За комунальні послуги неналежної якості, на які отримувач поскаржився у встановленому порядку, борг не має нараховуватися – довели у суді юристи УГСПЛ у Торецьку
До приймальні УГСПЛ у прифронтовому Торецьку Донецької області зателефонував пан Олексій та попросив про консультацію. Справа у тому, що на початку літа місцеве представництво комунального підприємства «Теплокомуненерго» звернулося до суду про видачу судового наказу щодо стягнення з нього заборгованості за послугу теплопостачання. Мало того, що сума як для пенсіонера виявилась непомірною – приблизно 15 тис. грн разом зі штрафними санкціями, так і причин для сплати не було.
Юристи приймальні, вивчивши всі матеріали, зауважили: клієнт не отримував послугу, про що неодноразово попереджав постачальника – писав скарги, на які той не реагував. А відтак чоловік склав акт-претензію споживачів, в якому зазначив, що його квартира протягом місяця взагалі не опалювалась. До того ж, щодо наявності боргу від комунального підприємства попередження не надходили.
«Разом з тим постачальник не забезпечив проведення перерахунку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі, не повідомив споживача через засоби масової інформації про таку перерву. А ще не усунув протягом терміну, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг та не розглянув у визначений законодавством термін претензії та скарги споживачів», – говорить юрист УГСПЛ Євген Федорічев.
Варто зазначити, що, згідно Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач має права. По-перше, одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги, згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, у разі збоїв – усунення протягом терміну, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг. По-друге, на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством. По-третє, не сплачувати вартість житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім’ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
«Вказаним правам кореспондує обов’язок виконавця: забезпечувати своєчасність та відповідну якість житлово-комунальних послуг, а також вчасно розглядати скарги та претензії споживачів, проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання або зниження якості», – продовжує Євген Федорічев.
Він посилається також на матеріали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ «Про практику розгляду судами заяв у порядку наказного провадження» №14 від 23 грудня 2012 року. «У них зауважується, що наказне провадження є безспірним, тобто в його порядку задовольняються тільки ті вимоги заявника, що мають безспірний характер. Заперечення боржника проти вимог позивача означає наявність спору про право, та при цьому закон не зобов’язує перевіряти наявні матеріали справи. Відповідна заява боржника є єдиною підставою для скасування судового наказу», – додає юрист громадської приймальні УГСПЛ у Торецьку. Тобто якщо відповідач оспорює вимоги про стягнення, то такий судовий наказ підлягає скасуванню.
Зрештою, юристи підготували та направили до місцевого суду заяву про скасування судового наказу. Суд цю позицію підтримав, підготувавши відповідну ухвалу.
«Після цього справа може розглядатися в загальному провадженні – якщо позивач вирішить, що його позиція достатньо аргументована та правомірна, він може подати до суду загальний позов. Але це не обов’язково може відбутися», – додає юрист. Нині ж пан Олексій не зобов’язаний сплачувати борг.
Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Захист прав постраждалих в ході збройного конфлікту та діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.