Як на Рівненщині фіксують завдану російськими обстрілами шкоду?
Рівненщина хоч і віддалена від лінії бойового зіткнення, але також страждає від повітряних атак з боку агресора. Вони спричинили численні пошкодження та руйнування як осель українців, так і цивільної інфраструктури. Важливо, щоб кожен воєнний злочин РФ належно фіксувався: це допоможе притягнути винних та зберегти історичну справедливість, як один з елементів перехідного правосуддя. Потерпілі мають відновити свої порушені права та отримати справедливу компенсацію. Як правоохоронці та органи державної влади і місцевого самоврядування фіксують завдану росіянами шкоду на Рівненщині, дослідили ескперти громадської приймальні УГСПЛ у Рівному.

Документування міжнародних злочинів є одним із ключових елементів для притягнення до відповідальності винних і відновлення справедливості для потерпілих, а також перехідного правосуддя. Для цього необхідно, щоб органи державної влади та органи місцевого самоврядування розробили спеціальні програми для осіб, які постраждали через воєнні злочини російської армії. Особливу увагу слід приділити роботі правоохоронних органів, які спілкуються з потерпілими одними з перших і вповноважені документувати ймовірні воєнні злочини.
Експерти громадської приймальні УГСПЛ у Рівному проаналізували інформацію про пошкодження і руйнування майна на території на території області від початку повномасштабного вторгення і до 31 грудня 2024 року. Також монітори проаналізували діяльність державної та місцевої влади на Рівненщині щодо відшкодування збитків у Рівненській, Дубенській, Сарненській та Здолбунівській територіальних громадах Рівненської області, оскільки в населених пунктах цих громад зафіксовано найбільше руйнувань згідно з даними бази ініціативи «Трибунал для Путіна». Варто підкреслити, що фахівці громадської приймальні УГСПЛ у Рівному також долучились до документування в межах цієї ініціативи. За цей період вони зафіксували 201 епізод імовірних воєнних злочинів РФ: з них 115 – це пошкодження або руйнування 157 обʼєктів житлового-побутового призначення. Але ці дані є приблизними та потребують уточнення.
За даними Департаменту з питань будівництва та архітектури Рівненської облдержадміністрації, внаслідок збройної агресії РФ у Рівненській області, станом на 8 липня 2024 року пошкоджено 123 індивідуальних житлових та 25 багатоквартирних будинків. Різниця між даними ініціативи «Трибунал для Путіна» та даними Рівненської ОДА відрізняється з цількох причин: T4P документує злочини незалежно від державних органів, має обмежений доступ до окремих обʼєктів порівняно з державними структурами та власники пошкоджених або зруйнованих помешкань могли не повідомляти інформацію у держструктури.
Аналіз зібраної інформації дає підстави стверджувати, що руйнування й пошкодження цивільних об’єктів на Рівненщині, зокрема житлових будівель, відбулися через навмисні і невибіркові обстріли.
Для того, щоб проаналізувати інформацію про кількість зареєстрованих кримінальних проваджень за ст. 438 КК України правоохоронними органами на території Рівненської області, монітори надіслали запити до Головного управління Національної поліції, Управління СБУ регіону, та Рівненської обласної прокуратури.
Рівненська обласна прокуратура повідомила, що станом на 31.10.2024:
- у 2022 році зареєстровано 13 кримінальних проваджень за ч. 1 ст. 438 КК України, враховуючи 2 кримінальні провадження за ч. 2 ст. 438 КК України. 14 осіб визнано потерпілими за статтею 438 КК України;
- у 2023 році зареєстровано 4 кримінальні правопорушення за ст. 438 КК України, за ч. 2 ст. 438 КК України кримінальні правопорушення не реєструвалися. За 2023 рік 19 осіб визнано потерпілими від кримінальних правопорушень за ст. 438 КК України;
- упродовж січня – вересня 2024 року зареєстровано 4 кримінальні правопорушення за ст. 438 КК України, за ч. 2 ст. 438 КК України кримінальні правопорушення не реєструвалися. За 2024 рік 4 осіб визнано потерпілими від правопорушень за ст. 438 КК України.
Головне управління Національної поліції України в Рівненській області надало повідомило, що за даними Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі – ЄРДР) у період із 24.02.2022 по 04.11.2024 слідчими підрозділами ГУНП розпочато 354 кримінальних провадження за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 438 КК України, кримінальні провадження за ч. 2 ст. 438 КК України не реєструвалися. Під час проведення досудового розслідування вказаних кримінальних проваджень отримали статус потерпілого 344 фізичні особи. Обвинувальні акти у кримінальних провадженнях указаної категорії до суду не скеровувалися.
Управління Служби безпеки України у Рівненській області повідомило, що станом на 30.10.2024 року зареєстровано 221 кримінальне провадження за ч. 1 ст. 438 КК України та 2 провадження за ч. 2 ст. 438 КК України. Потерпілими визнано 255 осіб. Обвинувальні акти до суду не скеровувалися.
Проаналізувавши масив даних, експерти вважають, що правоохоронні органи повинні змінити підходи до фіксації злочинів і вносити до реєстру всю інформацію, яка містить елементи злочинів, а не вимагати від потерпілих додаткові докази їхньої правдивості. Такі дії правоохоронців, хоч і можуть бути спричинені надмірним навантаженням, безумовно викликають недовіру до правоохоронної системи загалом.

Для підрахунку всіх збитків, завданих житловому фонду Рівненської області, органи місцевого самоврядування мають фіксувати всі випадки пошкоджень, навіть якщо вони незначні для відшкодування у повному обсязі. Проте й самі власники не повинні замовчувати факти пошкоджень чи руйнувань майна внаслідок збройної агресії РФ, навіть якщо збитки мінімальні чи на перший погляд незначні.
В межах моніторингу експерти також досдідили як прауює в регіоні дерадвна програма «єВідновлення». На думку фахівців, органи державної влади та місцевого самоврядування недостатньо інформують громадськість про реалізацію цієї програми на своїх ресурсах, зокрема щодо кількості поданих заяв, суми виділених на програму коштів тощо – можливо, через незначну кількість пошкодженого чи зруйнованого житла на території Рівненщини порівняно з іншими областями України. Утім, оприлюднення такої інформації у відкритому доступі дає змогу сформувати у населення стійкі знання про реальність допомоги і справедливості та змотивує скористатися можливостями, пропонованими державою.
Детальніше ознайомитись з дослідженням та рекомендаціями моніторів
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube | Viber