Заява правозахисників із закликом до Верховної Ради України якнайшвидше ухвалити законопроєкти про захист в’язнів Кремля (інфографіка)
27 вересня 2021 року президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради як невідкладні три законопроєкти про захист в’язнів Кремля та членів їхніх сімей. Проєкт закону “Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їх сімей” (реєстр. №6104), а також пов’язані із ним законопроєкти №6105 та №6106 без перебільшення можна назвати довгоочікуваними, адже українські політв’язні на території Криму і Російської Федерації, військові і цивільні заручники в ОРДЛО, їхні родичі, правозахисники чекали на це більше п’яти років.
Ці законодавчі акти засвідчують політичну волю керівництва держави на восьмому році російської агресії та окупації частини території України нарешті визначити на законодавчому рівні, кого можна вважати особами, що втратили свободу у зв’язку зі збройним конфліктом, а також закріпити додаткові пільги та гарантії, на які можуть сподіватися в’язні Кремля та члени їхніх сімей.
Проєкт закону чітко визначає, хто може вважатися таким, що позбавлений свободи внаслідок збройної агресії проти України, зокрема, це:
- військові, які потрапили в полон (громадяни України, які були позбавлені свободи державою-агресором, її органами, у зв’язку із захистом ними державного суверенітету України, її незалежності, територіальної цілісності);
- цивільні заручники(громадяни України, які були позбавлені свободи у зв’язку з незаконними діями держави-агресора, її органів, підрозділів, формувань, інших утворень з явною або прихованою метою спонукання України, іншої держави, державного органу, організації, у тому числі міжнародної, юридичних або фізичних осіб до дій або утримання від здійснення дій як умови звільнення громадянина України);
- у’язнені з політичних мотивів (громадяни України, які були позбавлені волі державою-агресором, її органами, у зв’язку із здійсненням такими громадянами діяльності, спрямованої на вираження поглядів, цінностей позицій по відстоюванню державного суверенітету України, а також за здійснювану професійну, громадську, політичну чи правозахисну діяльність).
Хоча держава надавала певну допомогу таким особам та їхнім родинам через урядові механізми, утім, по-перше, це не було гарантовано законом, а по-друге, системний підхід до такої підтримки так і не був створений.
Законопроєкт визначає види державної допомоги, які можуть надаватись в’язням Кремля та членам їх родин, зокрема:
- щорічна грошова допомога у період перебування в умовах позбавлення свободи;
- одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) такої особи, або смерті протягом року після її звільнення;
- одноразова грошова допомога таким особам після звільнення.
Також проєкт закону закріплює гарантії на правовий захист і відшкодування витрат на професійну правову допомогу, а також гарантування права на безоплатну вторинну правову допомогу на час позбавлення волі та після звільнення; медичну та реабілітаційну, у тому числі психологічну допомогу, санаторно-курортне лікування осіб після їх звільнення; відновлювальні (постізоляційні, реінтеграційні) заходи, адаптацію та підтримку (супровід) осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення; надання житла для тимчасового проживання; забезпечення реалізації трудових прав у сфері зайнятості; право на освіту та здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних та комунальних закладах освіти; пільги при оформленні паспорту громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон; відстрочення платежів за зобов’язаннями, звільнення від подання податкової звітності та заборона здійснення заходів, спрямованих на погашення (стягнення) грошових зобов’язань та/або податкового боргу тощо.
Станом на 1 жовтня 2021 року, 321 особу, яких було звільнено з російського полону в період 2014-2019 років, визнано такими, що були позбавлені особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України. Крім того, за даними правозахисних організацій, щонайменше 120 українських політв’язнів досі знаходяться в місцях позбавлення/обмеження свободи на території Російської Федерації та окупованого нею Криму, а також щонайменше 270 військових і цивільних заручників на території т.зв. “ДНР” та “ЛНР”. Всі ці люди потребують підтримки та захисту держави.
Ми, представники правозахисних організацій, родин в’язнів Кремля, а також звільнені політв’язні і заручники, закликаємо народних депутатів України якнайшвидше ухвалити законопроєкти №6104, 6105 та 6106 про соціальний і правовий захист політв’язнів та членів їхніх сімей. Оскільки Президент України вніс ці законопроєкти як невідкладні, висловлюємо сподівання на їхній швидкий розгляд у парламенті. Адже турбота про тих, хто був позбавлений свободи внаслідок збройної агресії РФ проти нашої держави, має перестати бути відтермінованою.
Центр прав людини ZMINA
ПЛАТФОРМА ЗВІЛЬНЕННЯ ПОЛІТВ’ЯЗНІВ
Медійна ініціатива за права людини
Центр громадянських свобод
Об’єднання родичів політв’язнів Кремля
КримSOS
Українська Гельсінська спілка з прав людини
Інфографіка для депутатів щодо основних положень законопроєктів