Вступне заняття з ромськими дітьми у сезонному поселенні - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Вступне заняття з ромськими дітьми у сезонному поселенні

Новина

Починаємо публікувати серію дописів про правопросвітні заняття з ромськими дітьми у сезонних поселеннях. Це методичні розробки, готові до застосування. Вони розроблені за підходами, притаманними світовій практиці занять street law. В Україні подібні підходи впроваджує рух університетських юридичних клінік. Перше заняття для ромських дітей – вступне, воно має на меті започаткувати співпрацю з ромськими дітьми, налаштувати гарну робочу атмосферу.

Автор: Євген Савватєєв, Спільнота Св. Егідія

Час проведення 45 хвилин

Аудиторія 10-12 людей

План

  1. ЗНАЙОМСТВО, ПРАВИЛА (10 хв.)
  2. Починаємо навчатись (20 хв.)
  3. Розмова про життя (10 хв.)
  4. Завершення заняття (5 хв.)

Обладнання: планшети для письма, олівці, фломастери, ручки, абетка великого формату (додаток 1), розмальовки (додаток 2).

Роздаткові матеріали: зошити, розмальовки, абетка.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

Перед початком безпосередньо заняття є такі етапи. Збір дітей, миття рук та обличчя, похід на місце заняття.  План заняття може змінюватися залежно від обставин.

  1. Знайомство. Правила (10 хв)

На цей етап можна за бажанням запросити когось із дорослих жителів поселення. Вступне заняття варто проводити неподалік табору (шансів, що дітей відпустять кудись далі дуже мало).

КРИГОЛАМ НА ВСТАНОВЛЕННЯ РОБОЧОЇ АТМОСФЕРИ. Діти і волонтери стають у коло, тримаються за руки. Волонтери стають посеред дітей. Вчитель говорить: “Хто мене чує, плесніть раз!”. Діти мають плеснути в долоні. “Хто мене чує, плесніть два”. Діти плескають двічі. І так ще кілька разів, поки абсолютно всі діти зрозуміють, що від них хочуть.

Потім вчитель пропонує правила заняття:

  • не перебивати одне одного і вчителя
  • не йти з заняття без дозволу
  • не битися
  • дружити
  • допомагати одне одному
  • слухатися вчителя

ЗНАЙОМСТВО. Всі мають запам’ятати імена одне одного. Особливо вчитель і волонтери (можна непомітно записувати в телефон). Для запам’ятовування підходять такі ігри (обирається одна):

Гра №1 (3 хв) Усі продовжують стояти в колі. Перша людина називає своє ім’я і придумує свій рух (руками, ногами, тілом, головою тощо). Наступна називає ім’я попередньої людини, повторює її рух, потім називає своє ім’я і придумує свій. І так, доки коло не замкнеться.

Гра №2 (3 хв) Є м’яч чи м’яка іграшка. Вчитель кидає її дитині і називає її ім’я. Та має назвати ім’я сусіда зліва. Кидає наступній дитині називаючи її ім’я, а та має знову назвати сусіда зліва.

Гра №3 (3 хв) Вчитель стає в центр кола, тримає м’яч. Він/вона пам’ятає імена дітей. Потрібно називати предмети одного кольору. Вчитель каже “червоний” і кидає м’яча першій дитині. Та говорить слово і кидає м’яч, наступній, називаючи її ім’я.

Знайомство може займати і більше 10 хвилин.

Якщо склад дітей постійно змінюється, такі заняття варто проводити на початку кожного заняття.

  1. Починаємо навчатись (20 хв.)

Під час навчання потрібна присутність перекладача. Це може бути хтось із дорослих або з дітей.

Заняття ділиться на такі частини: письмо (малювання), читання, розмова.

2.1. Письмо (12 хв.)

У кожної дитини має бути свій зошит/розмальовка/правопис (залежно від рівня знань). І планшетка, на якій діти зможуть писати.

(Приклади планшетів)

Спершу вчитель допомагає його підписати.

Потім діти отримують завдання написати імена своїх близьких: батьків, братів-сестер, друзів. Якщо виникають труднощі, вчитель на початку рядка пише приклад, потім дитина має написати ім’я до кінця цього рядка.

Один волонтер може слідкувати за групою з 3-4 дітей, але чим більше волонтерів, тим краще. Потрібно допомагати дитині тримати ручку, слідкувати за тим, щоб вона не кидала завдання на півдорозі.

Найменші діти, а також ті, які зовсім не пишуть, у цей час розмальовують розмальовки разом з волонтерами.

 2.2 Читання (8 хв.)

Вчитель тримає в руках азбуку. Показує на букви, діти мають їх називати. Потрібно пройти всі букви по черзі, діти мають називати як букву, так і предмет, який її символізує. Після цього завдання: назвіть слова, які починаються на певну букву.

Приклад роботи, яка пропонується на ознайомчому занятті
  1. Розмова про життя (10 хв.)

У цій частині використовуючи метод МІКРОФОН (“мікрофоном” слугує маркер) говоримо з дітьми на теми сім’ї, відповідальності, роботи, мрії, навчання. Дітям подобається, коли їх запитують, ким вони хочуть стати в майбутньому. Ким працювали їх батьки, дідусі, бабусі. Це хороший привід допомогти вивчити не тільки нові слова, але й нові професії. Варто розказати ким працюють волонтери. Це розширює уявлення дитини про майбутнє.

Запитання вчителя до дитини:

  • Ким ти хочеш стати в майбутньому?
  • Яка твоя мрія?
  • Ким працюють твої батьки?
  • Чим займалися дідусь та бабуся?

Завершення заняття (5 хв.).

Діти здають зошити/правописи/розмальовки (щоб наступного разу вони точно були). Волонтери говорять час наступного заняття і просять передати решті дітей з поселення, яких не було.

Всі знову стають в коло. Вчитель всім дякує за заняття, дуже важливо хвалити дітей, знаходити, що хорошого сказати про кожну дитину. Це повертає самоповагу і віру в себе. Потім вчитель та волонтери розказують батькам, як пройшло заняття. Роблять акцент на позитивних моментах.

Додаток 1 (бажано придбати до заняття)

Приклад абетки

Додаток 2 (можна роздрукувати на А4)

Приклади розмальовок

Юридична та адвокаційна допомога ромському населенню здійснюється УГСПЛ у рамках проекту «Сприяння соціалізації ромського населення та захист його прав» за підтримки МФ «Відродження».