
Щоб не прощати вбивство рідних армією путіна: родина з Ірпеня та УГСПЛ звернуться до міжнародного суду
До УГСПЛ звернулась родина двічі біженців – у 2014 році подружжя Ярових Михайло та Марина...
27 Травня 2022
13.04.2022
Слуги народу внесли до Верховної Ради законопроєкт «Про внесення змін до статті 111-1 Кримінального кодексу України щодо розширення переліку кримінальних правопорушень за здійснення колабораційної діяльності» (реєстр. №7223 від 28.03.2022 р.). Він передбачає кримінальну відповідальність за подвійне громадянство, яке вважатиметься колабораціонізмом. Також українцям із російськими паспортами заборонять обіймати в Україні певні посади протягом 15 років. УГСПЛ підготувала юридичний висновок про те, чому такий підхід є абсолютно неприйнятним для правової держави.
Дослівно нова частина статті 111-1 Кримінального кодексу Україні (далі – КК України) прописана так: “перебування у громадянстві (підданстві) іншої держави, що здійснює збройну агресію проти України”. Положення названого проєкту закону є цілком неприйнятними з огляду на таке.
5. І наостанок. Колабораційна діяльність – це абсолютна новела вітчизняного кримінального законодавства. Тільки 03.03.2022 р. законом України № 2108-ІХ чинний КК України було доповнено новою статтею 111-1 “Колабораційна діяльність”, яка у частинах першій-сьомій запровадила достатньо широкий опис кримінально-караних форм співпраці спеціального суб’єкта злочину – громадянина України з державою-агресором.
Іншим словами, у диспозиціях частин 2-7 статті 111-1 КК України законодавець вже встановив різноманітні можливі прояви об’єктивної сторони такого складу злочину як колабораційна діяльність:
Тож вважаємо, що, криміналізувавши різні форми співпраці з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями у військовій, політичній, інформаційній, адміністративній, господарській та трудовій сферах, держава Україна вже здійснила належне і достатнє правове регулювання кримінально-правових заходів протидії колабораційній діяльності.
Отже, «перебування у громадянина України у громадянстві іншої держави, яка здійснює збройну агресію проти України» не є ні окремою формою колабораційної діяльності, ані, тим більше, не може бути кваліфікуючою ознакою складу злочину, передбаченого статтею 111-1 КК України.
Наш висновок однозначний: запровадження кримінальної відповідальності по відношенню до громадян України, які перебувають у громадянстві держави-агресора, є абсолютно неприйнятним для правової держави.
Кількість та зміст заперечень проти такої дивної законодавчої ініціативи для нас настільки очевидні, що авторам цього законопроекту хочеться відповісти словами нашого Президента, який з приводу іншого недолугого почину законотворців щодо змін до державного гімну, був змушений резонно зупинити занадто ревних депутатів: «заспокойте емоції, припиніть виставляти себе дурнями!».
Довідково. Цим матеріалом ми розпочинаємо серію аналітичних публікацій, що мають на меті дати правову оцінку законодавчим ініціативам, пов’язаним з широкомасштабою агресією росії проти України.
Матеріал підготовлено адвокатом Олегом Левицьким, керівником громадської приймальні УГСПЛ.
Стаття підготовлена за підтримки Програми USAID Ukraine «Права людини в дії», що виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.
До УГСПЛ звернулась родина двічі біженців – у 2014 році подружжя Ярових Михайло та Марина...
27 Травня 2022
У цій публікації подається узагальнення інформації, зібраної Українською Гельсінською спілкою з прав людини, у рамках...
26 Травня 2022
Центром стратегічних справ надається правова допомога мешканки міста Баштанка, що на Миколаївщині. Жінка разом з...
26 Травня 2022
Харківська правозахисна група веде документування міжнародних злочинів (геноцид, злочин проти людяності, воєнні злочини), ймовірно вчинених...
24 Травня 2022