Які результати показали моніторинги Місцевого індексу прав людини на Рівненщині?
Андрій Галай, професор, координатор проекту «Місцевий індекс прав людини» Української Гельсінської спілки з прав людини
Майже три місяці тривали моніторинги за інноваційним інструментом Місцевий індекс прав людини у трьох населених пунктах Рівненщини
Моніторингова група працювала за усіма 9-ма напрямами Інструменту моніторингу: безпека громади, навколишнє природне середовище, охорона здоров’я, гідний рівень життя, освіта і культурний розвиток, соціальний захист вразливих категорій, праця та умови її реалізації, право на інформацію та добре врядування.
Цікавим є залучення УГСПЛ до моніторингів оригінального партнера, ним стала юридична клініка місцевого лідерського вишу – Національного університету «Острозька академія». Тим самим студенти і викладачі дістали змогу отримати практичний досвід та долучитися до удосконалення місцевого публічного врядування.
Результати
Щойно завершились публічні заходи за результатами моніторингів у Рівному, Острозі та Пісківській об’єднаній громаді. Місцевий індекс не завершується складним і заплутаним звітом як багато подібних досліджень, результати індексу завжди чіткі й мають рейтинговий бал якості.
Рівне – 61%
Острог – 52%
Пісківська ОТГ – 22%.
Відповідно можна чітко побачити, де місцева влада вживає кращих зусиль у реалізації прав мешканців. Відмітимо, моніторинговий інструмент Місцевого індексу має механізм балансування показників залежно від можливостей населеного пункту, враховує специфічні особливості від великих міст до сільських громад.
Проте головне – не кількісний показник, а якість моніторингу. Звіти щодо моніторингів як завжди стали корисним управлінським інструментом із удосконалення місцевих практик врядування. Вони містять не лише пояснення оцінки, але і детальні рекомендації на основі місцевої специфіки та кращих національних практик самоврядування.
Особливий акцент робиться на доказовість викладеної інформації у звітах Місцевого індексу: у них наводяться причини того чи іншого результату, надаються гіперлінки та реквізити на місцеві рішення, ілюструються результати проведених експериментів та вивчених документів.
Місто Рівне
Обласний центр Рівненщини отримав показник якості реалізації прав людини у 61%. Цей показник, вище, ніж наприклад, минулорічна оцінка влади м. Ужгорода. Проте – є над чим працювати.
Серед позитивних практик Рівненської громади монітори відзначають: ефективні платформи та механізми залучення громадськості до планування місцевої політики, наприклад «Громадський бюджет», «Рада реформ Рівного»; зручна та розвинена система надання адміністративних послуг населенню у Рівненському ЦНАПі; активна інклюзія людей з інвалідністю у сфері працевлаштування та соціальної інтеграції; ефективне застосування механізму громадських робіт; запровадження системи громадської охорони правопорядку мешканців Рівного у співпраці з поліцією.
Олена Романова, юристка громадської приймальні УГСПЛ в м. Рівному, учасниця моніторингової групи: «Позитивним моментом є долучення Рівного до світових та всеукраїнських практик: запровадження системи відеоспостереження на вулицях міста та інші безпекові заходи, підтримка культурних громадських ініціатив, зусилля спрямовані на розвиток туристичної привабливості міста. Серед питань, які потребують допрацювання: повноцінне впровадження інклюзивної освіти та вимог універсального дизайну, систем протипожежної безпеки в рівненських школах, розширення мережі дошкільних навчальних закладів, доступності сайтів та інформації для людей з інвалідністю, реалістичні програми розвитку. Загалом, під час моніторингу за деякими індикаторами не вистачало буквально кількох показників до зарахування балу, це свідчить про те, що робота за ними ведеться, і міській владі слід докласти декілька точкових зусиль для зміни ситуації на краще».
Андрій Галай, професор, координатор проекту Місцевий індекс прав людини Української Гельсінської спілки з прав людини: «У Рівному відмічаємо кілька гарних практик (наприклад, інтеграція людей з інвалідністю, деякі форми громадської участі). Особисте враження – прогресивна громада має що запропонувати владі, а дехто у владі діє ще по-радянськи – слухає лише своїх керівників».
Рекомендації для посилення спроможності діяльності місцевої влади м. Рівне:
- розробляти місцеві програми як “живий” прикладний інструмент;
- впровадити критерії якості надання соціальних послуг на зразок адміністративних;
- покращити організацію наповненості, доступності та пожежної безпеки у школах та дитсадках;
- посилити діалог із громадськістю щодо впровадження інноваційних практик.
Місто Острог
Якість реалізації прав людини у діяльності Острозької міської влади була оцінена на 52%. Вважаємо, що неутворення на базі міста об’єднаної територіальної громади звужує фінансові і організаційні можливості для покращення життя мешканців.
Серед позитивних практик Острозької громади монітори відзначають: відкритість місцевої влади та готовність співпрацювати; співпрацю з громадськістю у формуванні та впровадженні програми регулювання чисельності безпритульних тварин в місті; активну діяльність у сфері освіти та культурного розвитку; увагу місцевої влади до питань захисту довкілля та створення комфортного простору; стимулювання місцевого бізнесу за рахунок встановлення пільгових податкових ставок та підтримка підприємництва.
Марія Цип’ящук, координаторка громадської приймальні УГСПЛ в м. Рівному: «Під час моніторингу ми побачили, що місцева влада дійсно докладає чимало зусиль для забезпечення гідного та комфортного проживання мешканців Острога. Звісно, через свою специфіку, місто зіштовхується з багатьма проблемами, які потребують вирішення. Сподіваємося, що результати моніторингу допоможуть побачити орієнтири для подальшого стрімкого розвитку з урахуванням підходу, заснованого на повазі до Прав Людини».
Андрій Галай: «Острог показав себе досить відкритим і готовим покращувати життя громади. Ми пропонуємо його владі подумати про залучення до рішень сталих спільнот громадськості, бізнесу та особливої – Університету».
Рекомендації для посилення спроможності діяльності місцевої влади м. Острога:
- розробляти реалістичні та дієві місцеві програми;
- залучати громадськість, місцевий бізнес, університетську спільноту до формування та реалізації місцевої політики;
- стати активним суб’єктом забезпечення медичних прав мешканців громади;
- забезпечити доступ до медичних, соціальних та адміністративних послуг шляхом покращення мережі громадського транспорту.
Пісківська об’єднана територіальна громада
За попередніми результатами моніторингу Пісківська ОТГ отримала 22%, що є досить скромним показником якості місцевого управління. Незважаючи на досягнення внаслідок реформи децентралізації (основними варто відзначити побудовану нову школу, проект вуличного освітлення на кошти міжнародного гранту), життя в групі сіл на Поліссі не стало набагато кращим.
Серед позитивних практик Пісківської громади монітори відзначають: використання ОМС механізму громадських робіт дозволило одночасно вирішити питання зайнятості та догляду за особами, які цього потребують; активні учасники ветеранської спільноти АТО стали громадськими інспекторами рибоохорони, що демонструє залучення громадськості до формування місцевих політик; реалізовано соціальний проект із безкоштовного харчування дітей, які належать до вразливих категорій.
Олена Романова: «Завдяки тому, що моніторинг здійснювався паралельно в обласному центрі, районному центрі та невеличкому ОТГ, ми виявили певну специфіку останнього та відобразили її у рекомендаціях. Сподіваємося, що це допоможе місцевій владі Пісківської ОТГ працювати більш ефективно».
Андрій Галай: «Децентралізація не лише додає можливостей місцевій владі, але і покладає більше відповідальності за життя громади. Навіть перші невисокі оцінки при бажанні вдосконалюватися – не проблема. Місцевий індекс надає не лише оцінки, але і рекомендації до покращення».
Рекомендації для посилення спроможності діяльності місцевої влади Пісківської ОТГ:
- усвідомити свою відповідальність щодо гарантування прав людини у громаді;
- впроваджувати ефективні місцеві програми, починаючи із якісної стратегії розвитку;
- забезпечити рівний доступ до соціальних благ мешканцям усіх населених пунктів ОТГ;
- постійно з’ясовувати та враховувати думку громади при прийнятті рішень.
Зворотній зв’язок
Узагальнений відгук від місцевої влади подамо від Оксани Ситницької, заступниці міського голови Острога з гуманітарних питань: «Ми бачимо, що в впродовж моніторингу проведена дійсно ґрунтовна робота. Насправді, ми й самі знаємо про більшість проблем, які є у місті, але “погляд зі сторони” допоможе нам краще зрозуміти, в якому напрямку рухатися, які успішні практики можна застосувати. З нетерпінням чекаємо на повну версію звіту».
Інфографіка з попередніми результатами моніторингів уже зараз доступна на сторінці Національного індексу прав людини. Повні звіти будуть розміщені там вже найближчими днями.
Українська Гельсінська спілка сприяє розвитку гуманного суспільства, що базується на повазі до людського життя, гідності та гармонійних стосунків між людиною, державою і природою через створення платформи для співпраці між членами Спілки та іншими учасниками правозахисного руху.Українська Гельсінська спілка сприяє розвитку гуманного суспільства, що базується на повазі до людського життя, гідності та гармонійних стосунків між людиною, державою і природою через створення платформи для співпраці між членами Спілки та іншими учасниками правозахисного руху.
Дослідження здійснювали представники місцевої громадської приймальні УГСПЛ спільно з юридичною клінікою Національного університету “Острозька академія”. Моніторинги здійснювались в рамках грантової програми «Громадський моніторинг органів місцевого самоврядування задля кращого дотримання прав людини», який здійснюється за підтримки американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Нове правосуддя»
Американський народ, через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) надає економічну та гуманітарну допомогу по всьому світу 55 років. Починаючи з 1992 року, внесок USAID до справи економічного та соціального розвитку України складає близько 2 млрд. доларів США. В Україні допомога USAID надається у таких сферах, як: економічний розвиток, демократія та управління, охорона здоров’я і соціальний сектор. Додаткові відомості про програми USAID можна отримати у Відділі інформації та зв’язків з громадськістю USAID за телефоном +38 (044) 521-5741, на Інтернет-сторінці http://ukraine.usaid.gov або у соціальній мережі Facebook https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
Програма Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Нове правосуддя» реалізується з жовтня 2016 року і ґрунтує свою діяльність на здобутках попередніх проектів USAID «Україна: верховенство права» та «Справедливе правосуддя». Мета програми – надання підтримки судовій владі, Уряду, Парламенту, адвокатській спільноті, правничим школам, громадянському суспільству, ЗМІ та громадянам у створенні умов для функціонування незалежної, підзвітної, прозорої та ефективної системи правосуддя, яка забезпечує верховенство права, та у боротьбі з корупцією. Детальнішу інформацію про програму можна отримати на Інтернет-сторінці www.newjustice.org.ua та за телефоном +38 (044) 581-3303.
Фото обкладинки – wikimapia.org