Публікація

Український мер окупованого міста. Історія незаконно усуненого міського голови Ігоря Склярова

З 2014 року Амвросіївка знаходиться під контролем керованої Росією так званої влади «ДНР». Коли бойовики ввійшли в місто, Ігоря Склярова змусили усунутися з посади міського голови. Нині ж він ні мер, ні не мер. За рішенням суду, звільнення було незаконним, але українське законодавство ніяк не врегулювало питання голів місцевого самоврядування, які вимушено не можуть виконувати свої обов’язки. Ігор ще у 2014 р. пішов до суду. Зараз юридичну підтримку по справі йому надає Центр стратегічних справ Української Гельсінської спілки з прав людини.

Ігор Скляров

Вечір 30 квітня 2014 року. Ігор Скляров вдома, з сім’єю. До будинку вриваються 20 озброєних незнайомців, обличчя яких прикриті балаклавами. Погрожують, і, цитуючи представників незаконних збройних формувань, пропонують йому написати заяву про добровільну відставку з посади міського голови Амвросіївки. Очільника везуть до уже захопленої будівлі міськради і там, на вході, його зустрічає прапор так званої «самопроголошеної Донецької республіки».

Цим відео досі хизуються окупанти, хоч на ньому вони вандально виламали двері у приміщення та заходили-виходили через вікна. У записі також зафіксовано, як Ігор Скляров, який не підтримував сепаратиських настроїв у місті, начебто добровільно, без примусу, зачитує заяву.

Уже на наступний день, 1 травня 2014 року, на сесії Амвросіївської міської ради розглянули заяву міського голови та прийняли «добровільну» відставку. На виборній посаді Ігор Скляров пробув з 2010 року. До кінця каденції йому залишалося півтора року.

Незаконне звільнення екс-мер одразу, ще у 2014 році, почав оспорювати у судах. Та на початку липня в окремих районах Донецької та Луганської областей уже тривала антитерористична операція. Територія Амвросіївського району була повністю захоплена незаконними збройними формуваннями та вийшла з-під контролю органів державної влади України, а Амвросіївський районний суд Донецької області припинив роботу безстроково через неможливість здійснювати правосуддя.

Нині українські суди у цій історії вже пішли по другому колу. Ігор Скляров прагне, щоб рішення Амвросіївської міської ради від 1 травня 2014 року визнали протиправним та скасували, його – поновили на посаді голови Амвросіївської міської ради, а за час вимушеного прогулу – сплатили втрачений середній заробіток. Вимоги – адекватні, а їх задоволення – цілком реальне, відповідно до Кодексу законів про працю. Але у лютому 2020 року Оріхівський районний суд Запорізької області позовні вимоги Ігоря Склярова задовольнив лише частково.

Зараз проблема полягає у правовому статусі Ігоря Склярова. Українське законодавство ніяк не врегулювало питання голів місцевого самоврядування, які вимушено не можуть виконувати свої обов’язки. Наразі у законах ряд норм суперечать одна одній. Тож суди не можуть поновити Ігоря Склярова на посаді та просто встановлюють дату закінчення його повноважень. Більше того, вказують, що виплатити компенсацію йому зможуть лише після повернення Амвросіївки під контроль України.

Нині справа в апеляційній інстанції. Ігор Скляров разом з юристами вважають, що суд першої інстанції не скрізь правильно протрактував і застосував положення, закріплені в українському законодавстві.

Суд у оскаржуваному рішенні, посилаючись на статті 1 та 3 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», зазначає: «оскільки посада міського голови є виборною та обирається в порядку, визначеному законом, то поновлення Склярова І.В. на вказаній посаді прямо суперечитиме основним засадам загального, рівного, прямого виборчого права територіальної громади. За таких обставин, суд приходить до висновку про неможливість поновлення позивача на посаді Амвросіївського міського голови».

Та юристи Центру стратегічних справ УГСПЛ вважають інакше.

Віталія Лебідь, адвокатка Центру стратегічних справ УГСПЛ

«Усі місцеві ради (міські, селищні та сільські), які діяли до окупації, але наразі опинилися на тимчасово окупованих територіях України, не були ліквідовані і де-юре вони продовжують існувати, інформація про них значиться в реєстрі юридичних осіб. Разом з тим, де-факто, такі ради не діють і не виконують свої функції як органи місцевого самоврядування. Також в українському законодавстві стверджується, що повноваження голів міської, селищної чи сільської ради завершуються після обрання нових голів. Та на цих територіях місцеві вибори не проводилися, нових голів відповідно не було обрано. Тож, фактично, голови осередків місцевого самоврядування за положеннями чинного законодавства мають продовжувати виконувати свої обов’язки. А отже суд повинен був застосувати положення статті 235 Кодексу законів про працю України та поновити Ігоря Склярова на посаді», – зазначає юристка ЦСС УГСПЛ Віталія Лебідь.

Фактично, констатує юристка, правовий статус голів місцевого самоврядування, включно з статусом Ігоря Склярова, залишився невизначеним до цього часу. Законами України не було передбачено, що повноваження депутатів та голів місцевих рад, які знаходяться на тимчасово окупованій території України, припиняються з настанням окупації. Так само жодним законодавчим актом не було передбачено і те, що повноваження таких осіб вважаються припиненими після закінчення строку на який їх було обрано. Тож, за умов окупації, держава зобов’язана захистити порушені трудові права Ігоря Склярова, керуючись принципами верховенства права та законності у відповідності до Конституції України.

З відстроченням виплати заробітку за час вимушеного прогулу до моменту повернення території Амвросіївки під контроль України теж важко погодитися. Так суд фактично відтермінував виконання рішення на невизначений термін, а виплата коштів державою має бути здійснена невідкладно.

З 2014 Ігор Скляров з родиною живе на підконтрольній Україні території, прагне справедливості та нарікає на непотрібність його професійних знань владі (мовою оригіналу):

“С 26 августа 2014 года, когда я и моя семья были вынуждены бежать из своего дома, бросив все –  свои вещи, имущество, машины, бизнес, никто из моих членов семьи ни разу не был в Амвросиевке, так как для нас это опасно для жизни. К сожалению, мой опыт и знания на подконтрольной территории Украины оказались никому не нужны. С этого момента и по сегодняшний день никто и никогда не поинтересовался где находится и что случилось с мэром Амвросиевки и его семьей, который боролся с сепаратизмом. Живу я, как и основная масса беженцев, которых власть стыдливо называет «вынужденными переселенцами», зарабатывая на жизнь своей семьи случайными подработками. Поэтому я решил обратится в суд за восстановлением справедливости и законности, и для того, чтобы создать прецедент. Столкнувшись с нашей судебной системой, иногда опускаются руки, но есть твердая цель все довести до логического конца. Благодаря грамотной и квалифицированной помощи юристов Центра стратегических дел Украинского Хельсинского союза по правам человека появилась надежда отстоять свои права, если не в украинских, то в международных судах!”

 

Захист прав людей, які постраждали від збройної агресії Російської Федерації здійснюється завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID Ukraine – USAID Україна) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Презентація пропозицій Експертної ради Мінреінтеграції щодо створення державної системи моніторингу і документування порушень прав людини, вчинених в ході збройної агресії РФ

1 грудня в УКРІНФОРМ об 11:30  відбудеться захід на тему: «Презентація діяльності Експертної ради Мінреінтеграції з напрацювання пропозицій...

29 Листопада 2021

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: