Зміни до порядку виплати забезпечення військових, захоплених в полон або заручниками: роз’яснення - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Зміни до порядку виплати забезпечення військових, захоплених в полон або заручниками: роз’яснення

Новина

Верховна Рада України ухвалила законопроєкт №11407 про внесення змін до Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”. Цей законопроєкт змінює норми та порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовців, захоплених в полон або заручниками. 11 жовтня 2024 року закон направили на підпис Президента України. У разі підпису Президентом України Закон набере законної сили через 2 місяці з дня його опублікування з першого числа місяці, що настає за місяцем набрання законної сили.

Зараз до юристів надходить значна кількість звернень від військовослужбовців з проханням роз’яснити основні положення закону. Що має змінитися — розповіли юристи громадської приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини в Херсоні, що діє на базі Благодійної організації Фонди милосердя та здоров’я.

Право на особисте розпорядження

Як і раніше, за військовослужбовцями, які потрапили в полон заручниками, зберігається виплата грошового забезпечення.

Військовослужбовцям надається право скласти у письмовій довільній формі особисте розпорядження про виплату грошового забезпечення особі (особам) за його вибором на випадок захоплення його в полон або заручником, інтернування в нейтральних державах або зникнення безвісти (далі — особисте розпорядження на випадок полону) (ч. 6 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»).

Раніше аналогічне особисте розпорядження військовослужбовці мали право складати тільки на випадок своєї смерті. 

Справжність підпису військовослужбовця на особистому розпорядженні засвідчує командир  військової частини або нотаріус.

Розподіл грошового забезпечення у разі відсутності особистого розпорядження

У разі відсутності особистого розпорядження на випадок полону грошове забезпечення виплачується в першу чергу рівними частками:

  • дружині (чоловіку);
  • законним представникам малолітніх (неповнолітніх) дітей (осіб з інвалідністю з дитинства — незалежно від їх віку);
  • батькам військовослужбовців (крім дітей, батьків та інших осіб, які одержують від військовослужбовця аліменти, а також батьків, позбавлених батьківських прав за умови, що ці права не були поновлені).

Важливо! При оплаті першій черзі загальний розмір виплат не може перевищувати 50% від загального розміру грошового забезпечення. 

Тобто 50% розподіляється між особами встановленими законом, а 50% зберігається для військовослужбовця після його звільнення з полону.

Якщо передбачені у першій черзі особи відсутні, виплати провадяться рівними частками особам з другої черги:

  • повнолітнім дітям;
  • рідним братам (сестрам);
  • особам, законним представником яких є військовослужбовець.

Важливо! При оплаті другій черзі загальний розмір виплат не може перевищувати 20% від загального розміру грошового забезпечення. 

Тобто 20% розподіляється між особами встановленими законом, а 80% зберігається для військовослужбовця після його звільнення з полону.

Інші важливі аспекти

Закон чітко визначає проміжок часу, коли такі виплати здійснюються:

  • до повного з’ясування обставин захоплення військовослужбовців у полон або заручниками;
  • інтернування військовослужбовців або їх звільнення;
  • визнання їх судом безвісно відсутніми чи оголошення судом померлими.  

Також він передбачає обов’язок постійної індексації грошового забезпечення військовослужбовців захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або зниклих безвісти.

У  разі загибелі (смерті) військовослужбовця або оголошення його судом померлим належні військовослужбовцю та не виплачені йому суми грошового забезпечення включаються до складу спадщини. Дана норма не поширюється на військовослужбовців, які добровільно здалися в полон, самовільно залишили військові частини (місця служби) або дезертирували зі Збройних Сил України. 

Перші відгуки військовослужбовців різняться, з позитивних аспектів зокрема виділяють можливість чіткого визначення людини, яка отримує гроші під час перебування військовослужбовців у полоні (навіть якщо це не родич). З негативних – потенційний ризик підробки таких особистих розпоряджень у разі їх засвідчення певними не дуже порядними командирами.

Щодо норми про те, що частина коштів, під час перебування у полоні, заручниках, перераховуватиметься визначеним законом особам, а частина – коштів «чекатиме» повернення військовослужбовця з полону, існує дві протилежні думки:

  1. Це «плюс». Іноді трапляються випадки, коли родичам вже виплатили кошти і ті їх витратили (особливо коли гроші отримують ті, з ким військовий зв’язок не підтримував), а військовослужбовець після повернення з полону потребує додаткового лікування, протезування чи поліпшення матеріальних умов. 
  2. Це «мінус». Родина військового отримуватиме тільки половину від його грошового забезпечення, що негативно позначиться на можливість існування сім’ї (в приклад наводять дружину, що перебуває у відпустці по догляду за маленькою дитиною).

Також варто зазначити, що законодавець визначив, що «Порядок оформлення та зберігання особистого розпорядження військовослужбовця на випадок його полону» буде в подальшому регламентовано Кабінетом Міністрів України. Тобто Кабмін додатково ухвалить документ, який міститиме детальну процедуру та вимоги до оформлення особистого розпорядження. 

Дана діяльність реалізується в рамках проекту «Справедливість для жертв російської війни в Україні», який впроваджується Українською Гельсінською спілкою з прав людини у партнерстві з Міністерством оборони України та фінансується Посольством Нідерландів в Україні.


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber