Публікація

Як ми Ужгород моніторили: чому розвинуте місто отримало рейтинг лише 62%

Ужгород став першим великим містом, у якому протягом серпня-вересня 2017 було апробовано Місцевий індекс прав людини.

Керівництво Ужгородської міської ради вже під час першого візиту, пішло на співпрацю. Моніторинг проходив досить злагоджено. Заступник міського голови Олександр Білак одразу зкомунікував моніторингову групу з розпорядниками інформації та відповідними відділами органу місцевого самоврядування. Більшість працівників міської ради підійшли до процесу моніторингу відповідально та з розумінням важливості наслідків.

кондратюк

Надсилання запитів, отримання відповідей, робота з отриманою інформацією, ряд зустрічей, огляд сайтів – робота яку проробили монітори більш ніж за місяць. І вже 28 вересня в малій залі Ужгородської міської ради за участі працівників Ужгородської міської ради та експертів Української Гельсінської спілки з прав людини відбулась презентація попередніх результатів та напрацювань моніторингу “Місцевий індекс прав людини”. На презентації були озвучені сильні та слабкі сторони органу місцевого самоврядування, названо фінальну оцінку міста Ужгород- 62%. Обидві сторони зустрічі домовились й надалі співпрацювати. Працівники влади навіть озвучили думку про організацію спільного тренінгу за участю експертів УГСПЛ на тему дотримання права на інформацію.

нарада

 Ключові позитивні враження від моніторингу:

За спостереженням моніторів Ужгород будучи транскордонним містом має можливість втілювати деякі інноваційні технології. Прикладом є встановлений інноваційний інформаційний стенд на Поштовій площі міста. За допомогою даного стенду містяни та туристи можуть не тільки дізнатися корисну інформацію про місто а й до прикладу відправивши інформаційний запит, заяву скористатися при цьому правом на інформацію будучи просто посеред вулиці.

стенд інфо

Центр надання адміністративних послуг – структура яка одна з перших зреагувала та виправила вказані недоліки. Керівництво ЦНАПу відразу після візиту моніторів покращило якість надання послуг обладнавши приміщення додатковими стільцями, помістивши книгу відгуків на доступне для відвідувачів місце.

книга відгуків

Час очікування монітором в електронній черзі склав 2 хвилини.

Високі показники були продемонстровані у реалізації трудових прав, за цим напрямом було набрано більше 90% балів.

Головні позиції, з яких визначено негативні оцінки:

Виявлено суттєву розбіжність серед поставлених завдань, запланованих основних заходів та бюджетом комплексної програми профілактики та протидії злочинності в місті Ужгород на 2017 – 2020.

Складна ситуація в сфері безпечного навколишнього середовища. В результаті моніторингу монітори вирішили:

  • рекомендувати Ужгородській міській раді на офіційному сайті розміщувати принаймні один раз за останній календарний рік комплексну інформацію про стан навколишнього природного середовища в населеному пункті;
  • розглянути можливість створення на офіційному сайті Ужгородської міської ради підрозділу із періодичним інформуванням про стан навколишнього середовища. При інформуванні використовувати інформацію Закарпатського центру гідрометереології, інших підрозділів, що здійснюють контроль у природоохоронній сфері.

Досліджуючи індикатори розділу охорони здоров’я монітори зафіксували, що біля Ужгородської міської лікарні та поліклініки відсутні місця для парковки людей з інвалідністю. Громадський транспорт також не адаптований до людей з інвалідністю. На прилеглій території лікарні парковка розарахована тільки для службових осіб.

парковка лікарні

Досліджуючи напрям доброго врядування, монітори виявили:

  • відсутність стратегії розвитку міста;
  • порушення щодо вільного доступу населення до засідань колегіальних органів;
  • відсутність дій міської ради по прийняттю пропозицій від громадськості для прийняття рішень владою;
  • проблеми при поданні електронної петиції під час реєстрації в електронному кабінеті. Відповідно Ужгородській міській раді рекомендовано оприлюднити в рубриці “електронні петиції” порядок розгляду петицій та виправити технічні помилки в електронному кабінеті Ужгородця.
  • попри злагодженість роботи ЦНАПу моніторами було зафіксовано відсутність можливої попередньої реєстрації на прийом.
  • Ужгородська міська рада не забезпечила в повній мірі можливість особи отримати доступ до публічної інформації, про це свідчить описаний в даному моніторингу процес експерименту.

Отже, Місцевий індекс прав людини  дозволив зрозуміти сильні та слабкі сторони міста, влади, громади. Монітори та партнерські організації отримали інформацію про кращі практики дотримання прав людини в місті, зрозуміли недоліки, порушення прав. Завдяки цьому моніторингу влада та громадськість можуть чітко, сфокусовано зосереджувати ресурси на вирішення реальних проблем з правами людини, отримуючи від місцевих активістів допомогу у виявленні позицій, що варті уваги. Відвертість в цьому випадку діятиме на користь як владі так і громадськості.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування