Влада закриває єдину лікарню на три сільради
Президенту України
Януковичу В.Ф.
Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини
Карпачовій Н.І.
Міністру охорони здоров'я України
Богатирьовій Р.В.
Відкритий лист
До Вас звертаються жителі селищ Бірківської сільської ради Зміївського району Харківської області (сел. Борки та сел. Першотравневе). Нажаль, Харківська облдержадміністрація не виконує ст. 119, п.п. 1, 2; 49 Конституції України, спотворюючи справжній стан медичної допомоги в селищі Бірки, селищі Першотравневе. У Зміївському районі Харківської області, незважаючи на те, що Харківська область не входить до пілотних проектів в експерименті з оптимізації (реформи) установ охорони здоров'я, була проведена «оптимізація» закладів охорони здоров'я при відсутності Державної програми та законодавчих актів з реформи установ охорони здоров'я. При цьому в Зміївському районі скорочені лікарні та амбулаторії на 100%.
При цьому Харківська облдержадміністрація неправомірно посилається при «оптимізації» на ст.ст. 88, 89 Бюджетного кодексу України, які говорять лише про фінансування установ охорони здоров'я з районів і не є Законом України з оптимізації (реформи) установ охорони здоров'я України.
1) Під виглядом «оптимізації» фактично закрита дільнична лікарня сел. Бірки, оскільки закритий наказом Головного лікаря ЦРЛ м. Змієва № 408 пункт 2 від 27.12.2010 р. стаціонар. Лікарня перестала виконувати свої функції, тому що згідно наказу МОЗ України № 385 від 27.12.2002 р. лікарня – лікувально-профілактичний заклад, призначений для надання стаціонарної допомоги хворим. Наявне порушення ст. 49 Конституції України.
2) Порушений Наказ МОЗ України № 735 від 30.08.2010 р., де зазначено, що населені пункти з населенням понад 1000 осіб повинні обслуговувати лікувальні амбулаторії. У сел. Першотравневе (2600 осіб) амбулаторія ОПСМ закривається разом з пунктом невідкладної допомоги, сел. Бірки становить 2800 чоловік.
3) Порушений Статут ЦРЛ м. Зміїв (керівник складає витрати доходів, витрат, розробляє структуру і штат відповідно до законодавства України), тому що порушено Наказ МОЗ України № 385 від 28.10.2002 р. пункт 2 – керівники організацій та установ здоров'я повинні привести у відповідність з цим наказом мережу та назву закладів охорони здоров'я. У списку закладів охорони здоров'я цього наказу, таких установ, як сільське відділення ЦРЛ м. Зміїв сел. Бірки, сільська дільниця ЦРЛ м. Зміїв сел. Першотравневе з адресами ЦРЛ м. Зміїва за 30 км від ЦРЛ м. Зміїва не передбачено. Причому сільська дільниця не може увійти до сільського відділення, оскільки дільниця за статусом вище за відділення.
4) Порушено законодавство України про поступове реформування, інформованість населення, створення механізму участі громадськості в управлінні системи охорони здоров'я (Закон України № 1841-VI від 22.01.2010 р., постанова КМУ № 208 від 17.02.2010 р.). Люди були поставлені перед фактом закриття лікарні 01.03.2011 р., громадських слухань не було, що є порушенням Конституції України, ст. 13, що підтверджується більш ніж 1500 підписами проти такої «оптимізації».
5) Порушено Конвенцію ООН про права інвалідів у частині забезпечення інвалідам доступу до медичної допомоги та надання доступного лікування в сільській місцевості, оскільки в сел. Першотравневе проживає велика кількість інвалідів, що підтверджує список інвалідів сел. Першотравневе.
Всі Закони України, зазначені в наказі Головного лікаря ЦРЛ м. Зміїв, цим же наказом порушені. Так, наприклад, в результаті закриття дільничної лікарні с. Бірки порушений Закон України № 1841-VI від 22.01.2010 р. про створення мережі лікувальних установ, територіально наближених до місця проживання – населенню стало ніде лікуватися. А стаціонар лікарні фактично обслуговував населення селищ Бірківської, Гомільшанської, Таранівської сільських рад (15000 осіб). А до ЦРЛ м. Зміїв – 30 км і незадовільне сполучення, яке є тільки по робочих днях.
6) У селищі Бірки закрита лікарня, швидка допомога, забрали рентген-обладнання, нібито непридатне. Швидка допомога з м. Зміїва приїжджає протягом 30-60 хвилин.
7) У сел. Першотравневе – закрита амбулаторія ОПСМ, пункт невідкладної допомоги, забрали автомобіль Опель-Комбі. Старий УАЗ (20 років) є експонатом для комісій. Немає педіатра. Багато дітей в селищах Бірки та Першотравневе.
8) Є проблеми з кадрами. Сімейні лікарі – похилого віку (2 особи на 5400 чоловік). Нових лікарів, сказали – не чекайте. Обов'язково потрібен лікар-педіатр.
9) Домашній стаціонар. Такий вид не передбачений законодавством України, тому що за санітарними умовами не відповідає лікувальній установі, де лікування проводиться під наглядом лікаря і процедури є своєчасними.
Низькооплачуваний сімейний лікар з кількома медсестрами, ведучи амбулаторний прийом і денний стаціонар, фізично не в змозі забезпечити ще й лікування вдома з населенням 2600-2800 осіб на території 3-5 км.
Відомості Харківської облдержадміністрації про осіб, які пролікувались на дому в 2011 році невірні, оскільки хто міг обслужити 4309 осіб на дому, якщо 7 місяців у 2011 році два селища (5400 осіб) по черзі обслуговував один сімейний лікар, тому що сімейного лікаря Гладких змусили піти шляхом скорочення заробітної плати.
У денному стаціонарі більшість населення фізично не в змозі пройти лікування (особливо в негоду, зимовий час), необхідно щодня пішки долати у хворому стані 3-5 км.
10) Довівши до розвалу стаціонар лікарні нефінансуванням, заселенням бомжами, відсутністю лікаря, хоча раніше лікарня користувалася великим попитом у населення, керівництво району продовжує нефінансувати і далі сільське відділення ЦРЛ м. Зміїв в селищі Бірки, у зв'язку з чим вже останні 6 місяців функціонує 4 ліжка , замість обіцяних 20 ліжок. Немає грошей на ремонт і медикаменти.
Можна сказати, що держава зняла з себе відповідальність і поклала відповідальність за здоров'я на саме населення, яке шукає шляхи порятунку де завгодно.
Обіцяні щотижневі виїзди бригади фахівців-діагностів, яких немає вже 2 місяці, не вирішують проблему лікування із закриттям лікарні сел. Бірки. Обіцяних пересувних лабораторних діагностичних комплексів ніхто не бачив за останній рік. Проте загрожують «розігнати» медперсонал і зробити фельдшерський пункт.
Найточніший, але страшний статист – кладовище, яке свідчить про збільшення смертності населення. Це ціна реформ Харківської облдержадміністрації.
Нажаль, на порушення не реагують ні центральні і місцеві органи влади, ні Уповноважений з прав людини, ні прокуратури, ні суди.
Але ми все ще сподіваємося, що нам повернуть право на життя.
Ми не проти реформ, але
Вимагаємо:
– розумно залишити хоча б одну лікарню з цілодобовим стаціонаром (лікарі – терапевт і педіатр) на три сільради: Бірківська, Таранівська, Гомільшанська (15000 осіб). Благо, всі селища знаходяться на одній залізничній лінії – Харків-Лозова. А до ЦРЛ м. Зміїв, єдиної на весь район, 30 км з незадовільним сполученням і то тільки по робочих днях. Залишити швидку допомогу, тому що з м. Змієва вона приїжджає за 30-60 хвилин, що не відповідає нормам – 20 хвилин у сільській місцевості.
– Згідно наказу МОЗ України № 735 від 30.08.2010 року, в с. Першотравневе відновити роботу амбулаторії ОПСМ з пунктом невідкладної допомоги та забезпечити автомобілем.