Публікація

«У злих людей — ніяких прав». Так правам людини вчать молодшокласників

У школах порушують права дітей, а підручники поширюють дискримінаційні стереотипи. Такими, зокрема, є результати моніторингу щодо стану освіти в сфері прав людини в школах, проведеного представниками Української Гельсінської спілки з прав людини. Пілотну версію дослідження вони презентували під час дискусії «Права людини в школі: як популяризувати цінності серед дітей». Освітяни, громадські діячі та правозахисники говорили про те, наскільки Україна виконує План дій Національної стратегії з прав людини. Конкретно — ту частину, яка стосується викладання прав людини у школах.

 

Одними з основних складових моніторингу стали аналіз шкільної атмосфери, оцінка якості навчальних матеріалів та компетентності вчителів. Розробники моніторингу наголосили, що не тільки підручники та методики, але й сама атмосфера не дозволяє досягати цілей освіти з прав людини у більшості українських шкіл. За словами Сергія Бурова, голови правління «Освітнього дому прав людини в Чернігові», школи є середовищем, в якому часто порушуються права дитини, відбувається фізичне та психологічне насильство.

«Учні стикаються у школі з численними порушеннями і як жертви, і як свідки, що є негативним досвідом для почуття власної гідності та поваги до інших», — констатував він.

Сергій Буров
Сергій Буров

В цій ситуації важливою є роль батьків, які створюють онлайн-майданчики для обговорення порушень прав дітей у школах.

«У спеціалізованих групах у Фейсбуці піднімається багато тем, які не піднімались раніше, до яких вчителі не готові. Те, що батьки у публічному просторі розповідають про порушення школою прав дітей, дозволило сформувати перелік цих порушень», — підсумувала Ірина Костюк, методистка кабінету розвитку освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, експертка програми «Розуміємо права людини».

Вона акцентувала на тому, що головною перешкодою в процесі наскрізного викладання прав людини в школах є побутове, профанаційне розуміння прав людини самими педагогами, які не вміють читати законодавство та й досі міркують в межах патерналістської системи «приедет барин — барин нас рассудит». Тому, на її думку, одним з найважливіших напрямків реформування має стати якісна підготовка вчителів.

Ірина Костюк
Ірина Костюк

Також, за словами експертки, в зміст концепції педагогічної освіти слід закласти вимогу громадянської компетентності вчителів: «Потрібно, щоб вчитель не терпів приниження. Щоб міг захистити свою професійну гідність в ситуаціях, коли посеред уроку приходить директор і починає його сварити».

Втім, самі вчителі вважають, що в наявних дисциплінах права людини викладаються загалом задовільно або ж цілком добре. Про це йдеться в соціологічному опитуванні «Права людини в школі: що думають вчителі», презентованому Тетяною Печончик, головою Центру інформації про права людини. Як незадовільний або цілком поганий рівень викладання прав людини в школі оцінили менше 1/5 респондентів.

Невтішною є й ситуація з якістю підручників. Як повідомила Олександра Козорог, координаторка з формальної освіти Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права Людини» УГСПЛ, вони не реалізують потенціалу освіти в сфері прав людини у повному змісті, або роблять це фрагментарно, некоректно і з помилками.

Олександра Козорог
Олександра Козорог

«На думку Володимира Яворського, який досліджував підручники в курсі „Суспільствознавство“, всі вони подають викривлене пояснення пов’язаних із правами людини понять, а також мають суттєві недоліки щодо впровадження освіти в цій сфері», — цитує експерта Олександра Козорог. Вона уточнила, що щонайменше — підручники послуговуються некоректною мовою та поширюють стереотипи та навела приклади з підручників для учнів молодших класів.

Володимир Селіваненко, координатор освітніх програм Amnesty International в Україні, запевнив, що вже з наступного року всі навчальні матеріали проходитимуть антидискримінаційну експертизу. А правам людини навчатимуть з першого класу. Адже вже у 2018 році мають бути впроваджені Державні стандарти в сфері освіти з прав людини, розроблені Міністерством освіти в межах концепції Нової української школи.

22894473_1938205252862701_4546199188340512012_n
Володимир Селіваненко

Експерти також запропонували низку рекомендацій  щодо удосконалення навчальних програм. Зокрема, для Міністерства освіти та науки, а також інших структурних підрозділів, які відповідають за загальну середню освіту:

  • керуватися міжнародними рекомендаціями та керівними принципами у сфері освіти з прав людини; спиратися на міжнародні документи у сфері прав людини як основоположні, беручи до уваги певні термінологічні проблеми українського законодавства та юридичної науки;
  • удосконалити зміст навчальних програм різних освітніх галузей та різних ступенів освіти щодо коректності, системності, наступності та віковідповідності елементів освіти з прав людини;
  • провести консультації із спеціалістами у сфері прав людини щодо коректності розуміння, вживання понять, дотичних до прав людини, їх реалізації та захисту, за результатами консультацій внести корективи у чинні навчальні програми;
  • створити та оприлюднити чіткі процедури створення та діяльності робочих груп по написанню навчальних програм. Передбачити обов’язкову процедуру взаємного узгодження змісту й очікуваних результатів навчання у всіх навчальних курсах та предметах, збільшити потенціал міжпредметних і міжкурсових зв’язків у навчальних програмах, забезпечити наскрізний підхід до ОПЛ через увесь зміст та методи навчання у системі загальної середньої освіти, беручи до уваги потребу у виваженій кількості необхідного для впровадження ОПЛ навчального часу;
  • забезпечити варіативність навчальних програм та можливості для їх паралельного використання у навчальному процесі, мотивуючи вчителів поглиблювати навички аналізу та самостійного написання навчальних програм для створення конкурентного та багатоманітного освітнього середовища;
  • активно використовувати досвід громадських організацій, котрі працюють у сфері освіти з прав людини та демократичного громадянства та залучити їх спеціалістів у процес написання навчальних програм.

Матеріал Центру інформації про права людини. Фото Миколи Мирного.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Національна правозахисна НеКонференція 2018: висновки та рекомендації майстерні «Чому досі не зупинена епідемія ВІЛ-СНІДу? Все про дискримінацію ЛЖВ»

9  грудня 2018 року у рамках Національної правозахисної НеКонференції 2018 відбулася тематична майстерня на тему...

10 Грудня 2018

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: