитку місцевого самоврядування

 

У 2006 році Одеська обласна організація КВУ розпочала новий напрям діяльності, в рамках якого надаватиметься сприяння розвитку місцевого самоврядування в Одеській області.

В рамках цього напряму проводилися повчальні семінари і було видано посібник «Місцеве самоврядування в Україні» для депутатів місцевих рад. Зокрема був виконаний проект:

 

  Місцевому самоврядуванню – професійних депутатів”

В результаті  виборів в березні 2006 року склад місцевих рад в Одеській області істотно обновився, подекуди – на 60-80 %.

При чому велика частина новообраних депутатів одержали депутатський мандат вперше, тобто не мають досвіду професійної депутатської діяльності.

Такий стан речей, безумовно, зачіпає інтереси виборців тому, що якнайбільше громадяни на сьогодні залежать від ступеня професіоналізму органів місцевого самоврядування.

У  листопаді-грудні 2006 р. в Одеській області нашою організацією був виконаний проект “Місцевому самоврядуванню – професійних депутатів”.

Даним проектом  наша організація почала новий напрям діяльності, в рамках якого надаватиметься сприяння розвитку місцевого самоврядування в Одеській області.

В рамках даного проекту розроблено і видано посібник для депутатів місцевих рад «Місцеве самоврядування в Україні». Посібник, об’ємом більше 300 сторінок, містить як теоретико-нормативну частину, так і практичні поради депутатам місцевих рад.

Окрім цього Одеський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президенті України випустив CD- диск з  аналогічною інформацією.

Посібник розповсюджується серед посадовців і депутатів місцевих рад районів Одеської області. Також певна кількість екземплярів посібників буде передана у  районні і міські бібліотеки Одеської області.

Крім цього, в ході виконання проекту було проведено 5 навчальних семінарів (у містах Одесі,  Котовську, Роздільної, Білгород-Дністровському і Ізмаїлі) для новообраних депутатів місцевих рад Одеської області і м. Одеси.

У семінарах взяло участь більше 200 (спочатку планувалося 150) депутатів місцевих рад Одеської області різних рівнів (від Одеської обласної до сільських рад), які представляли наступні політичні сили: Блок Юрія Кармазіна, Блок Юлії Тімошенко, партія «Віче», партія «Відродження», партія «Жінки за майбутнє», КПУ, Народна партія, НСНУ, ППУ, Партія регіонів, ПСПУ, партія «Русь», СПУ, партія «Трудова Україна», УСДП. Показово, що участь в семінарах взяли не тільки новообрані, але і вже мають досвід депутатської діяльності народні обранці.

Під час семінарів були розглянуті, зокрема, наступні аспекти діяльності органів місцевого самоврядування:

– Конституційно-правові основи місцевого самоврядування в Україні і перспективи його розвитку;

– Статус місцевих рад і депутатів місцевих рад,  їх повноваження і форми роботи;

– Постійні комісії, депутатські групи і фракції, їх статус і організація роботи;

– Форми залучення громадян до участі в місцевому самоврядуванні;

– Фінансові основи місцевого самоврядування;

– Участь депутатів місцевих рад у формуванні муніципальної політики з питань соціально-економічного розвитку територіальних общин

Семінари вів досвідчений тренер і автор  багатьох робіт з питань діяльності органів місцевого самоврядування, виборчого законодавства, доцент  кафедри правових дисциплін Економіко-юридичного інституту м. Чернівці Руснак Б.  А., він же є і автором посібника для депутатів місцевих рад «Місцеве самоврядування в Україні».

Проект виконувався  при  підтримці  Посольства Республіки Польща в Україні і Одеського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президенті України.

13 грудня 2006 року в  Одеському прес-клубі  реформ “Порто-франко” пройшла  прес-конференція  по презентації підсумків  проекту.

Даний напрям діяльності також входить до числа основних напрямів діяльності нашої організації, тому розширятиметься і розвиватиметься.

 

6.Медиа-активність Одеської обласної організації ВГО КВУ в 2006 році

У 2006 році Одеська обласна організація ВГО  КВУ проводила активну медіа-діяльність: було дано 15 прес-конференцій і проведено 3 круглі столи, не враховуючи окремих інтерв’ю, участі в спільних прес-конференціях, виступів на різноманітних публічних заходах представників організації.

Діяльність організації велася публічно і прозоро.  Заходи організації широко висвітлювали як регіональні, так і всеукраїнські мас-медіа.

В зв’язку з цим, Одеська обласна організація КВУ дякує засобам масової інформації  Одеської області, а також регіональним представникам всеукраїнських ЗМІ за постійну, плідну і професійну співпрацю.

 

 

 

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування