Увага! Зміни у процедурі реєстрації громадського об’єднання - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Увага! Зміни у процедурі реєстрації громадського об’єднання

Новина

Реєстрація громадської організації процес не такий складний, яким може здаватися на перший погляд, тим не менш, він потребує уважності та відповідальності з боку громадських активістів.

Наприклад, у цьому році на підставі наказу Міністерства юстиції України від 19 травня 2020 року №1716/5 «Про оновлення форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» 1 червня 2020 року набули чинності нові уніфіковані форми заяв щодо створення, внесення змін та припинення діяльності громадських формувань, благодійних фондів та юридичних осіб.

Громадська приймальня УГСПЛ у м. Суми зібрала актуальну інформацію щодо реєстрації громадської організації:

Громадські організації – це некомерційні добровільні об’єднання, створені для захисту прав і свобод, задоволення суспільних інтересів, реалізації корисних ідей та проектів. Це може бути громадська організація або громадська спілка.

Громадська організація – це громадське об’єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Громадська спілка – це громадське об’єднання, засновниками якого є юридичні особи приватного права, а членами (учасниками) можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи.

Громадське об’єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Різниця між ГО зі статусом юрособи та без статусу:

На відміну від об’єднань зі статусом юридичної особи, громадська організація без такого статусу не зобов’язана подавати податкову, фінансову, статистичну та будь-яку іншу звітність. Також не стосується такого об’єднання питання податків. Однак, зворотній бік таких організацій – це неможливість відкрити банківський рахунок, а значить залучити грошові кошти у безготівковій формі для досягнення мети та завдань своєї діяльності.

Крім того, громадське об’єднання зі статусом юридичної особи на відміну від громадського об’єднання без такого статусу може:

– створювати відокремлені підрозділи;

– здійснювати підприємницьку діяльність;

– бути учасником цивільно-правових відносин;

– брати участь у здійсненні державної регуляторної політики;

– засновувати ЗМІ тощо.

Як зареєструвати нову громадську організацію: покрокова інструкція

1. Підготовка Статуту організації (якщо ваша ГО не буде мати статус юрособи, Статут не є обов’язковим документом).
Статут – це основний документ, який визначає, чим буде займатися громадська організація. Які в ній правила, хто керує організацією, і що відбувається з майном організацій. Законодавство України має ряд вимог до статутів громадських організацій, які прописані в статті 11 Закону України «Про громадські об’єднання» та ст.133.4 Податкового кодексу України.
Якщо ви створюєте молодіжну чи дитячу організацію, то статут повинен також відповідати вимогам Закону України «Про молодіжні  та дитячі громадські організації».

2. Проведення установчих зборів засновників
Для створення нового громадського об’єднання повинно бути мінімум 2 засновники.
Для громадської організації це фізичні особи,  громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 18 років, а молодіжної та дитячої громадської організації – 14 років.

На установчих зборах необхідно визначити та з урахуванням вимог визначених ст. 9 Закону України «Про громадські об’єднання» зафіксувати у протоколі:

–  Дату та місце проведення установчих зборів;

–  Осіб, які брали участь в установчих зборах;

–  Мету (цілі) діяльності;

–  Назву (назва громадського об’єднання викладається державною мовою. Громадське об’єднання може також викласти свою власну назву, поряд з державною мовою, іноземною мовою або мовою національної меншини).  Власна назва громадського об’єднання не повинна бути тотожною власним назвам інших зареєстрованих громадських об’єднань.

–  Організаційно-правову форму;

–  Керівника, органи управління;

–  Відповідальну за реєстрацію особу;

  Затвердити Статут.

3. Підготовка пакету документів:
– заяви про державну реєстрацію (за формою 4); зверніть увагу, КВЕД, який вказується в заяві: 94.99  «Діяльність громадських організацій, н.в.і.у.» стосується більшості громадських організацій.

– протоколу установчих зборів засновників та реєстру осіб, які брали участь у таких зборах (у додатку разом з протоколом) (пронумерований, прошитий та підписаний головуючим і секретарем зборів);

– відомостей про керівні органи і уповноважену особу для здійснення реєстраційних дії;

– статуту (пронумерований, прошитий та підписаний засновниками).

Усі документи подаються в 1 екземплярі і завірення у нотаріуса не потребують (за винятком надсилання документів поштовим відправленням).

Документи потрібно подати до державного реєстратора протягом 60 днів після проведення установчих зборів.

4. Подання документів

Строк розгляду документів та реєстрація громадської організації здійснюється протягом 3 робочих днів, безкоштовно. Строк може бути продовжено реєстратором до 15 днів.

Документи можна подати особисто або поштою (в такому разі необхідне нотаріальне посвідчення підпису на заяві) до:
– територіальних органів Міністерства юстиції України (Відділи державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань в областях);

– місцевого центру надання адміністративних послуг.

5. Отримання відповіді

Після подачі документів на реєстрацію державний реєстратор має видати опис наданих документів, на якому зазначається код доступу до результатів розгляду справи. За цим кодом можна знайти відскановані установчі документи (статуту), виписку про державну реєстрацію вас як юридичної особи та скачати їх за допомогою онлайн сервісів Міністерства юстиції.

На підставі наказу Міністерства юстиції України від 19 травня 2020 року №1716/5 «Про оновлення форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» 1 червня 2020 року набули чинності нові уніфіковані форми заяв щодо створення, внесення змін та припинення діяльності громадських формувань, благодійних фондів та юридичних осіб (у додатках до цієї статті).

Підстави для відмови у реєстрації:

  • Особа, що подала документи, не має повноважень на це;
  • Документи суперечать Законам та Конституції України;
  • Документи суперечать Статуту;
  • Порушено порядок створення громадської організації;
  • Невідповідність найменування вимогам Закону;
  • Щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення в результаті її ліквідації.

Крім того, протягом 10 днів з дня державної реєстрації треба звернутися до податкової інспекції за адресою місцезнаходження організації та подати заяву за формою 1-РН з додатком 1. Якщо статут був відсканований та прикріплений до бази ЄДР, нічого більше додавати не потрібно. Якщо ні, то необхідно буде також  разом із заявою подати копію статуту організації, завірену печаткою (за наявності). Відповідно до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, вашу заяву податкова має розглянути  протягом 3 календарних днів та прийняти рішення про включення  неприбуткової організації до Реєстру. За умови подання такої заяви протягом 10 днів, ГО буде вважатися неприбутковою з дня її державної реєстрації.

***

Публікацію підготовлено в рамках проекту «Підтримка та захист громадянського суспільства в Україні», що втілюється за фінансової підтримки Європейського Союзу.