Публікація

Висновок експертної дискусії – законопроєкт про захист персональних даних треба суттєво змінювати або переписувати

Ініціатива УГСПЛ #експертиЗА була створена для обговорення різних проблем у сфері прав людини, пояснення громадськості суті явищ і пропонування варіантів вирішення проблемних ситуацій, які постали перед громадянським суспільством і державою у конкретний період. Нове обговорення присвячене питанню захисту персональних даних і законодавчій ініціативі у цій сфері. Пропонуємо вашій увазі останню частину із експертного обговорення.

Максим Петров: Чи є взагалі діалог із розробниками законопроєкту?

Олександр Павліченко: Я можу сказати, що виписування цього тексту відбувалося в трошки дивний спосіб і ми отримали цей текст уже, так би мовити, оприлюдненим. Це було неправильно зроблено. Як на мене, його треба або суттєво змінювати, або переписувати.

Я просто кажу про те, що він не вирішить проблеми. Тобто ми сьогодні почали з того, що є проблема, є намагання її вирішити. Але, як на мене, в такому вигляді, як зараз законопроєкт не вирішить проблему.

Олександр Павліченко, виконавчий директор УГСПЛ

Що треба робити? Звичайно, треба зараз не точково вносити якісь пропозиції: як на мене, тут треба, щоб було концептуальне бачення, як рухається ситуація і як буде встановлено систему захисту. Тоді вже буде видно, яким чином який концепт треба реалізовувати, щоб це справді працювало.

Ми знаємо, що питання стояло про так званого інформаційного комісара. Чи то в сфері доступу, чи захисту персональних даних. Це теж дискусійне питання, тому що воно вимагає відповідних змін на конституційному рівні.

Віта Володовська: Перспективи того, що цей законопроєкт, який все-таки буде розглядатися і буде ухвалюватися – досить високі з огляду на те, що це в принципі є зобов’язання України перед Європейським Союзом – приведення нашого законодавства у відповідність до GDPR. В тій частині, в якій він приводить наше законодавство у відповідність із GDPR, він насправді відповідає, тому тут складно буде аргументувати проти. І тут конструктивно буде включатися в роботу з депутатами. Принаймні в тій частині, що стосується нового законопроєкту про контролюючий орган. декларує, що готовий розглядати пропозиції від громадянського суспільства і правозахисників.

Євген Захаров: Я теж вважаю, що буде бажання його ухвалити. Причому на нашу критику не дуже будуть зважати. Чому? Відомо, що цей законопроєкт потрібний для того, щоб наш бізнес працював за межами України і щоб сюди входили інвестори. В межах ЄС є певні вимоги до захисту персональних даних. Якщо вони не виконуються, то це все відключається просто. Тому загальний вектор буде на те, щоб закон ухвалити.

В чому тут є певна загроза для якості закону? Як це часто робиться у нас, головне поставити галочку, що є закон, відзвітувати перед ЄС. А оці деталі, про які ми сьогодні говорили, особливо не будуть цікавити ні законодавців, ні навіть західних людей також. Тому я би виходив саме з такої презумпції, що буде бажання ухвалити закон, а коли нинішня адміністрація хоче ухвалити закон, то вона може це зробити, як ми бачимо по купі інших законодавчих актів.

Євген Захаров, Голова правління УГСПЛ

В цьому контексті загалом я погоджуюся, що цей законопроєкт – шлях уперед, намагання імплементувати GDPR в Україні. І це, все ж таки, слідування позиції Європейського Суду, певною основою, яку можна намагатися покращити і привести до такого рівня, що він і нас би влаштовував. Якщо в нас вийде комунікація з комітетом, то я думаю, що це можливо.

Денис Волоха: Я хотів би сказати про комунікацію і інформаційну підтримку цього законопроєкту, чого зараз не відбувається. Тобто ми можемо прийти до ситуації і прийдемо врешті, коли його проштовхають, і суспільство – особливо ті, хто найбільше, на кого найбільше впливає, на кого спрямовано цей законопроєкт, який може стати законом – вони будуть здивовані і будуть висловлювати своє обурення, справедливе або не зовсім, цим законопроєктом. Тому що вони просто не знали. І, можливо, варто залучати якісь бізнес-асоціації або державні структури, які володіють цими даними, обсягом, щоб для них це не стало несподіванкою.

Денис Волоха, експерт УГСПЛ, автор аналізу законопроєкту

Максим Петров: Пане Денисе, коротко: що би Ви пропонували до цього законопроєкту? Ключові моменти?

Денис Волоха: Перше: стаття щодо санкцій – вона абсолютно неприйнятна, тому що встановлює відповідальність за невиконання будь-якою нормою законопроєкту взагалі будь-якою із сторін.

Друге: контролюючий орган. Звичайно, потрібно якось внормовувати.

Третє: рубіж. Конкретизовані норми, про що теж уже не раз говорили. Ну, і наостанок, щоб якраз баланс між свободою слова і правом на приватність – щодо журналістської діяльності професійної.

Друга частина дискусії доступна тут.

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Процедура призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме

Постановою Кабінету Міністрів України від  3 травня 2022 року № 531 «Деякі питання призначення та...

20 Травня 2022

Ініціатива «Трибунал для Путіна» організувала захід для ОБСЄ “П’ять проблем прав людини під час агресії росії проти України”

Глобальна ініціатива “Розірвати коло безкарності за воєнні злочини Росії”  (стисла назва “Трибунал для Путіна”) презентували результати...

19 Травня 2022

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: