Закон про гуманітарну допомогу: нові вимоги до ввезення та обліку
23 січня 2024 року набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо ввезення, обліку, розподілу гуманітарної допомоги, особливостей оподаткування відповідних операцій та подання звітності». Цим документом врегульовуються особливості ввезення, обліку та використання гуманітарної допомоги. Зміни у Законі проаналізувала аналітикиня Української Гельсінської спілки з прав людини Владлена Роман.
Розширення переліку отримувачів гуманітарної допомоги
За чинною редакцією Закону України «Про гуманітарну допомогу» отримувачами гуманітарної допомоги вважаються юридичні особи, зокрема благодійні, громадські організації/фонди незалежно від країни заснування/походження, які пройшли процедуру реєстрації в Україні.
За новим законом 3448-ІХ (зміни до статті 1) перелік отримувачів доповнюється відокремленими підрозділами іноземних неурядових благодійних організацій, які акредитовані в Україні, та представництвами міжнародних міжурядових організацій в Україні (без створення юридичної особи).
Також отримувачами гуманітарної допомоги можуть бути:
- дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав в Україні;
- неприбуткові державні та комунальні установи, органи місцевого самоврядування;
- надавачі медичних та/або реабілітаційних послуг;
- надавачі соціальних послуг та ін.
Передбачені законом отримувачі можуть здобути статус набувачів гуманітарної допомоги.
Попри суттєві зміни залишається неврегульованим питання визнання фізичних осіб отримувачами гуманітарної допомоги .
Під час дії спрощеного порядку ввезення гуманітарної допомоги, затвердженого постановою КМУ від 01.03.2022 № 174, де-факто діяв загальнодозвільний принцип ввезення гуманітарної допомоги, зокрема для волонтерів-фізичних осіб. Але де-юре за Законом України «Про гуманітарну допомогу» вони не мали на це права, оскільки не визнавались отримувачами гуманітарної допомоги.
Таке «позаправове поле» діяльності волонтерів спричинили гострі потреби населення та армії, що виникли після повномасштабного вторгнення Росії в Україну.
Закон 3448-ІХ не окреслив статус отримувачів гуманітарної допомоги-фізичних осіб. Тому невизначеними залишаються наслідки такої діяльності для громадян (облік, звітність, відповідальність тощо).
Утім, варто звернути увагу на зміни, що вносяться законом 3448-ІХ до статті 3 Закону України «Про гуманітарну допомогу».
Норма передбачає, що на період дії воєнного або надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування Кабінет Міністрів України наділяється правом «розглядати та приймати рішення про розширення переліку отримувачів гуманітарної допомоги».
Тому можна припустити, що питання отримувачів-фізичних осіб буде врегульоване Урядом.
Реєстр отримувачів гуманітарної допомоги
Законом 3448-ІХ встановлюється, що в період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування отримувачі, які визначені в статті 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» (зі змінами), набувають статус отримувача гуманітарної допомоги незалежно від їх включення до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги (зміни до статті 15).
Визнання товарів гуманітарною допомогою
У період дії воєнного або надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування Кабінет Міністрів України має право встановлювати спрощений порядок визнання допомоги гуманітарною за декларативним принципом, без прийняття відповідного рішення спеціально уповноваженим державним органом з питань гуманітарної допомоги (зміни до статті 3).
Нині спрощений порядок передбачений постановою КМУ від 05.09.2023 № 953. Утім, зауважимо, що Уряд наділений правом встановлювати особливі правила для певних категорій товарів. Тому перед ввезенням допомоги на територію України, волонтерам необхідно пересвідчитись чи затверджені винятки щодо визнання їх товарів гуманітарною допомогою.
Закон 3448-ІХ передбачає, що гуманітарною допомогою за спрощеним порядком визнаються транспортні засоби, призначені для військовослужбовців, які використовуватимуть авто для оборони України. Цей порядок також визначається Кабінетом Міністрів України (зміни до статті 15).
Цифрова система обліку гуманітарної допомоги
Закон 3448-ІХ «легалізував» запроваджену постановою КМУ від 05.09.2023 № 953 автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги. Вона дозволяє ввозити на територію України до 01.04.2024 товари за декларативним принципом без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги.
Однак подавати звітність до автоматизованої системи отримувачі допомоги мають обов’язково, навіть якщо вона ввезена за декларативним принципом (паперова декларація). Отримувачі гуманітарної допомоги, ввезеної без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги, до 31.03.2024 повинні завантажити до системи копію паперового звіту про використання та розподіл ввезеної гуманітарної допомоги.
З 01.04.2024 використання автоматизованої системи для реєстрації гуманітарної допомоги задля присвоєння їй унікального номеру та ввезення на митну територію України буде обов’язковим.
Особливості розподілу та надання гуманітарної допомоги
Закон 3448-ІХ встановлює особливості розподілу та надання гуманітарної допомоги.
Так, за загальним правилом зміна отримувача гуманітарної допомоги можлива лише за письмовим погодженням з донором. Винятком є випадки, коли донор надав таке погодження під час його пропозиції про надання гуманітарної допомоги або коли це передбачено правочином щодо здійснення гуманітарної допомоги.
Належні (погоджені донором) отримувачі мають право здійснювати розподіл або перерозподіл гуманітарної допомоги між набувачами гуманітарної допомоги з дотриманням її цільового призначення без додаткового погодження з донором.
Важлива також запроваджена законом 3448-ІХ норма відносноперерозподілу гуманітарної допомоги.
Якщо передбачені законом отримувачі (дивіться оновлений перелік) виступають і набувачами гуманітарної допомоги, то вони мають право передавати отриману гуманітарну допомогу іншим набувачам за умови:
- погодження отримувача такої допомоги (порядок визначається Кабінетом Міністрів України);
- дотримання її цільового призначення.
З одного боку, за потреби, такий механізм дозволяє швидко перенаправити наявну гуманітарну допомогу тим, хто її потребує. Але водночас, коли вона надійде не первинному набувачу, якому призначалась, може постати питання цільового використання такої гуманітарної допомоги.
Автор матеріалу: аналітикиня УГСПЛ Владлена Роман.
Читайте також: З 1 грудня наберуть чинності нові правила ввезення гуманітарної допомоги: що зміниться?
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube