Публікація

Як запобігти катуванням в міліції. Підсумки харківського експерименту

Харківський інститут соціальних досліджень (ХІСД) за підтримки Міжнародного фонду  «Відродження» розробив електронний  реєстраційний термінал для осіб, які відвідують районні відділи міліції. Саме на реєстрацію осіб, які відвідують або перебувають в органі міліції, спрямована запропонована ініціатива. Головна ідея полягає в тому, що особа, яка з будь-яких причин перетинає поріг органу міліції, отримує за допомогою реєстраційного терміналу листок обліку, що фіксує дату та час приходу/виходу цієї особи.

Така  система реєстрації відвідувачів вже  тривалий час працює в правоохоронних органах Європейських країн та довела свою ефективність, тому що у будь-який момент часу у чергового офіцера або в іншої посадової особи є в розпорядженні дані про зареєстрованих громадян у відділі поліції.

За сприяння Громадської Ради з питань забезпечення прав людини при ГУМВСУ в Харківській  області термінал було встановлено у Жовтневому РВ м. Харкова. ХІСД протягом дії експерименту підтримував та обслуговував роботу електронного реєстраційного терміналу з 11.11.2009 р. по 11.02.2010 р.

За перші  два тижні роботи терміналу кількість  зареєстрованих осіб зросла до 45-50 на добу, хоча раніше вона складала 15-20 осіб. Це пов’язано з тим, що значна кількість громадян самостійно бажала зареєструватися у терміналі, було підсилено контроль за пропускним режимом з боку керівництва РВ, встановлено системи відеонагляду на 1-му посту тощо.

За весь період роботи терміналу (3 міс.) за допомогою реєстраційного терміналу було зареєстровано 1384 відвідувача Жовтневого РВ ХМУ ГУМВС України в Харківський області.

Експериментальна  робота терміналу виявила окремі проблемні питання:

  1. Конструкційна недоробка лотку видачі талонів: трапляються випадки утикання талонів у корпус терміналу, що призводить до збою роботи принтера терміналу. Також відбувалися збої у роботі під час критичного зниження температури повітря (до -25 Со).
  2. Залишається проблемною обов’язкова реєстрація інших працівників (працівників інших підрозділів) міліції, прокуратури, фельд’єгерської служби, державних виконавців тощо в якості відвідувачів.
  3. Недопрацьоване питання зміни статусу відвідувача під час перебування у РВ. Наприклад, зареєстрований у якості запрошеного, але під час перебування стає підозрюваним і вже самостійно не може знятися з реєстрації в терміналі.

Серед основних переваг, які було виявлено в ході роботи терміналу, є наступні:

  1. Майже у 1,5 рази збільшилася кількість зареєстрованих відвідувачів РВ (1384 особи – під час дії експерименту, проти близько 900 осіб протягом відповідного періоду минулого року).
  2. Звіт, який складає програма електронного реєстраційного терміналу, дозволяє чітко відслідковувати скільки часу та як часто працюють співробітники РВ із громадянами – відвідувачами. Це є незамінним показником у прийнятті управлінських рішень по персоналу стосовно використання робочого часу та навантаження.
  3. Зростання особистої зацікавленості працівників, які приймають громадян, у своєчасній реєстрації/знятті з реєстрації громадян. Це пов’язано із тим, що у будь-який момент часу кожного працівника можна перевірити на предмет своєчасної реєстрації громадян – відвідувачів.
  4. Електронний журнал відвідувачів, який обліковує всі видані вхідні та вихідні талони, дозволяє накопичувати значні обсяги інформації, тобто зберігати її протягом десятків років із можливістю у будь-який момент часу знову і знову звертатися по інформацію.
  5. Електронна реєстрація громадян – відвідувачів РВ є значним запобіжником проти застосування тортур та поганого поводження в органах та підрозділах МВС України. Вперше в історії української міліції громадянин, який відвідує РВ (без урахування кримінально-процесуальних статусів) отримує документальне підтвердження свого перебування в органі міліції, яке дозволяє йому ґрунтовно відстоювати, в разі необхідності, свою позицію у прокуратурі та суді.

Електронна  реєстрація є простим та швидким  способом обліку громадян, які відвідують РВ. У перспективі можливе впровадження електронної реєстрації у всіх органах та підрозділах МВС України. Майбутнє впровадження реєстраційного терміналу у діяльність органів та підрозділів МВС України має відбуватися у тісній співпраці із Департаментом інформаційних технологій, який зміг би додатково запровадити інші форми електронного обліку відвідувачів, з’єднати роботу терміналу в єдиний інформаційний простір системи МВС України.  

    Черноусов А.М. – провідний експерт «Харківського інституту соціальних досліджень».

    Чумак Ю.В. – помічник Міністра МВС з прав людини по Харківській області. 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування