Публікація

Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини – Випуск № 14

БЮЛЕТЕНЬ

Української Гельсінської спілки з прав людини

„Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини”

(Випуск № 14, огляд законопроектів за період 06.11.2006 – 10.11.2006)

Ця публікація створена завдяки підтримці, яку надано на підставі угоди про співпрацю між Інститутом сталих спільнот (Монпельє, штат Вермонт, США) та Агентством США з міжнародного розвитку (АМР). Виражені в ній думки належать авторові (авторам) і не обов’язково відображають погляди Інституту сталих спільнот та АМР. Крім того, згадки про торгівельні марки чи комерційні товари і послуги не означають їх схвалення чи рекомендації до вжитку.

Основними тенденціями парламентської активності парламенту у сфері прав людини стали:

–  внесення законопроекту направленого на приведення порядку та умов відбування покарань у відповідність до міжнародних стандартів;

–  чергова спроба врегулювати діяльність адвокатів;

–  внесення законопроекту щодо надання ветеранами руху опору членів Організації українських націоналістів (ОУН) та вояків Української повстанської армії (УПА) правового статусу учасників бойових дій.

Законопроекти зареєстровані у Верховній Раді України за період 06.11.2006-10.11.2006 р.:

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про судоустрій України”. (№2485 від 06.11.2006 р., подання – народний депутат – Мірошниченко Ю.Р. (Партія Регіонів)).

Цим законопроектом пропонується визначити, що членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України можуть бути народні депутати України.

2. Проект Закону про внесення змін до Кримінально-процесуального, Кримінального та Кримінально-виконавчого кодексів України”. (№2491  від 07.11.2006 р., подання – Кабінет Міністрів України).

Цей законопроект пропонує цілу низку змін щодо кримінально-виконавчої діяльності органів та установ виконання покарань, а також забезпечення приведення порядку та умов відбування покарань у відповідність до міжнародних стандартів. Зокрема, пропонується розширити повноваження щодо громадського контролю, введення процедури обов’язкового медичного обстеження з метою виявлення інфекційних та інших захворювань, збільшення розміру мінімальної житлової площі на одного засудженого, збільшення кількості телефонних розмов, виключено вимогу щодо обов’язковості праці засудженого, також дещо змінюються умови тримання для засуджених до  довічного позбавлення волі тощо. 

3. Проект Закону про забезпечення молоді житлом. (№1074 від 06.11.2006 р., подання – народних депутатів – Філіндаш Є.В.(Соціалістична партія України), Самойлик К.С.(Комуністична партія України), Томенко М.В.(БЮТ), Пінчук А.П. (Партія Регіонів)) 

Законопроект має за мету визначити правові, економічні, соціальні та організаційні засади  державного фінансування та цільового довгострокового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян України, які постійно проживають на території України, а також правові основи діяльності  Державного фонду молодіжного житлового кредитування.

4. Проект Закону про визнання ветеранами руху опору членів Організації українських націоналістів (ОУН) та вояків Української повстанської армії (УПА) і надання їм статусу учасників бойових дій. (№2487 від 06.11.2006 р., подання – народний депутат – Шкіль А.В. (БЮТ)).

Цей законопроект стосується надання статусу учасників бойових дій членам Організації українських націоналістів (ОУН) та воякам Української повстанської армії (УПА), які боролися за свободу і незалежність Української держави, її соборність та суверенітет в період із 1939 по 1956 рр. ХХ століття, а також вшановує членів сімей ветеранів руху опору, яким довелося зазнати переслідувань з боку правлячого тоталітарного та окупаційного режимів.

5. Проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо відповідальності за правопорушення з мотивів національної, расової чи релігійної ненависті або ворожнечі). (№2252 від 08.11.2006 р., подання – народний депутат – Фельдман О.Б. (БЮТ)).

Цей законопроект був поданий на заміну законопроекту з аналогічної назвою, який був поданий народним депутатом Фельдманом О.Б. 2.10.2006 р.  

6. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про адвокатуру”. (№2421-1 від 08.11.2006 р., подання – народних депутатів  – Оніщук М.В. (Наша Україна), Мармазов Є.В. (Комуністична партія України), Корнійчук Є.В.(БЮТ), Забарський В.В.(Партія Регіонів), Колесніченко В.В.(Партія Регіонів)).

  Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо питань організації та діяльності адвокатури). (№2497 від 08.11.2006 р., подання – народних депутатів  – Оніщук М.В. (Наша Україна), Мармазов Є.В. (Комуністична партія України), Корнійчук Є.В.(БЮТ), Забарський В.В.(Партія Регіонів), Колесніченко В.В.(Партія Регіонів)).

У цих законопроектах вносяться суттєві зміни щодо діяльності адвокатури. У першому з них пропонується: визначення адвокатури як недержавного самоврядного професійного правозахисного інституту, до складу якого входять всі адвокати;  створення системи адвокатського самоврядування та його органів;  віднесення функції надання правової допомоги до виключної компетенції адвокатури, уніфікація юридичної професії з надання правової допомоги; створення Єдиного реєстру адвокатів України, Єдиного реєстру адвокатських об’єднань України та Єдиного реєстру іноземних адвокатів з вільним доступом та своєчасним поновленням інформації про адвокатів; закріплення права адвокатів на включення витрат, пов’язаних із здійсненням адвокатської діяльності, до податкового кредиту;  встановлення більш суворих вимог до особи, яка має намір отримати статус адвоката (збільшення необхідного стажу роботи в галузі права до 3-х років, необхідність проходження стажування).

Другий приводить у відповідність до законопроекту №2421-1 інші законодавчі акти, які стосуються діяльності адвокатури.

7. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про судоустрій України” щодо забезпечення касаційного розгляду цивільних справ. (№2294 від 09.11.2006 р., подання – народних депутатів  – Шустік О.Ю. (БЮТ), Портнов А.В.. (БЮТ), Лукаш О.Л.(Партія Регіонів)).

На відміну від законопроекту № 2294 від 23 жовтня 2006 року, проект, що вноситься на заміну, підготовлено з урахуванням зауважень та пропозицій, внесених народними депутатами України – членами Комітету з питань правосуддя. У проекті конкретизовано, що колегіям суддів відповідних апеляційних судів, склад яких формується президіями цих судів, для розгляду та прийняття рішення в порядку касації передаються касаційні скарги, що надійшли до набрання чинності цим Законом. Натомість, Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України розглядає та вирішує касаційні скарги, подані до Суду після набрання чинності Законом, а також скарги подані до набрання чинності Законом, по яких проведено попередній розгляд.

8. Проект Закону про амністію в 2006 році. (№2377-1 від 09.11.2006 р., подання – народних депутатів  – Шкіль А.В. (БЮТ), Келестин В.В.. (Наша Україна)).

Цей законопроект визначає правові основи звільнення за амністією осіб від кримінальної відповідальності та відбування кримінального покарання або його пом’якшення, механізм взаємодії з органами державної влади та місцевого самоврядування. Внаслідок застосування амністії згідно з положеннями цього законопроекту з місць позбавлення та обмеження  волі передбачається  звільнити 8 тисяч осіб вказаної категорії, а 12 тисячам засуджених – скоротити строк покарання.

9. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про недержавне пенсійне забезпечення”. (№2500 від 09.11.2006 р., подання – Кабінет Міністрів України).

Законопроектом запропоновано зміни, які приводять Закон України „Про недержавне пенсійне забезпечення” у відповідність до Цивільного кодексу України, Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – суб`єктів підприємницької діяльності”, податкового законодавства. Змінами також передбачається впорядкування діяльності недержавних пенсійних фондів з урахуванням специфіки різних видів пенсійних фондів, врегульовуються окремі неузгодженості щодо відносин між учасниками та вкладниками недержавних пенсійних фондів і радами недержавних пенсійних фондів. Зміни також спрямовані на посилення відповідальності зберігача в системі недержавного пенсійного забезпечення, а також встановлення додаткових обов`язків зберігача.

10. Проект Закону про затвердження Загальнодержавної програми протидії захворюванню на туберкульоз у 2007-2011 роках. (№2501 від 09.11.2006 р., подання – Кабінет Міністрів України).

Цей законопроект визначає правові, організаційні та фінансові засади діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, видів діяльності та господарювання, а також фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, спрямованої на впровадження Програми.

Законопроекти внесенні на порядок денний  Верховної Ради на  період  14.11.2006-17.11.2006 р.:

1. Проект Закону №2058 про внесення змін до деяких Законів України (щодо пенсійного забезпечення медичних працівників) (проект н.д. Б.Губського вручено 13.09.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Планується розглянути 15.11.2006 р.

Законопроектом пропонується встановити особливий порядок пенсійного забезпечення для медичних працівників, а саме – пенсії призначати у розмірі 80 відсотків від сум заробітної плати. Окрім цього, пропонується за кожний повний рік роботи понад 15 років стажу відповідної роботи для жінок та понад 20 – для чоловіків збільшувати пенсію на один відсоток заробітної плати, але не більше, ніж до 90 відсотків середньомісячної заробітної плати.

2. Проект Закону № 2281 про внесення змін до Закону України “Про адвокатуру” (щодо одержання права на зайняття адвокатською діяльністю) (друге читання) (доручення від 02.11.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Законопроект розроблено з метою надання можливості одержання права на зайняття адвокатською діяльністю в Україні незалежно від громадянства.

3. Проект Закону № 0902 про тимчасовий порядок фінансування судової влади в Україні (друге читання) (вручено 31.10.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Законопроект спрямований на реалізацію конституційних вимог щодо незалежності органів судової влади. Але у той же час Головне юридичне управління ВР зазначає, що аналіз положень цього законопроекту дає підстави дійти висновку, що він в цілому не враховує вимог Конституції України, не узгоджується з іншими законодавчими актами України, а його положення містять внутрішні неузгодженості, а відповідно пропонує відхилити цей законопроект.

4. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України” (друге читання) (вручено 31.10.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Законопроект передбачає викласти в новій редакції статтю 4 діючого Закону, згідно якої заощадження громадян відносяться на державний внутрішній борг України. Пропонується також викласти в новій редакції статтю 6, якою встановлюється, що на суму компенсації знецінених грошових заощаджень громадян та заощаджень, поміщених у цінні папери, видаються державні компенсаційні облігації, порядок випуску та обігу яких затверджується постановою Кабінету Міністрів України.  Крім того, запропонованою новою редакцією статті 7 встановлюється черговість погашення (викупу) компенсаційних облігацій в залежності  від віку вкладника, групи інвалідності та суми вкладу. Законопроектом передбачається можливість використання компенсаційних облігацій на оплату  медичних послуг та навчання.

5. Проект Закону № 2210 про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо публічного вибачення від імені держави) (проект н.д. М.Джиги вручено 03.10.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Законопроектом  передбачається внесення нової статті до Кримінально-процесуального кодексу України, яка встановлює конкретну форму відповідальності держави – публічне вибачення – за  порушення  прав та свобод людини і громадянина внаслідок неправомірних  дій або бездіяльності органів дізнання і досудового слідства. Головне науково-експертне управління ВР пропонує відхилити цей законопроект, оскільки він не враховує випадки, коли, наприклад, за об’єктивних причин або невстановленою особою були знищені докази, якими можна було довести вину обвинуваченого у вчиненні злочину, або мала місце самообмова обвинуваченого чи підсудного, або при судовому розгляді справи з’явились нові обставини, на підставі яких суд виправдав особу, але про які органи досудового слідства об’єктивно не знали і не могли знати, тощо.

6. Проект Закону № 2275 про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо здійснення парламентського контролю за діяльністю органів прокуратури) (проект н.д. С.Піскуна вручено 10.10.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Цей законопроект направлений на посилення парламентського контролю за органами прокуратури. Головне науково-експертне управління ВР пропонує доопрацювати законопроект, і, зокрема, зазначає  що наділення відповідних комітетів Верховної Ради України новими,  додатковими повноваженнями щодо обов’язкового проведення попереднього обговорення і погодження певних кандидатур для призначення на посади є нелогічним і з точки зору закріпленого у ст. 6 Конституції України принципу поділу влади, і може створити негативний прецедент, за яким законодавчий орган перебиратиме на себе повноваження органів виконавчої влади та інших центральних органів державної влади. УГСПЛ вже висловлювала критику цього законопроекту в попередньому Бюлетені.

7. Проект Закону № 2288 про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо попередження несанкціонованого прослуховування телефонних розмов) (проект н.д. В.Швеця вручено 17.10.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Законопроектом пропонується внести зміни до Кримінально-процесуального кодексу України, законів України «Про оперативно-розшукову діяльність» «Про міліцію», «Про прядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури і суду» з метою удосконалення дотримання прав людини, передбачених ст. 31 Конституції України, зокрема в частині недопущення протиправного прослуховування телефонних розмов та зняття інформації з каналів зв’язку, у т.ч. стільникового (мобільного) зв’язку. Загалом, даний проект не встановлює жодних нових гарантій щодо незаконного прослуховування телефонів будь-яких типів і не вирішує дану проблему.

8. Проект Закону № 1252 про внесення змін до Житлового кодексу Української РСР (щодо відшкодування громадянам вартості житлового приміщення) (проект н.д. М.Оніщука вручено 05.09.2006, подання Комітету про відхилення – 31.10.2006). Планується розглянути 16.11.2006 р.

Законопроектом пропонується уточнити порядок відшкодування громадянам – власником жилого приміщення його вартості, якщо внаслідок реконструкції чи капітального ремонту воно не може бути збережено або його розмір істотно зменшився, а також надання громадянам – наймачам та членам їх сімей іншого житлового приміщення у цьому випадку.

9. Проект Закону № 1077 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та інвалідам (проект н.д. В.Сушкевича вручено 27.06.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Планується розглянути 17.11.2006 р.

Законопроектом пропонується з 1 січня 2007 р. удосконалити механізм надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім‘ям та інвалідам, зокрема: не обмежувати розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім”ям рівнем забезпечення прожиткового мінімуму; збільшити розмір державної соціальної допомоги інвалідам І групи підгрупи А на 25%; встановити соціальну допомогу на догляд інвалідів І групи підгрупи А у подвійному розмірі; збільшити розмір надбавки на догляд за інвалідом з дитинства на 25% тощо.

10. Проект Закону № 1146 про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-інвалідів (проект н.д. Ю.Тимошенко вручено 18.07.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Планується розглянути 17.11.2006 р.

Законопроектом пропонується на законодавчому рівні визначити засади удосконалення правових, соціальних, економічних та організаційних умов соціальної адаптації  дітей з обмеженими можливостями. На думку Головного науково-експертного управління ВР визначає, що цей законопроект потребує доопрацювання, оскільки чимало положень законопроекту потребують уточнення, мають дещо декларативний характер і не забезпечують урегулювання всіх можливих аспектів життєдіяльності дітей з функціональними обмеженнями.

Підписання і накладення вето на закони Президентом України за період 06.11.2006-10.11.2006.:

1. Президент повернув до ВР Закон «Про внесення змін до Закону України «Про застосування амністії в Україні» щодо приведення норм закону у відповідність із чинним кримінальним законодавством» з пропозиціями Президента можна ознайомитись на сайті ВР: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=27565

2. Президент підписав Закон №271-V «Про внесення змін до деяких законів України щодо молодіжних та дитячих громадських організацій», прийнятий парламентом 19 жовтня 2006 року.

Робота комітетів Верховної Ради України за період 06.11.2006-10.11.2006.:

1. Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект закону про внесення змін до статті 36 Кримінального кодексу України (щодо необхідної оборони), поданий народним депутатом В.Яворівським.

Законопроектом (реєстр. №2084) пропонується викласти у новій редакції частину п’яту статті 36 Кримінального кодексу України, передбачивши, що не є перевищенням меж необхідної оборони застосування зброї або будь-яких інших засобів чи предметів для відвернення протиправного насильницького вторгнення не тільки у житло чи інше приміщення, а також і у будь-яке інше володіння особи.

2. Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму на круглому столі обговорив проекти законів про приєднання України до Конвенції про захист дітей та співробітництво з питань міждержавного усиновлення та внесення змін до законодавчих актів України в зв’язку з приєднанням до цієї Конвенції.

Учасники заходу констатували, що “незважаючи на великі зусилля влади та місцевого самоврядування щодо національного усиновлення, статистика стосовно цього питання не дуже оптимістична. За статистичними даними за 2005 рік іноземці всиновили 2156 українських дітей, а українці – лише 1419”. Ратифікація Україною Конвенції про захист дітей та співробітництво з питань міждержавного усиновлення можлива після низки змін до національного законодавства в цій сфері. Тому офіційні права і контроль держави у сфері усиновлення вкрай необхідні в Україні», – підсумував Голова Комітету Микола Томенко.

3. Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект закону про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” (щодо впорядкування роботи Фонду), поданий народними депутатами В.Харою, Я.Сухим, О.Стояном, Л.Бірюком

4. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту направити на доопрацювання проект закону про внесення змін до Закону “Про судоустрій України (щодо адміністративних посад суддів)” Законопроектом (реєстр. №2070) пропонується встановити більш демократичної процедури призначення на адміністративні посади та звільнення з цих посад голови суду та його заступників.

5. Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендує Верховній Раді повернути на доопрацювання проект закону № 1045 про єдиний соціальний внесок, внесений депутатом В.Хомутинніком.

6. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту прийняти за основу проект закону про внесення змін до Закону “Про судоустрій України” (щодо забезпечення касаційного розгляду цивільних справ).

7. Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслiдкiв Чорнобильської катастрофи рекомендує парламенту відхилити проект закону про внесення змін до Закону “Про екологічну експертизу” (щодо збільшення повноважень громадськості та розширення переліку об’єктів екологічної експертизи).

8. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту прийняти за основу проект постанови “Про виконання рішень Європейського суду з прав людини”.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування