У Києві відбулась конференція щодо розвитку освіти з прав людини в українських школах - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

У Києві відбулась конференція щодо розвитку освіти з прав людини в українських школах

Новина

Всеукраїнська конференція «Розвиток освіти в сфері прав людини в школах України» була проведена у Києві 23 січня

Конференція представила проміжні результати дослідження реалізації освіти у сфері прав людини в системі загальної середньої освіти України. Зокрема, було презентовано український та міжнародний досвід організації навчально-виховного простору загальноосвітніх навчальних закладів на принципах прав людини (“Школа – територія прав людини”). Також вироблено рекомендації щодо формування комплексного підходу та впровадження якісного навчання правам людини у системі формальної освіти на основі принципів Всесвітньої програми освіти в галузі прав людини ООН та Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини.

P1390184

Зі сторони держави у роботі конференції взяли участь представник офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Аксана Філіпішина, директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН Юрій Кононенко, керівник відділу верховенства права і прав людини Координатора проектів ОБСЄ в Україні Наталія Ступницька та завідувачка відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України Тетяна Ремех. Громадський сектор був представлений цілою низкою організацій, серед яких Українська Гельсінська спілка з прав людини, ГО «МАРТ», «Альменда», «Освітній дім прав людини в Чернігові», «Amnesty International Ukraine», Харківська правозахисна група, «Восток -SOS», «Батьки – SOS», експерти Гельсінського Фонду з Прав Людини, Центру глобальної освіти «Mondo»(Естонія) та проекту УГСПЛ «Права людини в школі». Також у конференції взяли участь представники навчальних закладів – учасники всеукраїнського проекту «Школа – територія прав людини», педагоги та журналісти.

Аксана Філіпішина, представник Уповноваженого з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності, представила процес та основні проблеми імплементації Національної стратегії у сфері прав людини щодо формальної освіти. Вона наголосила на необхідності співпраці МОН з Офісом Уповноваженого та недержавними правозахисними організаціями для системного впровадження змін в системі освіти.

16387001_976037985830357_2221323292485390509_n

Велика увага приділялась реалізації міжнародних зобов’язань щодо освіти в сфері прав людини. Своє бачення представили експерт Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини» та проекту «Права людини в школі» Святослав Ратушняк та Наталія Беца, національний спеціаліст проектів у сфері верховенства права і прав людини Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Також на конференції були представлені результати досліджень проекту «Права людини в школі» щодо освітніх стандартів та навчальних програм. До цієї теми долучився Володимир Селіваненко, координатор освітніх програм «Amnesty International Ukraine». Він підкреслив необхідність провести антидискримінаційну експертизу програм і стандартів.

P1390192

Важливою частиною заходу була дискусія щодо змісту підручників як інструменту, який впроваджує освіту з прав людини. Свої погляди з цього питання висловили експерт проекту «Права людини в школі» Лариса Середняк та завідувачка відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України Тетяна Ремех.

Жвавий інтерес учасників конференції викликало обговорення організації освітнього середовища відповідно до міжнародних стандартів і принципів прав людини. Під час цієї сесії були представлені проміжні результати моніторингу дотримання прав людини в освітніх закладах. У якості моделі впровадження змін в сфері прав людини у системі освіти був презентований Всеукраїнський освітній проект «Школа – територія прав людини». З ним учасників конференції ознайомили Сергій Буров та самі учасники проекту. Вони продемонстрували як проект впливає на навчально-виховний простір їхніх закладів та висловили рекомендації щодо подальших дій для впровадження системного підходу у реалізації освіти в сфері прав людини.

16426214_976037989163690_3595683059260753096_n

Не менш цікавим було представлення досвіду створення та збереження у школі атмосфери взаємоповаги та взаємопідтримки як складових освіти з прав людини. Своїм досвідом у цього напрямку поділився естонський колега, вчитель історії та правознавства Талліннскої ПАЕ гімназії Павел Алонов.

Третя сесія конференції була присвячена освіті педагогів у галузі освіти з прав людини. З викликами професійної готовності, які чекають на вчителів, що реалізують освіту з прав людини, учасників ознайомили експерт проекту «Права людини в школі», методист кабінету розвитку освіти ЛОІППО Ірина Костюк та Свiтлана Микитюк, кандидат педагогiчних наук, доцент кафедри суспiльно-правових дисциплiн i менеджменту освiти ХНПУ iм. Г. Сковороди. Були розглянуті питання підготовки та перепідготовки вчителів з освіти в сфері прав людини у педагогічних ВНЗ та інститутах післядипломної освіти.

Експерт Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини», член журі конкурсу навчально-методичних розробок вчителів Олександр  Войтенко ознайомив учасників з проблемами, які виникають у вчителя при навчанні правам людини в сучасній українській школі. Типові проблеми були виявлені під час перевірки робіт вищезазначеного конкурсу.

16386994_976038222497000_5202100484312398708_n

Рішенням конференції було запропоновано створення єдиної платформи для співпраці міжнародних, державних та недержавних інституцій задля впровадження більш дієвих, ефективних і системних змін щодо освіти в сфері прав людини в Україні, а також реалізації Національної стратегії з прав людини.

Конференція була організована в рамках проекту «Права людини понад усе» за підтримки Міністерства міжнародних справ Канади, який впроваджується Українською Гельсінською спілкою з прав людини в рамках Всеукраїнської освітньої програми «Розуміємо права людини» за підтримки Уповноваженого ВРУ з прав людини .