Публікація

Це жахливе слово: „етап”! Людей перевозять в умовах гірших ніж для тварин

Ще у 2001 році Уповноважений з прав людини, здійснюючи перевірку дотримання прав заарештованих і ув’язнених жінок на так званому „етапі” з Дніпропетровська до Кривого Рогу, виявила кричущі факти приниження їх гідності та тортур. За результатами перевірки було внесено подання керівнику Держдепартаменту з питань виконання покарань, у якому Уповноважений зажадала припинити моральні й фізичні знущання над ув’язненими під час їх етапування. Про це повідомила Прес-служба Уповноваженого з прав людини.

Зрештою, згаданий етап для жінок було закрито. Але загалом, умови етапування „спецконтингенту”, залишалися у державі незмінними.

За свідченням керівників внутрішніх військ України, на які покладено обов’язок етапування заарештованих та підсудних до Верховного Суду України та апеляційних судів, представники Європейських правозахисних структур, прокурори, не виявляють будь-якого інтересу до умов перевезення громадян України у спеціальних автомобілях та вагонах, відомих, як „столипінські”.

Уповноважений з прав людини нещодавно запросила представників провідних ЗМІ для спільної участі у моніторингу етапування заарештованих і ув’язнених громадян України. Відповідно домовленості Уповноваженого з прав людини з керівництвом внутрішніх військ України, журналісти вперше в історії нашої держави мали можливість на власні побачити реальні умови етапування та безпосередньо поспілкуватись з „спецконтингентом”.

На етапі „Київ-Житомир” у суцільнометалевий спецвагон з загратованими вікнами, у якому, за словами охоронців, спекотними днями температура сягає понад 60 градусів, були завантажені понад 40 ув’язнених. Через відсутність вентиляції люди не те що були позбавлені свіжого повітря, а від нестерпної задухи просто не мали чим дихати. Між тим, серед пасажирів цієї „душогубки” було 17 хворих на туберкульоз! У так званих „камерах-купе” у вигляді щільно загратованих клітинах, у яких було відсутнє світло, сидіти можна тільки притулившись в ряд один до одного на голих полицях в три яруси – перебувало до 12 осіб. Лише після втручання Омбудсмана вдалося на декілька сантиметрів відкрити вікна вагону, давши доступ свіжому повітрю. „Обіцяйте, що від сьогодня так будуть відкриватися вікна в спецвагонах на всіх „етапах” по території України”, – звернулась вона до полковника Вячеслава Карпалюка – начальника відділу з конвоювання, екстрадиції та охорони підсудних внутрішніх військ України.

За словами охоронців, узимку ситуація не краща: також відсутнє свіже повітря, а у зв’язку з тим, що опалення здійснюється твердим паливом, приміщення суцільнометалевого вагону майже не нагрівається, тут часто буває мінусова температура, а натомість виникає таке задимлення, що інколи неможливо бачити, що робиться у „камерах-купе”.

Всі ув’язнені етапу були приречені довгою дорогою на тортури голодом, бо не можна назвати їжею півхлібини та півбанки консервованої спаржі, виданих, як сухий пайок, Київським СІЗО № 13 на два з половиною дні етапу, замість належних, згідно наказу Держдепартаменту по виконанню покарань, а саме: хліба – 540 гр., м’ясних або рибних консервів – 500 гр., сала – 20 гр., цукру – 30 гр., чаю – 1 гр., солі – 10 гр. на добу. Чай або просто гаряча вода ув’язненим зовсім не надається.

Ув’язнені майже позбавлені можливості користуватись туалетом, а тому кожний з них для природніх потреб має або пластмасову пляшку, або целофановий кульок. Про медичну допомогу чи надання ліків годі й говорити. Ув’язнені, з якими спілкувались Омбудсман та журналісти, цілком справедливо заявили, що їх перевозять в гірших умовах, ніж тварин. Так перевозяться і вагітні жінки, і жінки з дітьми до 3-х років.

У таких нелюдських умовах заарештовані та ув’язнені змушені знаходитись на цьому етапі понад 2,5 доби. Але, є етапи тривалістю від 3 до 6 діб. Не всі витримують таке знущання: щорічно в середньому під час етапування вмирають 5 ув’язнених.

Слід зазначити, що такі ж жахливі умови існують для ув’язнених і під час перевезення їх з СІЗО до спецвагонів. Спеціальні автомобілі з суцільнометалевими кузовами не мають вентиляції, опалення, а часто і освітлення, обладнані металевими клітинами. Влітку вони теж нагріваються до 70 градусів, а взимку тут лютує мороз. До того ж, ці спецавтомобілі, від яких вже відмовилася Росія, вкрай застарілі і 90 відсотків з них підлягають списанню.

Перевірка Уповноваженого з прав людини показала, що брутально порушуються права не тільки ув’язнених, але і охоронців, які змушені на етапі знаходитись у тих самих вагонах та автомобілях і у тих самих жахливих умовах, що і ув’язнені. Але їхнє перебування у цих умовах ще й вдвічі довше – від 5 до 12 діб тривалості етапу в обидва кінці.

Уповноважений з прав людини вважає виявлені факти брутального порушення прав ув’язнених під час етапування неприпустимими і робитиме все від неї залежне, щоб позбавити Україну такої ганьби.

Ніна Карпачова готує з цих питань подання Президенту та Прем’єр-Міністру України.

Рупор.орг

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: