Публікація

ЗаЩо активісту з Харківщини підпалили авто та закинули гранату у будинок

У селі Сороківка вночі з 4 на 5 лютого у будинок активіста Михайла Зубкова закинули гранату та підпалили дві автівки. Він пов’язує напад із участю у акціях проти перевезення піску з кар’єру на Харківщині. 

Підпал будинку активіста

Вночі на 5 лютого Михайло прокинувся від гуркоту. Підбігши до вікна, він побачив, що горять його автівки. Разом із Михайлом у будинку були його дружина та син. Поки на виклик їхали поліція та пожежна, родина встигла загасити полум’я власними силами. Вранці, коли стало видно пошкоджений фасад будинку, поліція запідозрила, що нападники могли використовувати вибухівку. Їх припущення підтвердилося:

“Вибухотехніки виявили, що гуркіт був від розриву гранати, яку кинули у вікно будинку на другому поверсі”, – розповідає Зубков. 

Авто Михайла після підпалу / Фото: facebook/Ольховская ОТГ

Поліція відкрила кримінальне провадження за двома статтями: “замах на вбивство” та “пошкодження майна”. Інтереси Михайла буде представляти координатор Чугуївської приймальні УГСПЛ Роман Лихачов. Він повідомив, що зараз поліція розглядає питання щодо надання родині заходів безпеки. 

Михайло Зубков спілкується з представником Моніторингової місії ООН з прав людини / Фото: facebook/Ольховская ОТГ

Михайло Зубков вважає, що напад пов’язаний із участю у акціях проти перевезення піску з Сороківського кар’єру. 

Два місяці блокування дороги

Протягом січня та лютого цього року мешканці села Сороківка перекривали дорогу вантажівкам, які транспортують пісок з кар’єру до Харкова. Фактично мешканці зупинили рух вантажівок і, відповідно, – роботи у кар’єрі. 

Сороківський кар’єр / Фото: kharkivnerudprom.com.ua

Дорога тягнеться поміж селами. Від постійного руху багатотонників у мешканців Сороківки руйнуються домівки та дорога.

“Коли більше двохсот вантажівок в одному напрямку рухається поміж будинків, то жити у них неможливо”, – розповідає Михайло Зубков. Разом із дружиною він живе у селі Сороківка вже 12 років. Михайло працює тренером з науково-медичного забезпечення Збірної України з плавання, його дружина Наталія – доцент кафедри економіки та маркетингу у Харківському національному технічному університеті імені Василенка.

Разом подружжя брало участь у акціях. Михайло вважає рух вантажівок незаконним, бо вони мають більшу вагу, ніж дозволено у правилах дорожнього руху. Під’їзди до сіл Вільхівка, Елітне та Сороківка належать до доріг загального користування місцевого значення, тому рух вантажівок вагою більше 24-х тон заборонений

Незадовго до нападу на один із мітингів приїжджали представники Харківнерудпрому, каже Михайло, та погрожували учасникам протесту: «Вони казали, щоб ми йшли, інакше “пожалкуємо”». Але керівник компанії з видобутку піску Віталій Алдошин заперечив причетність до погроз. 

Селяни зверталися до органів влади з початку 2019 року, коли почали транспортувати пісок. Вони писали листи: від Вільхівської громади до президента, каже Михайло Зубков, але вони не посприяли вирішенню проблеми.

Хто має вирішити проблему транспортування піску?

Харківнерудпром не працює з січня 2021 року і терпить збитки, розповів УГСПЛ керівник компанії Віталій Алдошин. За його словами, транспортуванням піску займаються харківські компанії, на які він не може вплинути. 

Мешканці села Сороківка перекривають дорогу пісковозам / Фото: facebook/Ольховская ОТГ

Компанія вже другий рік поспіль виділяє два мільйони гривень, на які закуповує необхідні речі для Вільхівської громади, каже керівник Харківнерудпрому. Якщо органи влади зобов’яжуть його компанію будувати об’їздну дорогу, то ці кошти направлять на будівництво. Але Алдошин каже, що двох мільйонів буде недостатньо, а інших коштів компанія не має.  

“Дорога може коштувати 30-100 мільйонів. Щоб ці гроші заробити, треба, щоб підприємство працювало. А ми вже два місяці не заробляємо грошей, з яких, до речі, повинні сплачуватись податки”, – розповідає керівник Харківнерудпрому і додає, що дорогу має облаштувати держава. 

У свою чергу голова Вільхівської громади Олександр Шмиголь у коментарі Суспільному  розповів, що він підтримує мітингувальників, але вплинути на ситуацію не може:

“Я не знаю, чому у деяких громадян склалося враження, що я мовчу. Ще раз повторюю, я проти того, щоб пісковози їздили цією дорогою. Коли я був депутатом райради… на той момент однозначно було сказано, що возитимуть в інший бік. Я, як представник сільради, нічого не можу зробити, щоб там не їздили машини. Може зробити поліція, Укртрансбезпека”.

За словами Михайла Зубкова, мешканці звертались також і до Укртрансбезпеки, де їм відповіли, що не мають механізму впливу на перевізників. А поліція у свою чергу відповідальними за вантажопідйомність вважає Укртрансбезпеку, каже активіст.

Тим часом дозвільні документи на розробку нового кар’єру поблизу Сороківки намагається отримати компанія “Криниця”. Депутати Вільхівської громади звернулися до Міндовкілля, де зазначили, що створювати новий кар’єр для селян нерентабельно. Адже на ремонт автошляху, по якому перевозять пісок, у 2019 році витратили майже 7 млн гривень. За словами депутатів, ця сума значно перевищує податки, які сплатила схожа за діяльністю компанія Харківнерудпром.

***

Допомога активістам надається у рамках проєкту “Підтримка та захист громадянського суспільства в Україні”, що втілюється разом із Європейським Союзом.

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Путівник з питань комунікації з суспільством стану досудових розслідувань кримінальних правопорушень, які викликали значний суспільний резонанс

Клімат для громадянського суспільства в Україні залишається небезпечним. Правозахисні організації продовжують фіксувати тиск й переслідування...

25 Січня 2022

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: