Публікація

Жінці-ВПО допомогли відновити виплату «переселенських» грошей

Рішення суду першої інстанції на користь переселенки, яке ще у грудні допомогли отримати у сумській громадській приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини, перебуває на стадії виконання.

Усі жінки, які виїхали з Донбасу через військові дії і вирішили народити дитину вже на підконтрольній Уряду України території, мають право на щомісячну адресну допомогу ВПО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (так звані «переселенські» гроші). Але через неточності в законодавстві, які спричиняють подвійне або хибне тлумачення, трапляються випадки, коли переселенки вимушені це право доводити у суді.

Так трапилося і з пані Ганною, яка зараз проживає у Сумській області. Разом з чоловіком та маленькою донечкою вони переїхали з Луганська восени у 2014 р. Влаштувалися на новому місці: чоловік знайшов роботу, дитину взяли у садочок, потім – у школу. У 2016 р. в родині народилась ще одна дівчинка. Тож жінка звернулась до Управління соціального захисту населення Тростянецької районної державної адміністрації Сумської області з заявою про призначення грошової допомоги. При цьому зазначила в заяві зміни, що відбулись у складі родини, – народження нового члена сім’ї.

З того часу, відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. №505, родині виплачувалась грошова допомога: двом дітям, як непрацездатним особам, чоловіку, як працездатній працевлаштованій особі, та їй самій, як особі працездатного віку, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Грошова допомога надається з дня звернення, з терміном її виплати на 6 місяців з можливістю подальшого подовження. Саме тому, з відповідними заявами про призначення грошової допомоги жінка зверталась до управління соцзахисту неодноразово. З кожною такою заявою на черговий шестимісячний термін, цій сім’ї призначалась та виплачувалась грошова допомога у встановленому розмірі. Але влітку 2018 р. загальна сума виплаченої допомоги на родину зменшилася з невідомих причин. Щоб з’ясувати обставини цього зменшення, пані Ганна звернулась з письмовою заявою до Управління соціального захисту населення Тростянецької районної державної адміністрації Сумської області.

У відповіді установи зазначили, що до органу соціального захисту надійшли роз’яснення з Мінсоцполітики, користуючись якими, Управління вирішило відмовити особисто їй у призначенні грошової допомоги, через те, що раніше, а саме – до народження другої дитини у 2016 р., грошова допомога вже припинялась їй як працездатній особі, яка не працевлаштувалась.

«Жінка з таким тлумаченням законодавства не погоджувалася. На той час вона перебувала в зовсім в іншому статусі – особи працездатного віку, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Такий статус визначений у абз. 1 п. 7 Порядку серед переліку осіб працездатного віку, до яких не застосовується процедура припинення виплати грошової допомоги. Тобто, у цьому Порядку конкретно зазначена категорія осіб, які доглядають за дітьми до досягнення трирічного віку, до якої як раз Ганна і відноситься», зазначає правозахисниця громадської приймальні у Сумах Наталія Єсіна.

координаторка правопросвітнього напряму громадської приймальні УГСПЛ у Сумах Наталія Єсіна

Так, дійсно, Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. №548 до Порядку був внесений ряд змін. Зокрема, дещо був змінений і абз. 10 п. 3 Порядку, а саме – до існуючого тексту додано уточнення щодо осіб, які втратили працездатність: «Особам працездатного віку, яким виплату грошової допомоги було припинено відповідно до пункту 7 цього Порядку, грошова допомога не призначається, крім осіб, які після припинення виплати грошової допомоги втратили працездатність».

Саме на цей 10 абзац п. 3 Порядку в новій редакції чомусь посилається орган соцзахисту як на підставу, яка ніби щойно виникла, для відмови пані Ганні у призначенні грошової допомоги. Посадовці вважають, що з моменту внесення змін до цього абзацу вона, як і інші переселенки в декреті, втрачає підстави для отримання грошової допомоги як особа, які доглядає за дітьми до досягнення трирічного віку.

«Вважати так немає ніяких підстав. Зміст даної норми не має відношення до таких ситуацій з переселенками, що знаходяться в декретній відпустці, ані до моменту внесення змін, ані, тим паче, після внесених змін», – запевняють у громадській приймальні.

Саме тому юристи громадської приймальні УГСПЛ у м. Суми підтримали пані Ганну. У її інтересах вони підготували і направили позов до Сумського окружного адміністративного суду. Відповідач – Управління соціального захисту населення Тростянецької районної державної адміністрації Сумської області. У грудні суд першої інстанції задовольнив позов жінки. Суд зобов’язав територіальний підрозділ соціального захисту населення виплатити пані Ганні щомісячну адресну грошову допомогу ВПО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, як особі працездатного віку, яка доглядає за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Зазначимо, що представники Мінсоцполітики у своїх виступах постійно констатують, що соціальна допомога внутрішньо переміщеним особам збільшується, а доступ для її отримання спрощується. Тож дії органу соцзахисту та думка, що Уряд постановою від 11.07.2018 р. №548 скасовує права окремих жінок на отримання грошової допомоги як особам, які здійснюють догляд за дитиною до трьох років, є вкрай суперечливими та такими, що протирічать загальному соціальному спрямуванню кожної із внесених змін до постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. №505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг». Про велику кількість змін до цієї постанови, які призводять до судових спорів, ми вже писали ТУТ.

Захист прав ВПО здійснюється у рамках Програми USAID «Права людини в дії», яку впроваджує УГСПЛ.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53.

Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Пропозиції Української Гельсінської спілки з прав людини Комітету ООН з прав людей з інвалідністю з формування питань Уряду України для підготовки Державної доповіді II-III циклу про виконання Конвенції про права осіб з інвалідністю

Україна ратифікувала Конвенцію про права осіб з інвалідністю 16 грудня 2009 року. Міжнародний договір набув...

30 Липня 2019

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: