Публікація

Жінці-ВПО допомогли відновити виплату «переселенських» грошей

Рішення суду першої інстанції на користь переселенки, яке ще у грудні допомогли отримати у сумській громадській приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини, перебуває на стадії виконання.

Усі жінки, які виїхали з Донбасу через військові дії і вирішили народити дитину вже на підконтрольній Уряду України території, мають право на щомісячну адресну допомогу ВПО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (так звані «переселенські» гроші). Але через неточності в законодавстві, які спричиняють подвійне або хибне тлумачення, трапляються випадки, коли переселенки вимушені це право доводити у суді.

Так трапилося і з пані Ганною, яка зараз проживає у Сумській області. Разом з чоловіком та маленькою донечкою вони переїхали з Луганська восени у 2014 р. Влаштувалися на новому місці: чоловік знайшов роботу, дитину взяли у садочок, потім – у школу. У 2016 р. в родині народилась ще одна дівчинка. Тож жінка звернулась до Управління соціального захисту населення Тростянецької районної державної адміністрації Сумської області з заявою про призначення грошової допомоги. При цьому зазначила в заяві зміни, що відбулись у складі родини, – народження нового члена сім’ї.

З того часу, відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. №505, родині виплачувалась грошова допомога: двом дітям, як непрацездатним особам, чоловіку, як працездатній працевлаштованій особі, та їй самій, як особі працездатного віку, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Грошова допомога надається з дня звернення, з терміном її виплати на 6 місяців з можливістю подальшого подовження. Саме тому, з відповідними заявами про призначення грошової допомоги жінка зверталась до управління соцзахисту неодноразово. З кожною такою заявою на черговий шестимісячний термін, цій сім’ї призначалась та виплачувалась грошова допомога у встановленому розмірі. Але влітку 2018 р. загальна сума виплаченої допомоги на родину зменшилася з невідомих причин. Щоб з’ясувати обставини цього зменшення, пані Ганна звернулась з письмовою заявою до Управління соціального захисту населення Тростянецької районної державної адміністрації Сумської області.

У відповіді установи зазначили, що до органу соціального захисту надійшли роз’яснення з Мінсоцполітики, користуючись якими, Управління вирішило відмовити особисто їй у призначенні грошової допомоги, через те, що раніше, а саме – до народження другої дитини у 2016 р., грошова допомога вже припинялась їй як працездатній особі, яка не працевлаштувалась.

«Жінка з таким тлумаченням законодавства не погоджувалася. На той час вона перебувала в зовсім в іншому статусі – особи працездатного віку, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Такий статус визначений у абз. 1 п. 7 Порядку серед переліку осіб працездатного віку, до яких не застосовується процедура припинення виплати грошової допомоги. Тобто, у цьому Порядку конкретно зазначена категорія осіб, які доглядають за дітьми до досягнення трирічного віку, до якої як раз Ганна і відноситься», зазначає правозахисниця громадської приймальні у Сумах Наталія Єсіна.

координаторка правопросвітнього напряму громадської приймальні УГСПЛ у Сумах Наталія Єсіна

Так, дійсно, Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. №548 до Порядку був внесений ряд змін. Зокрема, дещо був змінений і абз. 10 п. 3 Порядку, а саме – до існуючого тексту додано уточнення щодо осіб, які втратили працездатність: «Особам працездатного віку, яким виплату грошової допомоги було припинено відповідно до пункту 7 цього Порядку, грошова допомога не призначається, крім осіб, які після припинення виплати грошової допомоги втратили працездатність».

Саме на цей 10 абзац п. 3 Порядку в новій редакції чомусь посилається орган соцзахисту як на підставу, яка ніби щойно виникла, для відмови пані Ганні у призначенні грошової допомоги. Посадовці вважають, що з моменту внесення змін до цього абзацу вона, як і інші переселенки в декреті, втрачає підстави для отримання грошової допомоги як особа, які доглядає за дітьми до досягнення трирічного віку.

«Вважати так немає ніяких підстав. Зміст даної норми не має відношення до таких ситуацій з переселенками, що знаходяться в декретній відпустці, ані до моменту внесення змін, ані, тим паче, після внесених змін», – запевняють у громадській приймальні.

Саме тому юристи громадської приймальні УГСПЛ у м. Суми підтримали пані Ганну. У її інтересах вони підготували і направили позов до Сумського окружного адміністративного суду. Відповідач – Управління соціального захисту населення Тростянецької районної державної адміністрації Сумської області. У грудні суд першої інстанції задовольнив позов жінки. Суд зобов’язав територіальний підрозділ соціального захисту населення виплатити пані Ганні щомісячну адресну грошову допомогу ВПО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, як особі працездатного віку, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Зазначимо, що представники Мінсоцполітики у своїх виступах постійно констатують, що соціальна допомога внутрішньо переміщеним особам збільшується, а доступ для її отримання спрощується. Тож дії органу соцзахисту та думка, що Уряд постановою від 11.07.2018 р. №548 скасовує права окремих жінок на отримання грошової допомоги як особам, які здійснюють догляд за дитиною до трьох років, є вкрай суперечливими та такими, що протирічать загальному соціальному спрямуванню кожної із внесених змін до постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. №505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг». Про велику кількість змін до цієї постанови, які призводять до судових спорів, ми вже писали ТУТ.

Захист прав ВПО здійснюється у рамках Програми USAID «Права людини в дії», яку впроваджує УГСПЛ.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53.

Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Підсумки експертної дискусії «Кримінальне провадження, коли матеріали справи залишилися на тимчасово окупованій території. Хіба це проблема?»

29 березня 2021 року відбулася експертна дискусія «Кримінальне провадження, коли матеріали справи залишилися на тимчасово...

08 Квітня 2021

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: