Зміни у процедурі встановлення фактів народження та смерті на тимчасово окупованих територіях - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Зміни у процедурі встановлення фактів народження та смерті на тимчасово окупованих територіях

Новина

За оцінками Агентства ООН у справах біженців, станом на листопад 2020 року на окупованих територіях мешкали понад 60 тисяч дітей без громадянства. Це ті, хто народився вже після 2014 року і ніде офіційно не зареєстровані. За останні два роки їх кількість зросла на третину. Правозахисники ж фіксують, з кожним роком суттєво збільшилася кількість звернень щодо встановлення юридичних фактів народження (а також смерті), які відбулися на тимчасово окупованих територіях. Тільки юристи Краматорської приймальні УГСПЛ останні місяці отримують до десяти запитів щотижня.

                           

«Працівники суду часто радять заявникам звертатися саме до нашої приймальні за порадою, знають, правозахисники можуть скласти коректну заяву, аби в подальшому уникнути відмов», – говорить адвокат та координатор УГСПЛ у Краматорську Донецької області Олександр Кадієвський.

А між тим у квітні 2021 року було оновлено процедуру встановлення фактів народження та смерті – вона спростилась. «Відтепер заявнику не треба звернення до органів державної реєстрації актів цивільного (РАЦС) стану для отримання відмови у проведенні реєстрації смерті або народження, а необхідно просто готувати заяву про встановлення такого факту на території, де органи державної влади не здійснюють свої повноваження та йти до суду», – пояснює Олександр Кадієвський. Він згадує роз’яснення Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду (лист від 22.04.2021 № 987/0/208-21 ).

«Такі зміни дозволяють людям зекономити час: тепер не треба писати заяву, стояти у черзі до РАЦС, отримувати відмову, без якої суди не приймали заяву», – додає юрист. – Він припускає, що через спрощення процедури збільшиться і кількість заяв.

При цьому юристи УГСПЛ нагадують, що разом з заявою до суду потрібно подавати ще пакет документів. У випадку легалізації свідоцтва про народження: копії доказів, які підтверджують народження дитини, копії паспорта та ідентифікаційного коду заявника, копії паспорта або паспортів батьків, у разі наявності – копія свідоцтва про шлюб. А також за наявності інші факту народження – фото або пояснення свідків.

Після розгляду та ухвалення рішення, суд направляє його до органів державної реєстрації актів цивільного стану для реєстрації.

На жаль, адміністративний порядок, який мав би запрацювати після прийняття «закону про реінтеграцію», так і не запрацював.

Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.