Україна: звільнення та кримінальне переслідування суддів підривають незалежність судової системи
Міжнародна комісія юристів (МКЮ) сьогодні закликала українську владу припинити кримінальне переслідування та звільнення суддів Конституційного Суду.
Ці заходи, що припали на період кризи в країні, були вжиті через незгоду з постановою суду, яка була винесена суддями в 2010 році.
Такі заходи є вручанням у функціонування незалежної судової системи. Вони також суперечать принципам розподілу влади та верховенства права.
Уайлдер Тайлер, генеральний секретар МКЮ, підкреслив, що: “У часи кризи стабільність і спадкоємність судової системи має дуже важливе значення. Представники виконавчої, законодавчої та судової влади не повинні безпідставно звільняти суддів, як індивідуально, так і колективно”.
24 лютого 2014 року, Верховна Рада України, прийняла резолюцію, згідно якої дванадцять із вісімнадцяти суддів Конституційного суду України повинні були бути звільнені установами, які їх призначили.
П’ятьох суддів Верховна Рада звільнила самостійно. Верховна Рада також рекомендувала виконуючому обов’язки Президента України та з’їзду суддів України розглянути питання щодо звільнення інших семи суддів.
13 березня 2014 року, Верховна Рада призначила чотирьох нових суддів Конституційного Суду України.
Підставою для звільнення було порушення присяги судді.
Крім того, відповідно до цієї резолюції, Верховна Рада призначила Генерального прокурора для порушення кримінальної справи проти тих суддів, які були “винні в ухваленні рішення Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року N 20-rp/2010”, яким було скасовано прийняття Конституції 2004 року.
Резолюція Верховної Ради України щодо суддів Конституційного суду була ухвалена після української політичної кризи, яка досягла свого піку 22 лютого 2014 року після трьох місяців протестів та зіткнень, а також призвела до зміни уряду.
“Міжнародна комісія юристів глибоко стурбована у зв’язку зі звільненням і кримінальним переслідуванням суддів Конституційного Суду України на підставі їхнього тлумачення закону в судових рішеннях”, – зауважив Уайлдер Тайлер.
“Такі заходи не відповідають принципам незалежності судової системи та верховенства права. Саме в перехідні періоди або під час такої кризи, яку Україна переживає зараз, дотримання принципів верховенства права та розподілу влади є найважливішим. Застосування будь-якого дисциплінарного стягнення має здійснюватися в рамках дотримання незалежності судової влади, а також ґрунтуватися на встановлених стандартах поведінки суддів та здійснюватися лише після проведення справедливого розслідування, під час якого мають бути дотримані права суддів, в тому числі й право на захист”.
МКЮ наголосила, що заходи вжиті по відношенню до суддів Конституційного суду, йдуть врозріз з зобов’язанням всіх гілок влади в Україні поважати та захищати незалежність судової системи.
Це зобов’язання, яке є основним стрижнем верховенства права та фундаментальним аспектом принципу розподілу повноважень між трьома гілками влади, закріплено в Європейській конвенції з прав людини, Міжнародному пакті про громадянські та політичні права, а також у міжнародних договорах з прав людини, учасником яких є держава.
Крім того, у статті 1 “Основних принципів ООН щодо незалежності судових органів” надаються роз’яснення з приводу того, що всі урядові та інші установи зобов’язані поважати та підтримувати незалежність судової системи.
Згідно цих принципів, судді наділяються повноваженнями щодо розгляду будь-яких питань судового характеру, а також там зазначається, що судові рішення, винесені судами, не повинні переглядатися (Принцип 4).
Судді повинні мати гарантований термін дії своїх повноважень до досягнення віку обов’язкового виходу на пенсію або до завершення строку своїх повноважень (Принцип 12). Судді можуть бути усунені від виконання посадових обов’язків або звільнені тільки після проведення справедливого розслідування (Принцип 17) та лише через нездатність виконувати свої обов’язки чи поведінку, яка робить їх нездатними виконувати свої обов’язки (Принцип 18). Розглядаючи недавню справу “Волков проти України”, Європейський суд з прав людини встановив, що внаслідок звільнення судді Верховного Суду України шляхом парламентської процедури, було порушено право на справедливий судовий розгляд відповідно до статті 6.1 Європейської конвенції з прав людини, оскільки мали місце недостатні слідчі дії щодо розслідування обставин цієї справи, і вона не була розглянута органом правосуддя, встановленим законом.
Контактні особи:
Роушин Піллай, директор, Європейська програма, тел.: + 32 273 48 46, roisin.pillay(a)icj.org
Тимур Шакіров, юрисконсульт, Європейська програма, тел.: + 41 22 979 38 32, temur.shakirov(a)icj.org