Публікація

Уже зараз слід формувати кадровий резерв держслужбовців для деокупованих територій, –Олена Семьоркіна

24 червня відбулась тематична онлайн прес-зустріч “Перехідне правосуддя: міжнародний досвід і український сценарій”, організована Національною платформою “Діалог про мир та безпечну реінтеграцію”. Серед учасників – співзасновниця платформи Юлія Тищенко, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Антон Кориневич та 2 представники від УГСПЛ – керівник аналітичного напрямку Олег Мартиненко і аналітикиня Олена Семьоркіна.

Під час прес-зустрічі в режимі живої дискусії обговорили ключові елементи перехідного правосуддя і чому це не лише амністія, позитивний і негативний міжнародний досвід та базу українського сценарію перехідного правосуддя.

«Перехідне правосуддя – це по суті сценарій або така собі “road map” виходу із ситуації збройного конфлікту, про те, як держава повинна виходити із ситуації збройного конфлікту і як вона повинна налаштовуватися знову до нормального життя і ситуації, коли збройного конфлікту немає. Тому, відповідно, Україна як держава, яка наразі є у ситуації міжнародного збройного конфлікту, спричиненого збройною агресією РФ, і яка, на жаль, має зараз тимчасово окуповані території у Криму і на Донбасі, безумовно, теж має думати про перехідне правосуддя», – зазначив Антон Кориневич.

Антон Кориневич, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим

Люстрація (перевірка благонадійності) є складовою заходів гарантій неповторення збройного конфлікту у концепції перехідного правосуддя (Доклад «Специального докладчика по вопросу о содействии установлению истины, правосудию, возмещению и гарантиям неповторения Пабло де Грейффа», 7 сентября 2015, A/HRC/30/42, https://bit.ly/36zUsnR, https://bit.ly/3d9uhaa).

«У числі заходів, які Україна повинна готувати вже зараз – виробити правові підходи до перевірки (перевірки благонадійності чи люстрації) осіб, які працювали в де-факто незаконних  окупаційних адміністраціях і були долучені до порушень прав людини та/або сприяли окупації. Йдеться, насамперед, про суддів, прокурорів, працівників сектору безпеки і правоохоронних органів. Уже зараз слід формувати кадровий резерв для обіймання посад на державній службі на деокупованих територіях», – наголосила під час виступу Олена Семьоркіна.

Олена Семьоркіна, аналітикиня УГСПЛ

Та процес люстрації пов’язаний з усіма іншими складовими перехідного правосуддя: під час розслідування кримінальних проваджень має бути з’ясована причетність чи непричетність осіб до скоєння воєнних злочинів, злочинів проти людяності, грубих порушень прав людини тощо. Особи, які пройдуть цей перший «фільтр» з точки зору кримінального закону будуть визнані невинними (або не буде підстав для порушення кримінального провадження), мають подолати ще й другий «фільтр» – люстрацію (перевірку).

Другою складовою перехідного правосуддя є виплата репарацій та інші форми відшкодування шкоди жертвам збройної агресії. Тут важливо, щоб чиновники, з якими жертви будуть спілкуватись в ході отримання компенсацій та інших форм відшкодування шкоди, мали високий рівень довіри населення деокупованих територій.

Щодо третьої складової – права на правду, то надзвичайно важливим для ефективних перевірок осіб є наявність документів на підтвердження ступеня участі конкретної особи у діяльності окупаційних адміністрацій. Це, до речі,  важливо і для переслідування та покарання винних. Тому вже зараз важливо забезпечити облік і зберігання державою усіх документів, виданих на тимчасово окупованих територіях, які, зокрема, потрапляють до відповідних державних органів в ході виконання  їх повноважень.

Відповідаючи на питання журналістів, чи є концепція перехідного правосуддя складовою стратегії реінтеграції, учасники зустрічі відповіли: безумовно, оскільки перехідне правосуддя це набір інструментів, рекомендованих ООН для полегшення переходу суспільства від стану війни до миру (або від тоталітарного режиму до демократичного).

 

Довідково. Наприкінці минулого року УГСПЛ разом з партнерами-правозахисниками презентувала дорожню карту подолання наслідків збройного конфлікту на сході України і тимчасової окупації Криму (https://cutt.ly/TickxAF). У 2017-2018 роках при Офісі омбудсмана групою експертів був розроблений тематичний законопроект (https://cutt.ly/BickAo7).

Ці напрацювання було взято за основу робочою групою з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Комісії з питань правової реформи при Президентові України, до якої залучені й експертів УГСПЛ. Мета – розробка національної концепції перехідного правосуддя для України, запровадження якої в подальшому має стати важливим кроком до встановлення справедливості, деокупації та реінтеграції й розбудови сталого миру, зокрема й на шляху повернення Криму.  Наразі текст концепції вже готовий, і за словами Постійного представника Президента України в Криму Антона Кориневича найближчими днями буде відправлений до Офісу Президента (https://cutt.ly/HicvQTI).

Вклад УГСПЛ в цю роботу став можливим завдяки Програмі Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії».

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Заява правозахисних організацій з приводу оголошення вироків фігурантам другої бахчисарайської групи у “справі проти кримських мусульман”

16 вересня 2020 року Південний окружний військовий суд у російському Ростові-на-Дону оголосив обвинувальні вироки сімом...

17 Вересня 2020

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: