Загальні тези щодо окремих положень законопроекту № 8297
У зв’язку з набуттям широкого резонансу законопроектом №8297 (за ініціативою Президента України), в ЗМІ окремими експертами поширюється теза про те, що вказаний законопроект передбачає можливість позбавлення мешканців окупованого Криму громадянства України через участь в виборах РФ та спробу перетину кордону України за паспортом РФ. Однак аналіз тексту законопроекту вказує не підтверджує такі тези та вказує на інші проблеми.
Посилання на текст Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про громадянство України» щодо удосконалення окремих положень: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63900
1. Законопроект встановлює незаконність громадянства РФ, набуте мешканцями Криму на окупованих територіях (як це вже встановлено статтею 5 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»): «8. У частині першій статті 19: 1) доповнити пункт 1 двома абзацами такого змісту: ґ) «набуття громадянства Російської Федерації в результаті здійснення протиправних та недобросовісних дій на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя окупаційною адміністрацією Російської Федерації, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та підконтрольні Російській Федерації самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України.
Положення абзаців третього – сьомого цього пункту не застосовуються, якщо повнолітній громадянин України скористався виборчим або іншим правом, яке йому надає іноземне громадянство, чи виконав обов’язки, які на нього покладає іноземне громадянство, що може підтверджуватися даними публічних реєстрів державних органів, органів місцевого самоврядування іноземних держав, інформацією, розміщеною на офіційних веб-сайтах, в офіційних друкованих виданнях державними органами, органами місцевого самоврядування іноземних держав, та/або документами, наданими такими органами, чи отримав або на території України скористався чи скористався під час виїзду з України, в’їзду в Україну паспортним документом іноземної держави, що зафіксовано посадовою чи службовою особою Державної прикордонної служби України або іншого державного органу України».
2. Закон України «Про забезпечення прав і свобод та правовий режим тимчасово окупованої території» встановив, що громадянство РФ, набуте на території тимчасово окупованого Криму є незаконним. Стаття 9 цього ж Закону визначає, що будь-який акт, рішення, дії окупаційної влади є незаконними та не створюють правових наслідків. Виходячи з цього, норма, яка передбачена законопроектом №8297 про «виборче або інше право, яке йому надає іноземне громадянство» протирічить законодавству та не повинна й не може стосуватися до мешканців Криму, адже за законодавством України вони не набули іноземного громадянства (примусового громадянства РФ).
3. У випадку, якщо автор законопроекту №8297 передбачав можливість втрати громадянства за участь в незаконних російських виборах в тимчасово окупованому Криму, то така пропозиція суперечить українському законодавству. В разі прийняття законопроекту це може призвести до колізії в законодавстві. Законодавча ініціатива, якою пропонується позбавлення громадянства України тих, кому його примусово надали в Криму, а також за будь-які подальші дії на окупованих територіях, суперечить Конституції України (положенням статті 25) та Європейській конвенції про громадянство. Такий підхід неминуче призведе до грубого порушення прав громадян України, які стали заручниками окупації. Наша держава не повинна ізолювати кримчан від українського суспільства та робити їх винними за те, що вони залишаються проживати на півострові.
4. Техніка оформлення законопроекту викликає непорозуміння та неоднозначне трактування його положень (в частині вказання номерів третього-сьомого абзаців пункту 1 статті 19 Закону про громадянство). А також в разі прийняття законопроекту в такому вигляді створить корупційні ризики (через неточність норми та її можливе різне тлумачення) та призведе до порушення принципу правової визначеності в частині якості закону.
5. Відповідно законопроект потребує уточнення та доопрацювання (як мінімум в цій частині) в профільних комітетах Верховної Ради України за участі правозахисних організацій та фахівців в сфері громадянства. Очевидно, що законодавство України чітко визнає нікчемність набуття кримчанами громадянства РФ, а відповідно будь-які подальші дії громадян України мешканців Криму, як начебто громадян РФ (здебільшого під примусом прямим чи опосередкованим в умовах окупації) не можуть мати наслідком ураження в правах громадян України з Криму.
Загалом ситуація навколо законопроекту №8297 є яскравим прикладом відсутності діалогу між владою та громадянами України на окупованих територіях, а також відсутності чіткої та прозорої політики держави Україна щодо окупованих територій та її мешканців. В умовах збройного конфлікту органам державної влади необхідно бути більш уважними до політичних меседжів й оцінювати ризики можливого настання негативних наслідків від тих чи інших дій, спрямованих на врегулювання питань виходу та роботи з наслідками збройного конфлікту. У випадках реєстрації законопроектів, які стосуються прав осіб з окупованих територій, влада має публічно повідомляти про мету такої ініціативи та її зміст, робити такі ініціативи максимально зрозумілими населенню, а самі ініціативи мають дотримуватися принципів захисту прав людини, правової визначеності та вимог міжнародного гуманітарного права.