Участь дітей у житті громади: чи можуть вони впливати на ухвалення рішень? - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Участь дітей у житті громади: чи можуть вони впливати на ухвалення рішень?

Новина

30 листопада Українська Гельсінська спілка з прав людини провела онлайн вебінар «Участь дітей в ухваленні рішень на локальному рівні та роль освітніх закладів у забезпеченні реалізації даного права». Правозахисник, голова громадської приймальні УГСПЛ у  Черкасах Тарас Щербатюк розповів про міжнародні та національні норми, які гарантують дітям та молоді право брати участь у житті місцевих громад. Захід відбувся в межах Всеукраїнського конкурсу для педагогів з міжнародного гуманітарного права та прав людини в умовах збройного конфлікту, який УГСПЛ проводить спільно з МОН України за підтримки USAID Україна. Взяти участь в конкурсі освітяни можуть до 10 січня 2024 року включно.

Міжнародні та регіональні норми права, які регламентують право на участь дітей

Базовим документом, яким закріплено право дитини на участь в ухваленні рішень, що її стосуються, є Конвенція організації об’єднаних націй  «Про права дитини». Вона визначає, що Держави-учасниці повинні забезпечити дитині, здатній сформулювати власні погляди, право вільно висловлювати ці погляди з усіх питань, що її стосуються. При цьому поглядам дитини приділяється належна увага згідно з її віком і зрілістю.

Закріплення відповідної норми затвердило права і здатності дітей впливати на дії та рішення, які їх зачіпають. На держави-учасниці покладено обов’язок трансформації статусу дитини відносно статусу дорослих як на індивідуальному, так і на колективному рівнях. Запровадження відповідної норми дало початок розвитку ідей та розробки нормативних документів по закріпленню їхнього права на участь в ухваленні рішень, що їх стосуються, на регіональному рівні.

Необхідність забезпечення активної участі молоді в ухваленні рішень і їхня діяльність на місцевому та регіональному рівнях закріплено Європейською хартією щодо участі молоді в громадському житті на місцевому і регіональному рівні.  

Правозахисник, голова громадської приймальні УГСПЛ в м. Черкаси Тарас Щербатюк

У Хартії визначено обов’язок місцевих і регіональних органів влади ввести в дію структури або механізми, що забезпечують участь молоді в ухваленні та обговоренні рішень, які їх стосуються та сприяють реалізації ними проєктів з наданням доступу до фінансової і матеріально-технічної допомоги.

Варто також згадати про стратегію Ради Європи з прав дитини на 2022–2027 роки «Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства», в якій визначено  шість пріоритетних напрямків, діяльність за якими допоможе гарантувати права та якнайкращі інтереси дитини:

  • Свобода від насильства для всіх дітей
  • Рівні можливості та соціальне включення для всіх дітей
  • Доступність технологій для всіх дітей і їхнє безпечне використання
  • Дружнє до дитини правосуддя для всіх дітей
  • Надання права висловлюватися кожній дитині
  • Права дітей у кризових і надзвичайних ситуаціях

Ухвалюючи стратегію, Рада Європи визнала, що «Участь дітей часто ігнорується і залишається фрагментарною на національному рівні, крім того, існує потреба в більш скоординованому та стабільному підході, який би забезпечувався за допомогою постійних механізмів, що пропонують дітям легкий доступ до процедур ухвалення рішень і дають їм змогу брати в них участь більш систематично». 

Витяг зі стратегії Ради Європи прав дитини на 2022–2027 р.р. «Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства». 

У п.15 Європейської хартії про участь молоді в муніципальному та регіональному житті також визначено, що місцеві та регіональні органи влади повинні активно заохочувати участь молоді в шкільному житті. 

На національному рівні діє низка законів та підзаконних нормативних актів, які по суті кореспондують з Міжнародними нормами та деталізують механізми участі дітей на рівні нашої держави.

Ілюстративне фото: depositphotos.com
Ілюстративне фото: depositphotos.com

Закон України «Про основні засади молодіжної політики» визначає основні завдання молодіжної політики в Україні, серед яких є варто виділити:

– «створення умов для залучення молоді до громадського, політичного, соціально-економічного, культурного життя суспільства, популяризація ролі та важливості участі молоді у процесі ухвалення рішень;

– підтримка молоді в реалізації її соціально-економічного потенціалу, у тому числі для вирішення житлових питань, питань професійного розвитку, працевлаштування, задоволення освітніх, медичних, культурних та інших потреб;

– формування громадянської, національної та культурної ідентичності української молоді;

– сприяння інституційному розвитку молодіжних та дитячих громадських об’єднань, молодіжних центрів, посилення їхньої ролі у процесі соціалізації молоді…».

Детальні кроки по забезпеченню реалізації даного права визначено державною програмою «Молодь України» на 2021-2025 роки». Так, зокрема завданнями програми є активізація залучення молоді до процесів ухвалення рішень.

Основи участі дітей

Як правозахисник я маю пропозиції побудови місцевих політик так, щоб вони були спрямовані на участь дітей в ухваленні рішень, які їх стосуються. Особливу увагу необхідно приділити  вимогам до роботи, спрямованої на участь дітей. На мою думку можна виокремити 9 пунктів: 

  • Прозорість та інформативність
  • Добровільний характер 
  • Повага
  • Значущість
  • Дружні до дітей умови та методи роботи 
  • Інклюзивність
  • Навчальний супровід 
  • Безпека й чутливість до ризиків 
  • Підзвітність

До позитивних зрушень у громадах, де вивчається думка дітей перед ухваленням рішень, можна віднести: 

  • Учнівський бюджет участі. Діти мають можливість подавати власні ідеї для покращення умов навчання у школах та реалізувати власні проекти за рахунок коштів місцевого бюджету.
  • Міжпарламентська учнівська асамблея. Діти мають можливість надавати свої поради та рекомендації виконавчим органам рад що стосуються питань освітнього процесу.
  • Молодіжні простори (Молодіжні ради). Діти здобувають додаткові навички та знання, які потім використовують для реалізації різноманітних проектів на рівні громади.

Залучення дітей та молоді до ухвалення рішень має вигоду і для громад, де активно з ними співпрацюють. Спільні рішення дозволяють впроваджувати зміни, покращувати процеси, наприклад, у сфері освіти. Реалізуючи свої проєкти, молодь із пасивної перетворюється на проактивну, здатну ініціювати пропозиції, змінювати життя громади в цілому. 

Автор матеріалу: правозахисник, голова громадської приймальні УГСПЛ у Черкасах Тарас Щербатюк


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube


Цей захід став можливим завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.