Зареєстровано законопроект про люстрацію
У парламенті народні депутати В. Червоній, А. Шкіль та С. Олексіюк зареєстрували перший законопроект про люстрацію (проект № 7028 ).
На думку депутатів він має на меті „не допустити терміном на п’ять років до обіймання відповідних керівних посад в органах законодавчої, виконавчої та судової влади, засобах масової інформації, політичних партіях і громадських організаціях в Україні посадових осіб, які причетні до порушень виборчого законодавства під час виборів Президента України у 2004 р., а також тих посадових осіб, які співпрацювали з оперативними працівниками колишнього КДБ СРСР до 1991 р. як агент, резидент чи інший негласний нештатний співробітник або співпрацювали із спецслужбами інших держав як таємний інформатор чи помічник в оперативному отриманні інформації.”
У разі, якщо такі особи вже займають керівні посади у державних органах влади будь-якого рівня і відповідають ознакам суб’єкта люстрації, зазначеним законопроектом надаються права відповідним органам, передбаченим законопроектом, порушити питання про звільнення зазначеного працівника із займаної посади.
Питання притягнення особи до кримінальної відповідальності за протиправні діяння вирішується відповідно до вимог чинного законодавства.
Зазначений проект Закону визначає правові та організаційні засади проведення люстрації щодо громадян України, які претендують на призначення на керівні посади в органах законодавчої, виконавчої та судової влади в Україні.
Проект Закону складається із 4 розділів та 14 статей.
У 1 розділі надається безпосереднє визначення поняття люстрації, окреслюється коло суб’єктів люстрації та межі дії цього Закону, а також визначаються органи, які проводять люстрацію. Другим розділом проекту Закону визначається порядок, процедура проведення люстрації, Третім розділом – відповідальність за правопорушення, пов’язані з люстрацією. У четвертому розділі законопроекту визначено органи, які здійснюють контроль і нагляд за виконанням законів у сфері люстрації.
Під люстрацією в цьому Законі розуміється процес, спрямований на встановлення відповідності правді свідчень громадян України, які претендують на керівні посади в органах законодавчої, виконавчої, судової влади, в дошкільних закладах, школах, гімназіях, коледжах, вищих навчальних закладах, виборчих комісіях, засобах масової інформації, політичних партіях і громадських організаціях в Україні, про непричетність до фальсифікації виборів Президента України 2004 року, свідомої і таємної співпраці з оперативними працівниками колишнього КДБ СРСР, а з 1991 року із спецслужбами інших держав в якості таємного інформатора чи помічника в оперативному отриманні інформації, поєднання амністії і мораторію щодо прийняття цих осіб у владні інституції на певний термін.
Для перевірки відомостей, які підпадають під дію цього Закону утворюються комісії з люстрації у складі Голови, його заступника і п’яти членів комісії.
Такі Комісії утворюються при Верховній раді України, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласних радах Київській і Севастопольській міських радах та їх виконавчих органах, які і забезпечують їх функціонування.
Голови, заступники та члени комісій обираються та відкликаються за поданням Президента України на сесіях зазначених рад терміном на п’ять років. До складу комісій обираються громадяни України, які мають бездоганний авторитет і не є суб’єктами правовідносин, на момент обрання, передбачених цим Законом.
Кожен громадянин, що займає чи планує займати керівну посаду має подати заяву до цієї комісії щодо його дій, які підпадатимуть під дію розуміння поняття „люстрація”.