Публікація

Україна мусить розплачуватися за неповагу окремих політиків до свободи слова

Європейський суд з прав людини вчора виніс рішення у справі ЗАТ „Українська Прес-Група” проти України (справа № 72713/01).

ЗАТ „Українська Прес-Група” володіє газетою „День”. Справа стосувалася 2 статей щодо президентської кампанії 1999 року, що були опубліковані в газеті „День” 21 серпня та 14 вересня 1999 року, в який автор, відома журналістка Тетяна Коробова, зробила кілька критичних зауважень стосовно двох українських політиків – кандидатів у президенти – Наталії Вітренко та Петра Симоненка.

В серпні 1999 року Н. Вітренко та П. Симоненко подали позов до суду про порушення честі, гідності та ділової репутації. Обоє стверджували, що інформація подана в газеті, була неправдивою.

В березні 2000 року Мінський районний суд м. Києва виніс рішення про неправдивість статті про Вітренко, та зобов’язав ЗАТ „Українська Прес-Група” виплатити їй відшкодування у розмірі 2000 гривень та опублікувати спростування в газеті.

А у червні 2000 року суд частково задовольнив вимоги П. Симоненка зобов’язав ЗАТ „Українська Прес-Група” виплатити головному комуністу країни відшкодування у розмірі 1000 гривень та спростувати опубліковану інформацію.

ЗАТ „Українська Прес-Група” звернулося до Європейського Суду 12 грудня 2000 з наміром оскаржити рішення українських судів у справі захисту честі та гідності Наталії Вітренко та Петра Симоненка. Суд відхилив запропоноване дружнє врегулювання конфлікту, оскільки вирішив, що повага до прав людини потребує подальшого розгляду справи.

Суд одностайно прийняв рішення про те, що мало місце порушення статті 10 (свобода висловлювання) Європейської конвенції з прав людини. Суд також прийняв до уваги рекомендації, звіти та резолюції міжнародних органів та неурядових організацій, що висловлювали своє глибоке занепокоєння ситуацією, що склалася з дотриманням прав людини в Україні.

Європейський Суд підтвердив, що критика обох політиків була сильною, полемічною, та написана саркастичною мовою. Безперечно, що обидва політики мали причини вважати себе ображеними. Однак, обираючи свою професію, вони повинні були бути готові до того, що їх будуть критикувати; саме такий тягар мають приймати на себе політики в демократичному суспільстві.

За рішенням Європейського Суду Україна повинна сплатити ЗАТ „Українська Прес-Група” 588.12 євро матеріальних збитків, 33.000 євро за моральні збитки, та 5.521, 07  – за судові витрати.

Адвокат Дмитро Кутах, представник газети „День” у Європейському Суді, в інтерв’ю „Німецькій хвилі” пояснив: “Ми будували свій захист на тому, що межі критики політиків значно ширші. Йшлося про оціночні судження. Це було основною підставою нашої заяви до Європейського суду.”

Адвокат висловив сподівання, що цей судовий прецедент посприяє швидшій імплементації норм європейського медійного права в практику українського судочинства.

Олена Голюк,

Мар’яна Куля,

РУПОР

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування