Публікація

Законопроєкт №7222 – «масло масляне» з порушенням міжнародних норм: роз’яснення від юристів УГСПЛ щодо нової(старої) підстави припинення громадянства України

Народні депутати України планують розглянути проект закону реєст. № 7222 від 28.03.2022 “Про внесення змін до деяких законів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів стосовно громадян України, які перебувають у громадянстві держави, що здійснює збройну агресію проти України”. УГСПЛ пояснює чому з правової точки зору такі нововведення в частині доповнення новою підставою припинення громадянства України є зайвими.

Відповідно до пояснювальної записки метою законопроекту є недопущення проявів колабораціонізму та максимальному запобіганню здійснення диверсійно-розвідувальної діяльності шляхом позбавленням таких суб’єктів українського громадянства. Законопроектом №7222 передбачається внесення змін до Закону України «Про громадянство України» (далі – Закон) стосовно доповнення новою підставою припинення громадянства України.

Чинна редакція Закону у статті 17 передбачає вичерпний перелік підстав припинення громадянства:

  • вихід з громадянства України за власним бажанням (експатріація);
  • втрата громадянства України (підстави втрати регламентовані у статті 19 Закону);
  • на підставах міжнародного договору.

Законодавці у проекті закону №7222 пропонують доповнити статтю 17 пунктом, який створює додаткову підставу для припинення громадянства, а саме «набуття громадянства (підданства) держави, яка здійснює збройну агресію проти України».

 

За результатом аналізу запропонованих змін вважаємо за необхідне висловити такі зауваження.

1.Запропонована законопроектом підстава для припинення громадянства фактично дублює пункт 2 статті 17 Закону у чинній редакції.

Вичерпний перелік підстав втрати громадянства України зазначено у статті 19 Закону.  У пункті 1 частини першої статті 19 Закону однією з підстав втрати громадянства України є «добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття». Законодавець у запропонованому пункті залишає цю ж саму підставу, використовуючи інше формулювання – замість «набуття громадянства іншої держави», зазначає «набуття громадянства держави, яка здійснює збройну агресію проти України». Термін(словосполучення) «держава, яка здійснює збройну агресію» входить до більш ширшого поняття «інша держава». Тобто запропонована підстава уже наявна в чинній редакції Закону. Отже, немає необхідності дублювання підстав.

  1. Аналізуючи пояснювальну записку до законопроекту, можна дійти висновку, що законодавець вважає за необхідне позбавляти громадянства України осіб, які мають також громадянство Російської Федерації, оскільки такі особи становлять загрозу для національної безпеки та територіальної цілісності держави, тому що можуть бути колаборантами чи здійснювати диверсійну-розвідувальну діяльність на території України.

У зв’язку з цим варто зазначити, що за законодавством України процедура втрати громадянства через набуття громадянства іншої держави не наступає автоматично. Відповідно до Конституції України рішення про припинення громадянства приймає Президент України (пункт 26 статті 106).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону «якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України.»

Таким чином, запропонована законодавцями «додаткова» підстава припинення громадянства не є достатньо обґрунтованою. Процедура верифікації інформації про наявність у громадянина України громадянства держави, які здійснює збройну агресію проти України, не передбачена, таким чином не зрозуміло яким чином буде вирішено це питання. Законодавець не пропонує зміни/доповнення до інших положень Закону щодо процедури припинення громадянства на основі запропонованої «нової» підстави.

  1. Запропонована підстава припинення громадянства не відповідає положенням Європейської конвенції про громадянство, учасницею якої є Україна. Так, у статті 7 цієї Конвенції зазначено вичерпний перелік підстав за яких можлива втрата громадянства ex lege. Однією з таких підстав є добровільне набуття громадянства іншої держави. Законодавець у запропонованій зміні не уточнює «добровільність» набуття громадянства держави-агресора. Відомо, про нав’язування громадянства Російської Федерації жителям тимчасово окупованих територій, тому наявність у громадян України громадянства країни-агресора ставить під сумнів добровільність набуття такого громадянства. У Верховній Раді України є зареєстрований законопроект, метою якого є автоматичне позбавлення громадянства України у випадку набуття громадянства держави-агресора (5822 від 23.07.2021), що є схожою метою аналізованого законопроекту. Правозахисники у зв’язку з цим, уже зазначали про необхідність відхилення схожих законодавчих ініціатив.

Довідково. Цим матеріалом ми продовжуємо серію аналітичних публікацій, що мають на меті дати правову оцінку законодавчим ініціативам, пов’язаним з широкомасштабою агресією росії проти України.

 

Матеріал підготовлено юристкою УГСПЛ Віталією Лебідь.

 

Стаття підготовлена за підтримки Програми USAID Ukraine «Права людини в дії», що виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Узагальнення подій, які відбулися в Одеській області протягом 7-ми місяців повномасштабної російсько-української війни: 24 лютого – 24 вересня 2022 року

У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України», у...

04 Жовтня 2022

Узагальнення подій, які відбулися у Миколаївській області протягом 7 місяців повномасштабної російсько-української війни: 24 лютого – 24 вересня 2022 року

У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» спільно...

02 Жовтня 2022

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: