«З тексту Законопроєкту зникла головна вимога, заради якої ми це все почали»: правозахисники
Вже наступного пленарного тижня у Верховній Раді голосуватимуть у другому читанні за Законопроєкт №11225 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення процедур проведення медико-соціальної експертизи» від 30 квітня 2024 року. До його розробки долучились експерти УГСПЛ та ГС «Ліга Сильних» наприкінці серпня. Ініціатива знайшла підтримку депутатів і вже 17 вересня 2024 року Законопроєкт ухвалили у першому читанні: його текст взяли за основу. Але після напрацювання поправок до тексту Законопроєкту №11225 з нього зникла головна вимога, за яку боролись правозахисники: замінити обов’язок на право людини брати (чи ні) особисту участь у засіданнях МСЕК.
Аналітикиня УГСПЛ Олена Семьоркіна – одна із співавторів Законопроєкту №11225. За її словами, головне завдання авторів документу полягало у тому, аби із трьох законів («Про реабілітацію осіб з інвалідністю», «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні») виключити слова «шляхом експертного обстеження».
«Ми з експертами ГС «Ліга Сильних» боролись за те, щоб обов’язок людини брати участь у засіданні МСЕК замінити на право робити це чи ні. Це б дозволило українцям взагалі відмовлятись їхати на засідання і тим самим, економити не лише купу часу, а й купу особистих коштів, які вони витрачають на дорогу, на відповідний супровід. Кожна така поїздка, якщо йдеться ще й про мало мобільну людину, це – купа проблем, з якими пацієнт сам на сам,» – пояснює Олена Семьоркіна.
За словами аналітика УГСПЛ Богдана Мойси лікарі МСЕК отримували б усю необхідну документацію від профільних лікарень. Якби у них виникали якісь сумніви чи підозри, вони б могли контактувати з відповідними закладами та установами, що готували «загальний пакет» документів на експертизу через запити або листування. Тобто без участі пацієнта.
Після того, як Законопроєкт був ухвалений в цілому, Комітет ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів оперативно створив робочу групу, аби напрацювати поправки у документ.
«Ми також входили до цієї робочої групи. Щотиждня брали участь в організованих Комітетом зустрічах. Все робили оперативно, аби такий важливий Законопроєкт був ухвалений у другому читанні і почав працювати. Але сталось так, що 24 жовтня 2024 року Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів ухвалив текст законопроекту з поправками. Остаточний текст не обговорювався з членами робочої групи! І в підсумку виявилося, що наша головна вимога – право людини фактично відмовитись від особистої участі у засіданні МСЕК відсутня в цьому документі! Тобто немає того, заради чого ми почали всю цю кропітку роботу!»
Олена Семьоркіна підкреслює, що під час голосування за Законопроєкт у першому читанні народні депутати підтримали своїми голосами цей важливий пункт.
«Тобто у другому читанні депутати голосуватимуть зовсім за інший Законопроєкт!» – резюмує Олена Семьоркіна.
Головне зображення: Ілюстративне фото: armyinform.com.ua
В публікації використані матеріали ГО «Принцип», матеріали «Політика у сфері реабілітації в Україні. Звіт з аналізу законодавства», підготовлений в рамках виконання проєкту «War Trauma Rehabilitation in Ukraine: affected population assistance», а також пропозиції ГО «Ліга Сильних» щодо внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та наказів МОЗ щодо удосконалення процедур проведення медико-соціальної експертизи.
Публікація підготовлена в рамках проекту «Удосконалення процедур ВЛК/МСЕК задля захисту прав постраждалих воїнів, ветеранів війни та людей з інвалідністю», який реалізовується УГСПЛ за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube | Viber