Затвердження Стратегії деокупації та реінтеграції Криму - важливий крок у захисті прав людини в умовах збройної агресії РФ. Позиція УГСПЛ - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Затвердження Стратегії деокупації та реінтеграції Криму – важливий крок у захисті прав людини в умовах збройної агресії РФ. Позиція УГСПЛ

Новина

Указом Президента України від 24 березня 2021 року № 117/2021 затверджена Стратегія деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Українська Гельсінська спілка з прав людини вважає затвердження Стратегії деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя важливим кроком у захисті прав людини в умовах збройної агресії Російської Федерації.

Беззаперечно підтримується розроблення і ухвалення стратегічного документа, який закладає основи деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь. Стратегія є дорожньою картою впровадження заходів захисту прав людини в умовах збройної агресії Російської Федерації.

Важливо, що Україна, на відміну від пострадянських країн, які також потерпають від збройної агресії Російської Федерації, ухвалила стратегічний документ щодо деокупації та реінтеграції частини тимчасово окупованої території держави раніше, ніж це зробили інші держави пострадянського простору (наприклад, Грузія та Молдова).

Для УГСПЛ, як правозахисної організації, яка з 2014 року обстоює потребу системного стратегічного підходу держави до захисту прав людини в умовах збройної агресії Російської Федерації та у подоланні її наслідків, важливо, що в тексті Стратегії враховані правові позиції та формулювання, пропоновані експертами Спілки. Зокрема, Позиція УГСПЛ щодо Кримського питання. Тези (2015 рік) та Дорожня карта перехідного правосуддя (2019).

Стратегія визначає усі напрямки перехідного правосуддя в контексті політики деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Кримського півострова, що дозволить орієнтувати державну політику на інтересах жертв. Такий підхід відповідає сутності засад перехідного правосуддя, визначених Організацією Об’єднаних Націй (див. зокрема, преамбулу Основних принципів та керівних положень, що стосуються права на правовий захист і відшкодування збитку для жертв грубих порушень міжнародних норм в області прав людини і серйозних порушень міжнародного гуманітарного права, схвалених Резолюцією 60/147 Генеральної Асамблеї ООН від 16 грудня 2005 року.

Вважаємо стратегічно вірним визначення наскрізною темою Стратегії – започаткування створення державної системи моніторингу і документування порушень прав людини, норм міжнародного гуманітарного права і міжнародного права у сфері прав людини, інших порушень (п. 14, 18, 28, 29, 46, 54, 62, 88, 89) та ведення реєстрів (п.50, 60, 64).

Деталізовані формулювання Керівних принципів та Пріоритетних напрямів Стратегії дозволить кожному державному органу «знайти себе» під час розроблення Плану дій на її реалізацію.

Таким чином, в формування та реалізацію політики деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь буде включена вся система органів державної влади, що, на нашу думку, має забезпечити її дієвість та ефективність.

Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках  програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії».

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.