Українців планують саджати за паспорти рф як колаборантів. Чому це неприйнятно для правової України пояснюють правозахисники - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Українців планують саджати за паспорти рф як колаборантів. Чому це неприйнятно для правової України пояснюють правозахисники

Новина

Слуги народу внесли до Верховної Ради законопроєкт «Про внесення змін до статті 111-1 Кримінального кодексу України щодо розширення переліку кримінальних правопорушень за здійснення колабораційної діяльності» (реєстр. №7223 від 28.03.2022 р.). Він передбачає кримінальну відповідальність за подвійне громадянство, яке вважатиметься колабораціонізмом. Також українцям із російськими паспортами заборонять обіймати в Україні певні посади протягом 15 років. УГСПЛ підготувала юридичний висновок про те, чому такий підхід є абсолютно неприйнятним для правової держави.

Дослівно нова частина статті 111-1 Кримінального кодексу Україні (далі – КК України) прописана так: “перебування у громадянстві (підданстві) іншої держави, що здійснює збройну агресію проти України”. Положення названого проєкту закону є цілком неприйнятними з огляду на таке.

  1. Громадянство як правове поняття, що вказує на приналежність особи до певної держави, означає сукупність правових зв’язків між індивідом і державою, які виявляються в наявності взаємних прав і обов’язків. Відповідно до статті 4 Основного Закону Держави в Україні існує єдине громадянство. Не дивлячись на конституційний принцип єдності громадянства, загальновідомо, що в Україні по факту, так би мовити, існують чисельні випадки множинності громадянства. До цього у нас може бути різне ставлення. Ясна річ, що явище множинного громадянства в умовах війни для держави може створити серйозні проблеми. Тому автори законопроекту вирішили діяти максимально прямолінійно. Своєю дивною ініціативою вони фактично запроваджують автоматичну кримінальну відповідальність за факт наявності у громадянина України російського громадянства.
  2. Перебування громадянина України у громадянстві (підданстві) іншої держави є ознакою правового статусу особи, а не проявом її поведінки. Тому такий факт сам по собі, на наше переконання, не може бути об’єктом криміналізації. Адже, відповідно до положень статті 11 КК України кримінальним правопорушенням є передбачене цим Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб’єктом кримінального правопорушення. Тобто відповідальність встановлюється за діяння, а ніяк не за статус.
  3. Притягнення громадян України за факт набуття російського громадянства у минулому буде свідчити про зворотну дію кримінального закону в часі, що є абсолютно неприпустимим. Така практика буде прямо суперечити і статті 58 Конституції України, і міжнародно-правовим зобов’язанням України згідно статті 7 Європейської Конвенції з прав людини: ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Нікого не може бути визнано винним у вчиненні будь-якого кримінального правопорушення на підставі будь-якої дії чи бездіяльності, яка на час її вчинення не становила кримінального правопорушення згідно з національним законом.
  4. Наведені у пояснювальній записці до законопроекту твердження на кшталт: «Сумнівно, що такі особи (громадян України, які мають паспорти та громадянство держави-агресора) вірять в перемогу України та використовують російський паспорт, як запасний аеродром. В кращому випадку вони очікують на закінчення війни, а гіршому – співпрацюють з рашистськими спецслужбами або є потенційними агентами окупантів. На нашу думку така позиція зазначених вище осіб є колабораціонізмом і відповідно, – громадяни України, власники російських паспортів, мають нести кримінальну відповідальність згідно до вимог чинного законодавства», – не можуть вважатися прийнятними аргументами для ухвалення цієї небезпечної для людини ініціативи. Знову ж таки, гіпотетична нелояльність громадян України і Росії в одній особі як підстава для притягнення їх до відповідальності за колабораційну діяльність буде порушенням цілої низки фундаментальних правових підвалин. Це і принцип індивідуалізації юридичної відповідальності (ч. 2 ст. 61 Конституції України). Це і презумпція невинуватості в частині обов’язку саме держави довести винуватість особи, це і недопустимість ґрунтувати обвинувачення на припущеннях (частини 2, 3 ст. 63 Конституції України).

5. І наостанок. Колабораційна діяльність – це абсолютна новела вітчизняного кримінального законодавства. Тільки 03.03.2022 р. законом України № 2108-ІХ чинний КК України було доповнено новою статтею 111-1 “Колабораційна діяльність”, яка у частинах першій-сьомій запровадила достатньо широкий опис кримінально-караних форм співпраці спеціального суб’єкта злочину – громадянина України з державою-агресором.

Миколаївська міськрада вимагає якнайшвидше ухвалити закон “Про колабораціонізм”. 2.02.21. Джерело: Цензор.НЕТ

Іншим словами, у диспозиціях частин 2-7 статті 111-1 КК України законодавець вже встановив різноманітні можливі прояви об’єктивної сторони такого складу злочину як колабораційна діяльність:

  • публічне заперечення збройної агресії,
  • публічні заклики до співпраці з державою-агресором,
  • пропаганда у закладах освіти, добровільне зайняття посад, передача матеріальних ресурсів формуванням держави-агресора,
  • організація та проведення заходів політичного характеру,
  • інформаційна співпраця тощо.

Тож вважаємо, що, криміналізувавши різні форми співпраці з державою-агресором, її окупаційною адміністрацією та/або її збройними чи воєнізованими формуваннями у військовій, політичній, інформаційній, адміністративній, господарській та трудовій сферах, держава Україна вже здійснила належне і достатнє правове регулювання кримінально-правових заходів протидії колабораційній діяльності.

Отже, «перебування у громадянина України у громадянстві іншої держави, яка здійснює збройну агресію проти України» не є ні окремою формою колабораційної діяльності, ані, тим більше, не може бути кваліфікуючою ознакою складу злочину, передбаченого статтею 111-1 КК України.

 

Наш висновок однозначний: запровадження кримінальної відповідальності по відношенню до громадян України, які перебувають у громадянстві держави-агресора, є абсолютно неприйнятним для правової держави.

Кількість та зміст заперечень проти такої дивної законодавчої ініціативи для нас настільки очевидні, що авторам цього законопроекту хочеться відповісти словами нашого Президента, який з приводу іншого недолугого почину законотворців щодо змін до державного гімну, був змушений резонно зупинити занадто ревних депутатів: «заспокойте емоції, припиніть виставляти себе дурнями!».

Довідково. Цим матеріалом ми розпочинаємо серію аналітичних публікацій, що мають на меті дати правову оцінку законодавчим ініціативам, пов’язаним з широкомасштабою агресією росії проти України.

Матеріал підготовлено адвокатом Олегом Левицьким, керівником громадської приймальні УГСПЛ.

Стаття підготовлена за підтримки Програми USAID Ukraine «Права людини в дії», що виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.