Публікація

Україна отримала оновлену Національну стратегію у сфері прав людини

У 2020 році завершив свою дію План дій на реалізацію Національної стратегії у сфері прав людини (схваленої Президентом України 2015 у році), у зв’язку зі зміною суспільно-політичної ситуації потребувала змін і сама Стратегія. Указом Президента України від 24 березня 2021 року № 119/2021 затверджено оновлену Національну стратегію у сфері прав людини.

Цій події передувало засідання Уряду 23 листопада, на якому було розглянуто та схвалено, з доопрацюванням, проєкт змін до Указу Президента “Про затвердження Національної стратегії у сфері прав людини”. Важливу роль під час напрацювання змін до Стратегії та нового План відіграло Міністерство юстиції України. Як і раніше, його діяльність була інклюзивною, що є, на нашу думку, показником високої якості роботи державного органу.

Ключові зміни внесені до Стратегії.

  1. Збільшено загальний обсяг, оскільки документ доповнений новими розділами (новими правами людини, які, на думку ініціаторів цих розділів, потребують концентрованої уваги держави):
  • «Забезпечення екологічних прав»;
  • «Забезпечення дотримання прав людини в процесі ведення господарської діяльності».
  1. З урахуванням змін у ставленні держави до ситуації збройної агресії Російської Федерації проти України, чіткіше артикульовані потреби захисту прав людини в умовах збройної агресії, а саме оновлені розділи щодо «Забезпечення та захист прав осіб, що проживають в населених пунктах у безпосередній близькості до лінії розмежування», «Забезпечення прав осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та членів їх сімей», «Подолання наслідків збройного конфлікту, спричиненого збройною агресією Російської Федерації».

3. Стратегія стала «вимірюваним» документом: окрім очікуваних результатів у тематичних напрямках зазначені показники, за якими здійснюватиметься оцінка реалізації Стратегії. Показники не є вичерпними, і, як показав досвід, часто потребують доопрацювання. Проте, саме це перетворює «абстрактний» документ «про наміри» на реально діючий інструмент забезпечення виконання міжнародних зобов’язань держави Україна у сфері прав людини, з алгоритмами вимірювання прогресу.

4. Плани дій на реалізацію Стратегії будуть затверджуватись не на 5 років, а на 3 роки.

5. Оновлено механізм контролю за виконанням Стратегії: Кабінетом Міністрів України утворюється міжвідомча робоча група з проведення оцінки прогресу реалізації Національної стратегії у сфері прав людини, до складу якої входять, в тому числі, представники громадських об’єднань, наукових установ та міжнародних організацій в Україні.

 

Тарас Цимбрівський, керівник Програми USAID Ukraine «Права людини в дії», що виконується УГСПЛ, вітає прийняття стратегічного документу та зазначає: «Національна стратегія прав людини засадничий документ, в якому держава артикулює пріоритетні напрямки у забезпеченні прав людини через посилення координації між органами державної влади, залученість громадянського суспільства. Порядок денний прав людини стосується не лише виконання Україною зобов’язань за національним правом і міжнародно-правовими актами, але й також приділяє належну увагу подоланню негативних наслідків збройного конфлікту, спричиненого збройною агресією РФ”.

Стратегія визначає, зокрема, такі важливі завдання, спрямовані на впровадження державної політики захисту прав людини в умовах збройної агресії РФ:

  • розробити відповідно до міжнародних стандартів комплексну політику щодо соціального, правового захисту осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
  • створити ефективний механізм доступу до правосуддя осіб, постраждалих внаслідок збройного конфлікту;
  • створити з урахуванням фінансових можливостей держави ефективний механізм відшкодування шкоди життю та здоров’ю, завданої збройним конфліктом;
  • створити з урахуванням фінансових можливостей держави ефективний механізм виплати компенсацій за майно, що було пошкоджене або зруйноване внаслідок збройного конфлікту;
  • запровадити національну модель перехідного правосуддя;
  • здійснювати систематичне документування фактів, які стосуються обставин виникнення, ходу та наслідків збройного конфлікту, зокрема фактів порушень прав та основоположних свобод;
  • забезпечити ефективне розслідування кримінальних правопорушень, вчинених на тимчасово окупованій території України, та притягнення до кримінальної відповідальності винних осіб.

Країна десятиліттями жила без дорожньої карти у сфері прав людини і лише у 2014 році завдяки, зокрема, чималим зусиллям УГСПЛ і нашій кооперації з державою, ситуація почала змінюватися. «УГСПЛ разом з Омбудсменом В.Лутковською були ініціаторами розроблення Національної стратегії у сфері прав людини у 2014-2015 роках. Також ми стояли у витоків створення Громадської платформи моніторингу імплементації Стратегії. Одже, нами супроводжувався весь процес: розроблення Стратегії 2015 року та Плану дій з її реалізації, здійснення моніторингу імплементації Стратегії і Плану, у 2020 році – брали участь у розробленні змін і до Плану дій, і до Стратегії. Якщо порівнювати процеси роботи над проектом Стратегії, а потім – її імплементації, то відмічу професійну роботу Міністерства юстиції і тоді, і зараз, на всіх етапах роботи (від розроблення Стратегії до її імплементації). В останні роки все більше неурядових організацій включились в підготовку змін до Стратегії і Плану дій, що, на нашу думку, підвищує суспільне значення цих документів», – говорить виконавчий директор УГСПЛ Олександр Павліченко.

Ключове завдання, яке ставить перед собою сьогодні Українська Гельсінська спілка з прав людини– надання експертної допомоги Мінюсту в підготовці імплементаційного Плану дій та здійснення системного моніторингу виконання Стратегії.

 

Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Судді та адвокати отримали сертифікати від УГСПЛ про підвищення знань щодо ефективного притягнення за злочини, скоєнні під час збройного конфлікту

Підвищення професійного потенціалу суддів та адвокатів із застосування норм міжнародного гуманітарного права в національній судовій...

26 Липня 2021

Обговорення результатів конкурсу студентських есе «Перехідне правосуддя: механізми переходу від війни до миру – дороговкази для України»

Запрошуємо на онлайн — обговорення результатів конкурсу студентських есе «Перехідне правосуддя: механізми переходу від війни до...

23 Липня 2021

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: