Публікація

В парламенті зареєстровано проект закону про проведення масових зборів і демонстрацій

У Верховній Раді України 11 березня зареєстрований проект закону № 5242 „Про порядок організації і проведення мирних заходів та акцій в Україні”, авторами якого стали народні депутати І.Мигович, В. Пустовойтов, а також І. Хоменко (секретаріат Комітету парламенту з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин) та В.Дзьобак (Апарат Верховної Ради України). 

Відповідальним (профільним) за проект є Комітет Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин.

 У 2003 році відбулося понад 60 тис. таких заходів, в яких взяли участь майже 46 млн. осіб. Як свідчить практика, немала частина цих заходів зустрічає протидію влади, проходить з порушеннями порядку організації і проведення. Це нерідко призводить до безпорядків, порушень прав громадян на вільне вираження своїх політичних, економічних, соціальних, партійних, релігійних, національних та інших поглядів і переконань, підтримки чи протесту.

Проект спрямований на регулювання порядку організації і проведення таких заходів, більш чітке визначення повноважень органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, організаторів і учасників, а також забезпечення гарантій права громадянина на проведення мирних заходів та акцій.

Цей проект закону спрямований на законодавче регулювання порядку організації і проведення мирних заходів та акцій в Україні, що є невід’ємним правом громадян України, а також іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, що гарантуються Конституцією України і які закріплені Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські і політичні права, Конвенцією про захист прав людини та основних свобод, іншими міжнародними актами.

Цікаво, що стаття 39 Конституції України визначає:

„Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку ѕ з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей.”

Тобто, з формальної точки зору складена адміністративна практика обмеження цього права на підставі положень органів місцевої влади не відповідає Конституції, оскільки такі норми не мають статусу закону.

“Обмежити проведення мирних заходів та акцій суд може лише у випадку введення в країні надзвичайного стану. Рішення суду щодо обмеження права громадян збиратися мирно, без зброї, та проводити збори, демонстрації, мітинги, походи, у тому числі вуличні, інші мирні заходи та акції може бути оскаржене їхніми організаторами, а також громадянами відповідно до законів України”, – зазначено в зареєстрованому законопроекті.

Відповідно до проекту „повідомлення про проведення мирних заходів та акцій подається їх організаторами в письмовій формі за три календарних дні до початку їх проведення:

– до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради;

– до відповідної районної чи обласної державної адміністрації, якщо проведення мирних заходів та акцій передбачається на території району чи області;

– до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, якщо проведення мирних заходів та акцій виходить за межі одного району”.

Якщо мирні заходи та акції організатори передбачають проводити за маршрутами на території кількох областей, вони за три календарних дні до початку їх проведення подають письмове повідомлення про маршрут до відповідних обласних державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим – до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Організатори можуть не подавати до відповідних місцевих органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування письмове повідомлення про проведення пікетування групою громадян, кількість яких не перевищує 50 осіб. Повідомити про цей захід вони можуть напередодні в усній формі.

Цікавою є пропозиція, за якою „матеріально-технічне забезпечення (оплата праці, пально-мастильні матеріали, при необхідності – виділення автотранспорту та інше) правоохоронних органів, які залучені для забезпечення охорони громадського порядку під час проведення на договірній основі заходів та акцій комерційного характеру, здійснюється за рахунок коштів їх організаторів та учасників”. Це не відповідає Європейський конвенції про захист прав людини та основних свобод, оскільки держава має позитивні зобов’язання щодо забезпечення та гарантування права на проведення зборів. Зокрема, такі зобов’язання пов’язані з забезпеченням порядку під час проведення таких акцій.

Загалом можна відзначити ліберальний підхід регулювання даної проблеми.

Нагадаємо, що минулої осені парламент взагалі відхилив законопроект про проведення мирних зборів та демонстрацій, який вже було прийнято у першому читанні. Можливо цього разу буде інакше.

Секретаріат Ради українських правозахисних організацій

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: