«Законопроект №8297 не передбачає позбавлення громадянства України кримчан, які отримали громадянство РФ», – юристи - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

«Законопроект №8297 не передбачає позбавлення громадянства України кримчан, які отримали громадянство РФ», – юристи

Новина

Джерело: Український кризовий медіа-центр

Законопроект №8297 не передбачає позбавлення громадянства України кримчан, які отримали громадянство РФ. Про це заявили юристи-правозахисники на прес-брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі.

ASS2266-825x400

«Законодавство України про забезпечення прав і свобод на тимчасово окупованій території встановлює, що будь-які дії окупаційної влади на території АР Крим є незаконними та не створюють юридичних наслідків. І в статті 5 закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території» також задекларовано принцип про те, що громадянство РФ, отримане в Криму, є незаконним, не визнається Україною і не створює правових наслідків. І, відповідно, не є підставою для втрати громадянство», – пояснив Максим Тимочко, юрист Української Гельсінської спілки з прав людини.

Водночас, положення законопроекту потребують уточнень. «Було задекларовано, що отримання російського громадянства на території Криму внаслідок незаконних дій органів окупаційної влади не визнається добровільним, а тому, відповідно, не може бути підставою для втрати українського громадянства. І в цьому ж законопроекті закладається протилежна норма, яка і спантеличила багатьох – вказується, що якщо громадянин України скористався виборчим або іншим правом, яке надає йому іноземне громадянство, або виконав обов’язки, до яких його зобов’язує іноземне громадянство, це є окремою підставою для втрати громадянства України», – пояснив Максим Тимочко.

ASS2280-825x400
Максим Тимочко, юрист Української Гельсінської спілки з прав людини

Ольга Поєдинок, адвокат, член Громадської ради при Державній міграційній службі України, звернула увагу, що відмінність положень законопроекту №8297 і вже чинного закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території» може створити паралельну правову реальність для українських громадян у Криму, які мають російські паспорти. «Якщо ту ж ідею хотіли інтегрувати в інший нормативно-правовий акт, закон України «Про громадянство України», найкраще було «скопіювати вставити» відповідне положення. Натомість ми маємо у пункті положення, яке текстуально і змістовно  відрізняється від того, що ми вже маємо у чинному законодавстві. Це створює ризики різноманітних маніпуляцій та зловживань», – наголосила вона.

Правозахисники зауважують, що якби дійсно передбачалася можливість втрати громадянства України за участь у російських виборах або реалізації інших прав і обов’язків у тимчасово окупованому Криму, це суперечило б  ст. 25 Конституції України та принципам Європейської конвенції про громадянство. Також виникла б колізія із принципом незворотності дії закону, адже більшість тих, хто отримав російські паспорти, зробили це ще у 2014 році.

ASS2297-825x400
Ольга Поєдинок, адвокат, член Громадської ради при Державній міграційній службі України

Правозахисники висловили стурбованість тим, що представники органів влади досі не виступили із детальним роз’ясненням для спростування чуток про те, що в разі прийняття законопроекту всі кримчани, які мають російські паспорти, можуть втратити громадянство України. Крім того, таку ситуацію використовує на свою користь Росія. «Було б добре, якби на майбутнє Україна у подібних випадках реагувала на резонанс у суспільстві, тому що виходячи з того, яку інформаційну політику здійснює Росія – масштабна мілітаризація та колонізація Криму громадянами РФ – будь-яка подібна новина буде використана як пропаганда того, що Росія піклується про Крим, а Україні Крим не потрібний. Люди, які залишилися у Криму, ще більше розчаровуються в Україні, коли отримують такі новини», – зауважив Віталій Набухотний, юрист Регіонального центру прав людини.

У ширшому контексті, ця норма також містить ризики, оскільки різна відкритість джерел даних у різних країнах світу може спрощувати або ускладнювати витік інформації про те, що громадянин України отримав громадянство іншої держави, і залежно від цього українці із подвійним громадянством матимуть нерівні шанси бути або не бути позбавленими громадянства України, зазначила Ольга Поєдинок.

ASS2292-825x400
Віталій Набухотний, юрист Регіонального центру прав людини

«Закликаємо представників влади нарешті прокоментувати законопроект і роз’яснити, що саме вони мали на увазі, коли реєстрували його. І просимо уточнити цей законопроект, коли він у подальшому буде розглядатися у профільних комітетах Верховної Ради, щоб зняти соціальну напругу і розставити всі крапки над «і», – підсумував Максим Тимочко.