Як впроваджується «Community Policing» в умовах війни: дослідження - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Як впроваджується «Community Policing» в умовах війни: дослідження

Новина

Реагування на безпекові виклики в умовах війни та воєнного стану стало фундаментальною потребою громад, що актуалізувало розвиток практик партнерської співпраці поліції та громади («Community Policing»). 

Громадська приймальня УГСПЛ в м. Одесі підготувала звіт «Впровадження «Community Policing» в умовах війни та воєнного стану», який на прикладі Одеської області визначає процес розвитку підходу «Community Policing» в умовах війни та формулює рекомендації щодо перспектив подальшої співпраці громади з поліцією.

В рамках дослідження, виділено найбільш ефективні інструменти «Community policing» – ініціативи «Поліцейський офіцер громади» та «Сусідська варта», а також роботу діалогових груп в громадах. 

Функціонал органів поліції та пріоритети органів місцевого самоврядування значно змінились, і часто профілактика правопорушень відійшла на задній план. Водночас загальний курс на партнерство поліції та громади було збережено, хоча певні заходи загальмувались чи відтермінувались. В умовах війни та воєнного стану ініціативи «Community policing» більше тяжіють до забезпечення цивільної безпеки мешканців громад та захист/підтримку вразливих груп.

Після певної паузи в перші декілька місяців повномасштабного вторгнення, Національна поліція України продовжила у співпраці з територіальними громадами проєкт «Поліцейський офіцер громади». Зокрема, в Одеській області продовжили відкривати нові поліцейські станції. Важливо відзначити, що окрім підтримки територіальних громад, роботу поліцейських офіцерів громад в умовах війни підтримав місцевий бізнес.

«Сусідська варта» також показала свою ефективність в нових умовах воєнного стану. Дослідження показує, яким чином відбулась трансформація груп «сусідської варти» на прикладі Татарбунарської громади Одеської області. Окрім чисельного зростання, там було формалізовано співпрацю груп «сусідської варти» з органами безпеки та правопорядку. Окрім звичної профілактики та повідомлення про правопорушення поліцію чи ТрО, групи «сусідської варти» займаються енергетичною безпекою, роботою систем оповіщення та упорядковують укриття.

В другій половині 2022 року в Одеській області відновились ініціативи з роботи діалогових/консультативних груп в громаді. Наразі однією із найбільш затребуваних сфер діалогових практик залишаються взаємовідносини між мешканцями громад та внутрішньо переміщеними особами.

В рамках дослідження, на національному рівні рекомендовано активізувати розробку проєкту Національної концепції «Безпечна громада» та включити до неї описані практики «Community policing», провести незалежну оцінку впровадження проєкту «Поліцейський офіцер громади» та поширити модельні рекомендації щодо створення та роботи «сусідської варти» серед зацікавлених громад.

На місцевому рівні пропонується провести в громадах оперативний локальний аналіз щодо актуальних безпекових викликів та пріоритезувати спільні завдання для поліції та місцевого самоврядування. Органам місцевого самоврядування рекомендовано більш активно фінансово та організаційно підтримувати роботу поліцейських офіцерів громад та залучати до такої підтримки місцевий бізнес. Водночас з боку органів поліції мають бути впроваджені додаткові заходи з публічного звітування/консультацій з громадою. В навчальному компоненті, зокрема, пропонується включити до навчальних програм підготовки/перепідготовки поліцейських та представників органів місцевого самоврядування використання актуальних практик «Community policing».

Читати звіт повністю: Впровадження «Community Policing» в умовах війни та воєнного стану

Дослідження підготували Громадські приймальні УГСПЛ у м. Одеса.

Звіт підготовлено за фінансової підтримки чеської організації People in Need, у рамках ініціативи SOS Ukraine.  Зміст публікації не обов’язково збігається з їхньою позицією.