Публікація

Уже зараз слід формувати кадровий резерв держслужбовців для деокупованих територій, –Олена Семьоркіна

24 червня відбулась тематична онлайн прес-зустріч “Перехідне правосуддя: міжнародний досвід і український сценарій”, організована Національною платформою “Діалог про мир та безпечну реінтеграцію”. Серед учасників – співзасновниця платформи Юлія Тищенко, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Антон Кориневич та 2 представники від УГСПЛ – керівник аналітичного напрямку Олег Мартиненко і аналітикиня Олена Семьоркіна.

Під час прес-зустрічі в режимі живої дискусії обговорили ключові елементи перехідного правосуддя і чому це не лише амністія, позитивний і негативний міжнародний досвід та базу українського сценарію перехідного правосуддя.

«Перехідне правосуддя – це по суті сценарій або така собі “road map” виходу із ситуації збройного конфлікту, про те, як держава повинна виходити із ситуації збройного конфлікту і як вона повинна налаштовуватися знову до нормального життя і ситуації, коли збройного конфлікту немає. Тому, відповідно, Україна як держава, яка наразі є у ситуації міжнародного збройного конфлікту, спричиненого збройною агресією РФ, і яка, на жаль, має зараз тимчасово окуповані території у Криму і на Донбасі, безумовно, теж має думати про перехідне правосуддя», – зазначив Антон Кориневич.

Антон Кориневич, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим

Люстрація (перевірка благонадійності) є складовою заходів гарантій неповторення збройного конфлікту у концепції перехідного правосуддя (Доклад «Специального докладчика по вопросу о содействии установлению истины, правосудию, возмещению и гарантиям неповторения Пабло де Грейффа», 7 сентября 2015, A/HRC/30/42, https://bit.ly/36zUsnR, https://bit.ly/3d9uhaa).

«У числі заходів, які Україна повинна готувати вже зараз – виробити правові підходи до перевірки (перевірки благонадійності чи люстрації) осіб, які працювали в де-факто незаконних  окупаційних адміністраціях і були долучені до порушень прав людини та/або сприяли окупації. Йдеться, насамперед, про суддів, прокурорів, працівників сектору безпеки і правоохоронних органів. Уже зараз слід формувати кадровий резерв для обіймання посад на державній службі на деокупованих територіях», – наголосила під час виступу Олена Семьоркіна.

Олена Семьоркіна, аналітикиня УГСПЛ

Та процес люстрації пов’язаний з усіма іншими складовими перехідного правосуддя: під час розслідування кримінальних проваджень має бути з’ясована причетність чи непричетність осіб до скоєння воєнних злочинів, злочинів проти людяності, грубих порушень прав людини тощо. Особи, які пройдуть цей перший «фільтр» з точки зору кримінального закону будуть визнані невинними (або не буде підстав для порушення кримінального провадження), мають подолати ще й другий «фільтр» – люстрацію (перевірку).

Другою складовою перехідного правосуддя є виплата репарацій та інші форми відшкодування шкоди жертвам збройної агресії. Тут важливо, щоб чиновники, з якими жертви будуть спілкуватись в ході отримання компенсацій та інших форм відшкодування шкоди, мали високий рівень довіри населення деокупованих територій.

Щодо третьої складової – права на правду, то надзвичайно важливим для ефективних перевірок осіб є наявність документів на підтвердження ступеня участі конкретної особи у діяльності окупаційних адміністрацій. Це, до речі,  важливо і для переслідування та покарання винних. Тому вже зараз важливо забезпечити облік і зберігання державою усіх документів, виданих на тимчасово окупованих територіях, які, зокрема, потрапляють до відповідних державних органів в ході виконання  їх повноважень.

Відповідаючи на питання журналістів, чи є концепція перехідного правосуддя складовою стратегії реінтеграції, учасники зустрічі відповіли: безумовно, оскільки перехідне правосуддя це набір інструментів, рекомендованих ООН для полегшення переходу суспільства від стану війни до миру (або від тоталітарного режиму до демократичного).

 

Довідково. Наприкінці минулого року УГСПЛ разом з партнерами-правозахисниками презентувала дорожню карту подолання наслідків збройного конфлікту на сході України і тимчасової окупації Криму (https://cutt.ly/TickxAF). У 2017-2018 роках при Офісі омбудсмана групою експертів був розроблений тематичний законопроект (https://cutt.ly/BickAo7).

Ці напрацювання було взято за основу робочою групою з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Комісії з питань правової реформи при Президентові України, до якої залучені й експертів УГСПЛ. Мета – розробка національної концепції перехідного правосуддя для України, запровадження якої в подальшому має стати важливим кроком до встановлення справедливості, деокупації та реінтеграції й розбудови сталого миру, зокрема й на шляху повернення Криму.  Наразі текст концепції вже готовий, і за словами Постійного представника Президента України в Криму Антона Кориневича найближчими днями буде відправлений до Офісу Президента (https://cutt.ly/HicvQTI).

Вклад УГСПЛ в цю роботу став можливим завдяки Програмі Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії».

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Спільна позиція правозахисних організацій щодо запровадження державної системи моніторингу і документування порушень прав людини, міжнародного гуманітарного права та інших порушень, вчинених в ході збройної агресії Російської Федерації

Правозахисні організації України, які з 2014 року здійснюють моніторинг і документування порушень прав людини (ПЛ),...

08 Квітня 2021

Підсумки експертної дискусії «Кримінальне провадження, коли матеріали справи залишилися на тимчасово окупованій території. Хіба це проблема?»

29 березня 2021 року відбулася експертна дискусія «Кримінальне провадження, коли матеріали справи залишилися на тимчасово...

08 Квітня 2021

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: