Уряд вніс законопроект, що передбачає зберігання біометричних даних громадян України у власному паспорті - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Уряд вніс законопроект, що передбачає зберігання біометричних даних громадян України у власному паспорті

Новина

БЮЛЕТЕНЬ

Української Гельсінської спілки з прав людини

„Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини”

(Випуск № 13, огляд законопроектів за період 30.10.2006 – 03.11.2006)

Ця публікація створена завдяки підтримці, яку надано на підставі угоди про співпрацю між Інститутом сталих спільнот (Монпельє, штат Вермонт, США) та Агентством США з міжнародного розвитку (АМР). Виражені в ній думки належать авторові (авторам) і не обов’язково відображають погляди Інституту сталих спільнот та АМР. Крім того, згадки про торгівельні марки чи комерційні товари і послуги не означають їх схвалення чи рекомендації до вжитку.

Основними тенденціями парламентської активності парламенту у сфері прав людини стали:

–  ініціатива Кабінету Міністрів України визначити основним документом, що посвідчує особу не паспорт, а посвідчення громадянина України: уряд пропонує вести реєстр громадян по біометричним даним;

–  внесення законопроектів, пов’язаних з забезпеченням виконанням рішень Європейського суду з прав людини;

–  проведення парламентських слухань на тему: “Проблеми законодавчого врегулювання правового та соціального статусу жертв політичних репресій”;

–  прийняття Верховною Радою постанови про відзначення 30-ї річниці створення Української групи сприяння виконанню Гельсінкських угод;

–  направлення на доопрацювання законопроекту „Про захист персональних даних” проти якого виступали правозахисники замість того, щоб зняти його з розгляду.

Законопроекти зареєстровані у Верховній Раді України за період 30.10.2006-03.11.2006 р.:

1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо права релігійних організацій на постійне користування земельною ділянкою). (№2426 від 30.10.2006 р., подання – народних депутатів – Лук’янчук Р.В. (БЮТ), Турчинов О.В.(БЮТ), Сухий Я.М. (Партія Регіонів)).

Цей законопроект передбачає внесення змін до статей 92 та 114 Земельного кодексу України, а також до Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», відповідно до яких визначає для релігійних організацій право постійного користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності, а також підстави припинення цього права. На відміну від законопроекту №2260 н.д. О. Турчинова, який був нещодавно відхилений Верховною Радою у ньому чітко визначається, що земельні ділянки надаються релігійним організаціям у постійне користування виключно під культовими спорудами, для обслуговування культових та допоміжних споруд, а також для будівництва культових та допоміжних споруд, а не для підприємницької діяльності. Ці норми знімають застереження щодо можливості використання земельних ділянок релігійними організаціями не за призначенням чи з комерційною метою.

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про прокуратуру” (щодо узгодження з нормами Конституції України положення про Генерального прокурора). (№2428 від 30.10.2006 р., подання – народний депутат – Міщенко С.Г. (БЮТ)).

Цей законопроект передбачає привести закон у відповідність із змінами Конституції, а зокрема, змінення порядку призначення і звільнення Генерального прокурора України, надання прокуратурі функції загального нагляду за дотриманням законності. Нагадаємо, що впровадження цієї функції Прокуратури є порушенням міжнародних стандартів та зобов’язань України, взятих нею перед Радою Європи при вступі до цієї організації ще у середині 90-х років.

3. Проект Постанови про виконання рішень Європейського суду з прав людини. (№2438 від 31.10.2006 р., подання – народних депутатів – Головатий С.П. (БЮТ), Шибко В.Я.(Соціалістична партія), Немиря Г.М.(БЮТ), Янковський М.А.(Партія Регіонів), Попеску І.В.(Партія Регіонів)).

У законопроекті визначено низку заходів, які Верховна Рада України доручає або рекомендує вжити органам різних гілок державної влади. Загальним для всіх напрямів реалізації є необхідність оперативного та ефективного реагування на рішення Суду, в яких вказано на порушення Україною Конвенції, шляхом виявлення винних у порушенні посадових осіб та притягнення їх до відповідальності, а також вжиття заходів для уникнення аналогічних порушень. Крім того, у проекті визначені конкретні заходи, що мають бути вжиті відповідними органами для усунення системних проблем, що спричинили встановлення Судом порушення у конкретних справах (групах справ) проти України.

4. Проект Закону про державні сім’ї. (№2434 від 30.10.2006 р., подання – народний депутат – Богатирьова Р.В. (Партія Регіонів)).

Цей законопроект визначає основні цілі, напрямки та принципи державної політики у сфері сімейного виховання дітей, що потребують державної опіки та піклування; врегульовуються взаємовідносини, пов’язані із створенням та функціонуванням сімейних форм державної опіки та піклування дітей державних сімей; встановлюються правові, економічні, соціальні, фінансові та інші гарантії якісного виховання та утримання дітей і функціонування державних сімей для забезпечення інтересів держави щодо формування підростаючого покоління.

5. Проект Закону про соціальні гарантії громадян України. (№2435 від 30.10.2006 р., подання – народний депутат – Богатирьова Р.В. (Партія Регіонів)).

 Цим законопроектом визначається поняття, форми та види соціальних гарантій громадян України. Встановлюється коло осіб, що мають право на на забезпечення соціальних гарантій. Визначається перелік соціальних гарантій у випадку безробіття, професійного захворювання та нещасних випадків на виробництві, завдання шкоди при надзвичайних ситуаціях. Окремо визначені соціальні гарантії, що встановлюються окремим групам населення: чорнобильців, інвалідів, ветеранів війни та праці. Законопроектом визначаються принципи, критерії надання, джерела фінансування, перелік послуг та коло осіб, що мають право на такі види соціальних гарантій як соціальне страхування, соціальна підтримка сім’ї, соціальна допомога та соціальне обслуговування, принципи отримання соціального житла. Цей законопроект є спробою об’єднати правове регулювання щодо різних заходів соціального забезпечення в один документ.

6. Пропозиції Президента до Закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування системи органів, які здійснюють боротьбу з організованою злочинністю”

(№1249 від 31.10.2006 р., подання – народних депутатів – Джига М.В. (Партія Регіонів), Міщенко С.Г.(БЮТ).

У цих пропозиціях Президент України визначає, що закон, яким запроваджується погодження із Комітетом ВР з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією призначення на посади та звільнення з деяких посад пов’язаних із боротьбою з організованою злочинністю, а також погодження створення і ліквідації деяких відділів, пов’язаних із боротьбою з організованою злочинністю, не узгоджуються з Конституцією і законами України і відповідно мають бути зміненні.

7. Проект Закону про внесення змін та доповнень до деяких законів України (щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у виборчому процесі). (№2416-1 від 31.10.2006 р., подання – народних депутатів – Бондаренко О.Ф. (БЮТ), Білозір О.В.(Наша Україна), Сухий Я.М. (Партія Регіонів), Шибко В.Я. (Соціалістична партія)).

Цей законопроект є альтернативний до № 2416 і є ще однією спробою забезпечити рівні права та можливості жінок і чоловіків у виборчому процесі.

8. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про виконавче провадження”. (№2463 від 02.11.2006 р., подання – Кабінет Міністрів України)).

Цей законопроект передбачає віднесення рішення Європейського суду з прав людини до виконавчих документів; так само визначає, що підставою для закінчення виконавчого провадження є випадок, коли рішення фактично виконане під час виконання рішення Європейського суду з прав людини.

9. Проект Закону про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України. (№2478 від 03.11.2006 р., подання – Кабінет Міністрів України).

Законопроектом передбачається визначити перелік документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України: посвідчення громадянина України, свідоцтво про належність до громадянства України, паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, дипломатичний паспорт України, службовий паспорт України, посвідчення особи моряка, посвідчення члена екіпажу, посвідчення особи на повернення в Україну.

Серед даних, які пропонуються до внесення у паспорт є біометричні дані, тобто інформації щодо  малюнка сітківки ока, відбитків пальців, геометрії руки, рис обличчя, що підлягають машинному зчитуванню. Без існування закону про захист персональних даних та ефективного незалежного контролю за зібраною в державі інформацією впровадження цієї системи є прямим порушенням європейських стандартів права людини на приватність (приватне життя). Крім того, держава не може гарантувати, що особи котрі зчитують ці дані з паспортів не використовують їх на шкоду цим громадянам. Паспорти з біометричними даними не впровадженні в жодній країні західної чи центральної Європи чи північної Америки. Фактично будь-яка особа може отримати доступ до біометричних даних громадян лише скануючи його паспорт. У разі прийняття такого законопроекту, в слід за комп’ютерними базами даних реєстрації громадян можна буде купити й бази біометричних даних громадян України.

УГСПЛ брало участь в обговоренні цього законопроекту в Міністерстві юстиції України на початку цього року, проте позиція правозахисників не була врахована при доопрацюванні законопроекту.

Закони і постанови прийняті Верховною Радою України за період 30.10.2006-03.11.2006 р.:

1. Проект Закону № 2000 про Державний бюджет України на 2007 рік (від 14.09.2006 № 6499/0/2-08 вручено 19.09.2006) (розгляд за процедурою першого читання). Прийнято в цілому постанову ВР про схвалення Висновків і пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на 2007 рік.

2. Проект Закону № 2218 про внесення змін до Закону України “Про приватизацію державного житлового фонду” (щодо поетапної приватизації житла) (проект н.д. А.Кожем’якіна вручено 03.10.2006, пропозиції Комітету – 31.10.2006). Рішення щодо цього законопроекту не прийнято.

3. Проект Постанови про відзначення 30-ї річниці створення Української групи сприяння виконанню Гельсінкських угод (проект н.д. Н.Карпачової вручено 10.10.2006, подання Комітету – 20.10.2006). Прийнято в цілому 31.10.2006 р.

В Постанові йдеться про необхідність урочисто відзначити на державному рівні 30-ту річницю створення Української групи сприяння виконанню Гельсінкських угод, яка справила важливий вплив на розвиток як вітчизняного, так і світового гельсінкського правозахисного руху. Реалізація передбачених проектом заходів сприятиме подальшому розвитку правозахисного руху в країні та відновленню історичної справедливості стосовно його засновників та членів.

На думку організаторів святкування 30-ї річниці створення Української Гельсінської групи прийняття Постанови є популістським кроком, адже жодні дії стосовно відзначення цієї дати не були узгодженні з існуючим оргкомітетом і не було запропоновано жодної практичної допомоги.

4. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів) (проект н.д. В.Стретовича вручено 12.09.2006, подання Комітету про відхилення – 18.10.2006). Прийнято рішення про відхилення законопроекту.

За відхилення зазначеного проекту проголосувало 239 народних депутатів з парламентських фракцій Партії регіонів, Соціалістичної партії України та Комуністичної партії України. Фракції БЮТ та “Наша Україна” відмовилися підтримувати фракції Антикризової коаліції у цьому питанні, навпаки, пропонуючи взяти цей законопроект за основу у першому читанні.

Результати розгляду у Верховній Раді України законопроекту “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів (реєстр. № 2020) ще раз продемонстрували суспільству низький рівень розуміння потреб релігійної свободи певною частиною депутатського корпусу, а також небажання задовольнити законні прагнення батьків надати своїм дітям якісну освіту і розвити в них найкращі моральні якості.

5. Проект Закону про Фонд державного майна України (проект н.д. І.Бокого вручено на заміну 12.09.2006, подання Комітету – 02.11.2006). Прийнято за основу 2.11.2006 р.

6. Закон України № 0808 “Про захист персональних даних” з пропозиціями Президента України від 07.04.2006 (вручено 07.06.2006, подання Комітету – 31.10.2006). Верховна Рада 03.11.2006р., прийняла рішення про направлення цього законопроекту на доопрацювання.

Потрібно зазначити, що Міністерство юстиції України з метою врегулювання цих відносин вже розробляє законопроект „Про захист інформації про особу”, який має врахувати всі зауваження висловлені до проекту № 0808. У той же час Верховною Радою дане доручення Комітету з освіти та науки доопрацьовувати законопроект № 0808 з обов’язковим залученням громадськості до роботи над цим нормативним документом. Правозахисники, зокрема, ХПГ, працювали над новим законопроектом, про який згадував представник Мін’юсту та котрий зараз спрямований до Ради Європи для надання зауважень та коментарів. З огляду на це, УГСПЛ вважає, що проект № 0808 слід було відхилити і зняти з розгляду, оскільки його концепція не захищає право особи на приватне життя і суперечить міжнародним стандартам.

Робота комітетів Верховної Ради України за період 30.10.2006-03.11.2006.:

1. Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією рекомендує парламенту відхилити проект закону № 2323 “Про засади національних інтересів України”.

2. Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендує парламенту повернути на доопрацювання проект закону № 1065 про єдину систему збору та обліку внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесений народними депутатами Л.Кириченко, С.Кальцевим.

3. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту прийняти за основу проект Закону № 2276 “Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України щодо порядку вилучення документів”.

4. У Комітеті з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин відбулися слухання на тему: “Проблеми законодавчого врегулювання правового та соціального статусу жертв політичних репресій”.

У слуханнях брали участь представники громадських організацій “Меморіал”, Всеукраїнського товариства політичних в’язнів і репресованих, Асоціації дослідників голодоморів в Україні, Всеукраїнського об’єднання ветеранів, Українсько-Американського бюро захисту прав людини, Харківської правозахисної групи, видатні українські вчені, діячі культури, політики, журналісти.

Виступаючі висловили також низку зауважень до статей чинного закону про реабілітацію жертв політичних репресій, які на їх думку, є суперечливими і несправедливими по відношенню до тих людей, котрі постраждали від тоталітарного режиму. Члени Комітету констатували, що існує нагальна потреба прийняти нову редакцію закону про реабілітацію жертв політичних репресій в Україні. На користь цього свідчать тисячі звернень громадян, що надходили і продовжують надходити на адресу Верховної Ради України. Учасники обговорення вимагали внести в порядок денний другої сесії двох законопроектів “Про внесення змін до Закону України “Про реабілітацію жертв політичних репресій в Україні”(реєстр.№№251, 2079). За підсумками обговорень учасники слухань ухвалили проект заяви, в якій, зокрема, підкреслюється, “щоб стати дійсно демократичною державою, Україна має дати належну оцінку тоталітарному минулому та захистити права усіх жертв тих страшних часів. Тільки так ми зможемо створити передумови для того, щоб жодна політична сила не спробувала повторити нелюдські “експерименти” над українським народом. Тільки так Україна може підтвердити, що вона вільна у вільній Європі!”