Публікація

УГСПЛ закликає фахівців долучитися до обговорення законопроєкту щодо змін до КПК

29 березня 2021 року відбулася експертна дискусія «Кримінальне провадження, коли матеріали справи залишилися на тимчасово окупованій території. Хіба це проблема?».

 

Під час заходу аналітикиня, експертка з питань нормотворення Української Гельсінської спілки з прав людини (далі – УГСПЛ) Олена Семьоркіна нагадала учасникам дискусії, що у 2019 році УГСПЛ розробила законопроєкт, який пропонував шляхи вирішення низки проблем із кримінальним провадженням у ситуації, коли матеріали справи залишилися на тимчасово окупованій території.

Однак, колеги з прокуратури, слідчі, судді не підтримали пропозицію: 

  1. Вони вважали, що потрібно відмовитися від спеціальних норм, які мають стосуватися тільки ситуацій збройної агресії і тимчасової окупації. 
  2. Натомість слід вести мову про ситуацію, коли матеріали кримінальних проваджень вважаються такими, що втрачені з різних причин, і треба будувати правову позицію з точки зору загального випадку втрати матеріалів. 
  3. Також вони пропонували вирішувати законопроєктом питання про те, як вчиняти з особами, щодо яких обрано запобіжний захід, або які перебувають в місцях несвободи та щодо яких ухвалений вже вирок набрав чинності і триває апеляція, або касація.
  4. Угода з особою, яка перебуває під слідством,  має бути не про визнання вини, а про визнання того вироку, який, фактично ухвалено на підставі наявних матеріалів кримінального провадження, по яких суд зміг прийняти рішення. І оскарження вироку неможливе.

 

Експертка зазначила, що майже усі висловлені зауваження були враховані у новому законопроєкті. Так, автори документу запропонували вперше у КПК внести пояснення втрати документу: це загублення, псування, знищення, або інша обставина непереборної сили (зокрема і тимчасова окупація), за якої неможливо пред’явити оригінали документів, докази, матеріали досудового розслідування чи кримінального провадження за допомогою доступних правових процедур. 

Були також використані деякі напрацювання, подані суб’єктами права законодавчої ініціативи в парламент попереднього та поточного скликання. Наприклад, щодо допустимості доказів: в законопроєкт запропонували внести позицію про те, що, якщо матеріали досудового розслідування чи кримінального провадження втрачені, і є можливість отримати документи з тимчасово окупованої території (далі – ТОТ), в тому числі рішення, які прийняті органами окупаційної адміністрації, то слід враховувати відомості, які містяться в таких рішеннях, без визнання правомочності таких рішень. Умовно: для нас рішення окупаційних адміністрацій є нечинним і не тягне за собою якусь правову дію. Але рішення містить факти, які можуть допомогти, наприклад, встановити, невинуватість особи. Ця ж позиція ввійшла у законопроект реєстр.№3713, яким пропонується встановити адміністративну (позасудову) процедуру визнання актів народження та смерті на ТОТ. 

Також були використані окремі норми законопроекту, зареєстрованого у 2015 році – про те, що матеріали досудового розслідування можна відновити за їх копіями, які збереглися, і які можуть бути доказами в суді. Статус доказу визначає суддя. Це впливає на строки досудового розслідування і ми це також пропонуємо врегулювати. Додатковою підставою зупинення досудового розслідування, після повідомлення особі про підозру, ми пропонуємо встановити втрату матеріалів.

 

Українська Гельсінська спілка з прав людини закликає національних експертів з громадського та державного секторів, а також міжнародних фахівців  долучитися до обговорення тексту розробленого законопроєкту та надсилати свої пропозиції або зауваження на адресу semerkinaom@helsinki.org.ua до 1 травня 2021 року включно.

Результати обговорення будуть оприлюднені під час окремого заходу.

 

Захист прав постраждалого від конфлікту та окупації населення здійснюється в рамках програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яку впроваджує Українська Гельсінська спілка з прав людини завдяки щедрій підтримці американського народу.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Українські суди мають оцінюватися документи, видані окупаційною владою, якщо нехтування ними веде до порушень прав людини

Пенсійний фонд відмовився враховувати стаж на підприємстві, посилаючись на неможливість перевірити достовірність видачі документів на...

11 Травня 2021

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: