Узагальнення подій, які відбулися у Запоріжжі та Запорізькій області з лютого по вересень 2022 року під час повномасштабної російсько-української війни. - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Узагальнення подій, які відбулися у Запоріжжі та Запорізькій області з лютого по вересень 2022 року під час повномасштабної російсько-української війни.

Новина

У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Українською Гельсінською спілкою з прав людини, у рамках глобальної ініціативи «Трибунал для Путіна» про ймовірно скоєні міжнародні злочини з 24.02.2022 по вересень повномасштабної російсько-української війни.

Було задокументовано та внесено до бази даних 1822 епізода. Українська Гельсінська спілка з прав людини веде документування міжнародних злочинів (геноцид, злочини проти людяності, воєнні злочини), ймовірно вчинених російськими окупантами в Запоріжжі та Запорізькій області.

Інформація в цій публікації є приблизною, спирається на зібрані нами дані та потребує уточнення.

  1. Інформація про жертви серед цивільного населення

За досліджуваний період у Запорізькій області нами було зафіксовано загалом 505 епізодів, пов’язаних із людськими втратами чи порушенням прав серед цивільного населення.

Запорізька область:

Тип втрати чи порушення прав Постраждалих Задокументовано епізодів
Загибель людини 160 90
Зґвалтування 2 2
Поранення людини 356 142
Порушення прав 198 31
Зникнення людини 303 240
Усього 1019 505

 

1.1. Інформація про загиблих та поранених серед цивільного населення

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період загалом в Запорізькій області (включно з Запоріжжям) внаслідок артобстрілів та бойових дій загинуло щонайменше 160 людей та було поранено щонайменше 356 людей.

1.2  Інформація про зникнення людей.

Нам також вдалось задокументувати в нашій базі даних відомості про факти ймовірного примусового зникнення щонайменше 303 цивільних осіб.

Викрадення та незаконні затримання як метод залякування й придушення спротиву РФ один із арсеналу методів окупантів утискати права місцевого населення.

Людей на тимчасово окупованих територіях затримують з метою так званого поповнення обмінного фонду, тобто для подальшого обміну як комбатантів на військовослужбовців Росії. Відомі випадки навмисного перевдягання цивільних осіб у військову форму для створення потрібної картинки для пропагандистських ЗМІ. Також з метою подальших показових судових процесів в своїх мультяшних судах.

Серед категорій осіб, яких викрадають та незаконно затримують люди, які є чи можуть стати осередком супротиву окупаційній владі, це::

  • колишні учасники АТО, члени їхніх роди, рятувальники, колишні чи діючі поліцейські, інваліди війни;
  • активні учасники та організатори проукраїнських мітингів;
  • журналісти, підприємці та медійні особи;
  • посадові особи органів місцевого самоврядування;
  • священники, релігійні лідери;
  • освітяни;
  • керівники підприємств, фермери:
  • звичайні цивільні особи.

Переважна більшість звільнених осіб з тих, хто раніше був викрадений – ймовірно піддавались психологічному, фізичному насиллю.

Окремо необхідно звернути увагу, що цивільні особи, які зникли, умовно поділяються на три категорії:

  • яких відпускають протягом декількох днів;
  • тримають у полоні до двох тижнів
  • тримають у полоні 2-3 тижні;
  • інформація про яких відсутня після викрадення.

Було зафіксовано 11 випадків катувань та нелюдського поводження по відношенню до затриманих осіб. Після звільнення люди розповідають про випадки катувань, тортур та нелюдського поводження з боку представників окупантів. До того як людину звільнено, ми можемо припускати що факти катування та нелюдського поводження відбуваються по відношенню до кожної затриманої особи.

  1. Інформація про житлові будинки та об’єкти цивільної інфраструктури, що зазнали пошкоджень в результаті бойових дій

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, в Запорізькій області (включно з Запоріжжям) за досліджуваний період внаслідок артобстрілів та бойових дій було пошкоджено щонайменше 5025 об’єктів цивільної інфраструктури, серед яких:

Вид об’єктів Кількість
Будівлі житлово-побутового призначення 2964
Будівлі освітньо-виховних закладів 72
Будівлі лікувально-оздоровчих закладів 32
Будівлі державних установ 46
Будівлі культурно-розважальних закладів 16
Будівлі культового призначення 11
Об’єкти підприємницької діяльності та комерційно-виробничого призначення 1311
Об’єкти транспортної інфраструктури 20
Об’єкти інфраструктури життєзабезпечення 184
Історичні пам’ятники 19
Господарчі угіддя, ліси 63
Мости 5
Автомобілі, транспортні засоби 268
Гуманітарний конвой 4
Гуманітарний коридор 4
Об’єкт невідомий 6
Загалом об’єктів 5 025

 

  1. Інформація про типи подій, які були задокументовані за досліджуваний період

За даними, які вже задокументовані в нашій базі, за досліджуваний період в Запорізькій області (включно з Запоріжжям) мали місце щонайменше наступні події:

Подія Епізодів
Артилерійський обстріл (бомбардування) 1326
Обстріл зі стрілецької зброї 22
Вибуховий пристрій 18
Ушкодження транспортним засобом 12
Катування, нелюдське поводження 11
Зникнення 197
Незаконне позбавлення волі 55
Використання цивільного населення в якості щита 16
Привласнення майна цивільних осіб 118
Умисне вбивство цивільної особи 9
Умисне тілесне ушкодження цивільної людини 10
Напад на склад гуманітарної допомоги, гуманітарний конвой, гуманітарну місію чи коридор 4
Екологічна катастрофа внаслідок обстрілу 6
Зґвалтування 2
Взяття заручників 4
Примусова мобілізація 3
Посягання на людську гідність 2
Захоплення цивільної будівлі 33
  1. Інформація про задокументовані факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами

За зібраною нами інформацією, протягом досліджуваного періоду в Запорізькій області (включно з Запоріжжям) нами були задокументовані наступні факти, які можна попередньо кваліфікувати як міжнародні злочини, ймовірно вчинені російськими окупантами:

Попередня кваліфікація події Кількість
РС 8 (2) (b) (ix). Пошкодження чи знищення історичних пам’яток, лікарень, релігійних споруд, закладах освіти, науки, мистецтва 104
РС 8 (2) (b) (v) Обстріл населеного пункту без наслідків 34
РС 8 (2) (b) (ii). Напад на цивільний об’єкт 129
РС 8 (2) (b) (iv) Знищення або пошкодження майна 1032
РС 8 (2) (a) (iv) Знищення або присвоєння майна у великих розмірах 90
РС 7 (1) (а) чи 8 (2) (а) (i) Умисне вбивство цивільної людини зі стрілецької зброї, чи іншим способом 14
РС 8 (2) (а) (ііі) Умисне тілесне ушкодження цивільної людини 19
РС 7 (1) (i) Насильницьке зникнення людини 186
РС 7 (f) чи 8 (2) (а) (іі). Катування та нелюдське поводження із цивільними чи військовими 13
РС 8 (2) (a) (viii) Взяття заручників 4
РС 8 (2) (b) (iii) Напад на склад гуманітарної допомоги, гуманітарний конвой, гуманітарну місію чи коридор 5
РС 8 (2) (b) (iv) Загибель людини внаслідок обстрілу 66
РС 8 (2) (b) (iv) Поранення внаслідок обстрілу 127
РС 8 (2) (b) (iv) Екологічна катастрофа внаслідок обстрілу 3
РС 8 (2) (b) (xvi) Разграблення захопленого населеного пункту 99
РС 8 (2) (b) (xx) Застосування зброї, яка призводить до надмірних пошкоджень або невибіркових страждань людей, чи веде до невибіркових руйнувань, чи заборонена міжнародними угодами 20
Згвалтування 2
РС 8 (2) (b) (xxiii) Використання об’єкту чи людей як живого щита 16
РС 8 (2) (b) (xxv) Перешкоджання гуманітарним місіям у доставці води та їжі, знищення припасів їжі та питної води 7
РС 8 (2) (b) (xvii) 8 (2) (b) (xviii) Застосування хімічної зброї, у тому числі, фосфорних бомб 3
РС 7 (1) (е). Незаконне затримання та позбавлення свободи цивільної особи чи військовослужбовця 65
РС 8 (2) (a) (v). Примусова мобілізація 3
РС 8 (2) (b) (xx). Мінування територій протипіхотними мінами, протитанковими мінами, мінами-пастками населених пунктів чи окремих цивільних об’єктів, застосування систем дистанційного мінування. 9
РС 8 (2) (a) (vii) Використання росіянами знаків розрізнення української армії 3

Ці дані потребують уточнення. Назва категорії в стовпчику «Попередня кваліфікація події» ні в якому разі не є точним описом певного міжнародного злочину за Римським статутом Міжнародного кримінального суду, а надається виключно з інформаційною метою. Остаточну кваліфікацію події уповноважений надавати виключно суд.

 

  1. Висновки

Аналіз зібраної інформації дає підстави стверджувати, що ймовірно мали місце ряд воєнних злочинів. Загибель, поранення цивільних осіб, викрадення та незаконні затримання цивільних осіб. Руйнування й пошкодження цивільних об’єктів – житлових будівель та об’єктів інфраструктури за рахунок навмисних обстрілів та невибіркових обстрілів.

У вересні місяці зафіксовано збільшення руйнувань об’єктів підприємницької діяльності та комерційно-виробничого призначення. Тільки за вересень місяць було зафіксовано пошкодження та руйнування 1047 об’єктів.

Варто також зазначити, що окупаційна влада в вересні активно перешкоджали виїзду мирних жителів на підконтрольну Україні територію, залякували, надаючи неправдиву інформацію щодо неіснуючої кримінальної відповідальності за  вигадані злочини, здійснювали інформаційно-психологічний вплив на мешканців тимчасово окупованих територій (пропаганда через захоплені ЗМІ, інформаційні бюлетені та телеграм-спільноти) та створювали на пунктах пропуску смертельну небезпеку для громадян.

Ми вважаємо, що такі діяння можна попередньо кваліфікувати як злочини проти людяності за статтею 7 параграф (1) пункти (а), (d), (е), (f), (i) та як воєнні злочини за статтею 8 параграф (2) пункт (a) підпункти (i), (іі), (ііі), (iv), (v), (vii), (viii), пункт (b) підпункти (ii), (iii), (iv), (v), (viii), (ix), (xx), (xxii), (xxiii), (xxv).

Збір інформації триває. Якщо ви можете надати додаткову інформацію, будь ласка, скористайтеся формою.