Юристи УГСПЛ виграли судову справу щодо скасування перевірок вимушених переселенців - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Юристи УГСПЛ виграли судову справу щодо скасування перевірок вимушених переселенців

Новина

10 липня 2018 представники Української Гельсінської спілки з прав людини розповіли про перебіг успішної справи, яка почалася з позову правозахисника та переселенця Миколи Козирева про визнання незаконними положень постанови КМУ, яка зобов’язує проводити перевірки ВПО

Окружний адміністративний суд міста Києва, своєю постановою від 29 червня 2017 року задовольнив позов УГСПЛ і скасував нормативні акти КМУ, що зобов’язують ВПО проходити перевірки. Проте КМУ подало апеляційну скаргу на вищенаведене рішення.

Своєю постановою від 4 липня 2018 року Київський апеляційний адміністративний суд залишив апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції – без змін. Рішення апеляційного суду набрало законної сили. З огляду на вимоги ч.2 ст.19 Конституції України, це означає, що ані органи соціального захисту населення, ані інші органи влади, місцевого самоврядування, ані будь які установи, організації, підприємства, починаючи з 5 липня 2018 року не мають права проводити перевірки переселенців.

Микола Козирев, Максим Щербатюк та Євген Чекарьов

Програмний директор УГСПЛ Максим Щербатюк заявив, що рішення апеляційного суду є великою перемогою громадянського суспільства щодо захисту прав переселенців, та показує дискримінаційний підхід держави щодо цього питання. «Воно настільки яскраво відображає ситуацію, що дає можливість говорити про дуже конкретні речі, які державі потрібно змінювати в контексті забезпечення права людей на пенсію», – зазначив він. Юрист також додав, що рішення встояло завдяки наполегливості заявників, підключеності громадського суспільства і позиції Офісу Омбудсмана, який підтримував позивачів у цьому напрямку. Він підкреслив, що те, що на сьогодні рішення набуло чинності, дає певну сталість, тому навіть, якщо надалі його будуть оскаржувати у вищих судах, воно буде залишатися чинним.

З початком окупації Російською Федерацією території Донбасу і Криму перед Україною постало питання виплати пенсій пенсіонерам, що проживають на окупованих територіях, а також внутрішньо-переміщеним особам, що є пенсіонерами. Ще з 2014 року ця категорія осіб стикалася з великими проблемами при отриманні пенсій.

Відео трансляції з прес-центру інформаційного агентства «Главком»

В червні 2016 року, КМУ ще більше ускладнив порядок отримання пенсій для ВПО. 8 червня 2016 року КМУ прийняв низку нормативних актів, які унеможливлюють отримання як пенсій для ВПО – пенсіонерів  так і матеріальної допомоги ВПО якщо така особа не пройшла перевірку. Суть перевірки полягає в тому, що представники органів соціального захисту, чи інших органів влади, чи установ, приходять до переселенців додому і складають акт, яким засвідчується факт наявності особи за зареєстрованим місцем перебування. За відсутності переселенця за місцем свого зареєстрованого перебування, ВПО позбавляється права на отримання пенсії (для пенсіонерів) і матеріальної допомоги ВПО.

Юрист Центру стратегічних справ УГСПЛ Євген Чекарьов, представник позивача у суді, зазначив, що перевірки, які були основою для пенсійних виплат, стали дуже великою проблемою для пенсіонерів-переселенців, які були змушені постійно знаходитись вдома. «Це порушує, по-перше, Європейську конвенцію, по-друге, Конституцію, й по-третє – Закон про свободу пересування, – зазначив адвокат. – І найважливішим є той факт, що у відповідності до п. 13 Порядку призначення соціальних виплат, у випадку, якщо особа не проходила перевірку, то це становило підстави для позбавлення пенсії. Тобто оскаржені постанови стали підставою для блокування пенсій особам, які проходили цю перевірку».

Юрист Центру стратегічних справ УГСПЛ Євген Чекарьов

Прийняття наведених нормативних актів призвело до обурення серед ВПО і громадських активістів, з огляду на очевидну протиправність цих постанов КМУ. Наведені нормативні акти фактично унеможливили пересування переселенців Україною, прикріпили переселенців до місця свого перебування і зробили неможливим перебування за кордоном. Багато переселенців – пенсіонерів було позбавленко пенсій, які вони заробили своєю багаторічною працею, оплачуючи кошти в Пенсійний фонд України.

За словами Максима Щербатюка, існуюча ситуація настільки тотально порушувала право на свободу пересування, свободу вибору місця проживання. «Фактично, робила їх в’язнями своєї квартири, в’язнями своєї домівки, і не давала можливості виїжджати за кордон, навіть для того, щоб представляти інтереси України щодо важливих для неї питань, – заявив юрист. – І ситуація з Ігором Козловським, вона настільки яскраво відображає цей підхід, що фактично є можливість побачити наскільки все це право було порушено». Він також наголосив, що рішення піднімало питання щодо порушення права власності на пенсії – наскільки держава загалом використовує певний дискримінаційний підхід у тому, щоб призначати або не призначати пенсію, або навпаки – забирати її.

Масштаб проблеми вражає. За статистичними даними уряду, в Україні зареєстровано близько 1,5 млн. переселенців. З них близько 0,5 млн. пенсіонерів. Згідно з даними ГО «ДОНБАС СОС» і ГО «Право на захист» в квітні 2018 року було заблоковано пенсії: в Луганській області –  65 тисячам осіб; в Запорізькій – майже 11 тисячам пенсіоненрів; в інших областях – від 500 осіб до декількох тисяч у кожному районі». Всі ці люди залишились без засобів для існування.

Більш того, у звіті Управління Верховного комісара ООН з прав людини, опублікованого 15 вересня 2016 року, наголошено на необхідність скасувати положення, що зв’язує реєстрацію ВПО і соціальні виплати, які не мають відношення до ситуації з ВПО, в тому числі, і пенсії. П.п.l) п.208 вищенаведеного звіту містять наступні рекомендації, цитую: «Органи влади мають змінити нещодавно запроваджену систему здійснення перевірок за місцем фактичного проживання ВПО, щоб забезпечити право ВПО на свободу пересування та вільний вибір місця проживання».

Микола Козирев, голова Громадського комітету захисту конституційних прав і свобод громадян

ПАРЄ своєю резолюцією від 12.10.2016 року закликала  українську владу спростити, наскільки це можливо, повсякденне життя жителів непідконтрольних територій і переміщених осіб з цих районів за рахунок скорочення адміністративних процедур щодо доступу до виплати пенсій і соціальної допомоги.

З оглядку на вищенаведене, представники Громадської організації «Громадський комітет захисту конституційних прав і свобод громадян», який є членом УГСПЛ, подали до суду позов від імені ВПО, пенсіонера, голови Громадського комітету захисту конституційних прав і свобод громадян, колишнього голови правління Української Гельсінської спілки з прав людини – Миколи Козирева, про визнання незаконними положень постанови КМУ, яка зобов’язує проводити перевірки ВПО. Представляв інтереси позивача адвокат Євген Чекарьов. За словами Миколи Козирева виграна судова справа є лише одиничним проявом широкого кола проблем із права вимушених переселенців в Україні.

Позивач просив суд, визнати незаконними і такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили: порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затверджений Постановою КМУ від 8 червня 2016 р. № 365; п.п. 7,8,9, 13 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою КМУ від 8 червня 2016 р. № 365; абз.10 п. 1 Постанови КМУ Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 5 листопада 2014 р. № 637.

Окружний адміністративний суд міста Києва, своєю постановою від 26 червня 2017 року задовольнив позов і скасував нормативні акти КМУ, що зобов’язують ВПО проходити перевірки. Проте КМУ подало апеляційну скаргу на вищенаведене рішення.

Своєю постановою від 4 липня 2018 року Київський апеляційний адміністративний суд залишив апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції – без змін. Рішення апеляційного суду набрало законної сили.

З огляду на вимоги ч.2 ст.19 Конституції України, це означає, що ані органи соціального захисту населення, ані інші органи влади, місцевого самоврядування, ані будь які установи, організації, підприємства, починаючи з 05 липня 2018 року не мають права проводити перевірки переселенців.