Труднощі після ідентифікації у банку: ВПО повідомляють про припинення пенсійних виплат
Останніми днями збільшилась кількість звернень до приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини внутрішньо переміщених осіб з питань припинення пенсійних виплат. Активне обговорення цієї проблеми можна спостерігати і на сторінках тематичних майданчиків в соцмережах, де спілкуються переселенці.
Які нові складнощі з’явилися у пенсіонерів-ВПО «першої хвилі» (до 2022 року) — розбиралися юристи громадської приймальні УГСПЛ у м. Суми.
Що таке ідентифікація пенсіонерів-ВПО
5 листопада 2014 року Уряд прийняв постанову № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», яка визначила, зокрема, що внутрішньо переміщеним особам виплата пенсії та інших соціальних виплат здійснюється виключно через Ощадбанк за умови проходження отримувачем виплат ідентифікації. Така ідентифікація проводилась в установах Ощадбанку під час перевірки особою балансу на своєму картковому рахунку або зняття будь-якої суми з картки. Інформацію про осіб, що пройшли ідентифікацію, Ощадбанк передавав до Пенсійного фонду України і виплата пенсії таким особам не припинялась.
У березні 2014 року впровадили виготовлення для пенсіонерів-переселенців платіжних карток, які одночасно були пенсійним посвідченням. Після завершення строку дії такої картки (до 3 років) її мав би безплатно перевипускати Ощадбанк, проте на практиці цього не сталось. Ощадбанк припинив виготовлення цих карток, у зв’язку з чим у переселенців стали виникати проблеми при оформленні пенсії.
У червні 2016 року постановою КМУ № 365 впровадили порядок здійснення контролю за виплатами переселенцям – їх стали перевіряти за фактичним місцем проживання, а комісії при управліннях соцзахисту отримали повноваження припиняти соціальні виплати та відновлювати їх. В окремих випадках поновити виплати могли тільки через шість місяців після їх припинення.
У квітні 2018 року в зазначену постанову внесли серйозні зміни, відповідно до яких у випадку відновлення соціальних виплат неотримані суми за минулий період не повертались особі, а обліковувались (тобто залишались) в органі, що здійснює соціальні виплати. Як було зазначено в постанові, ці кошти мали б виплачуватись на умовах окремого порядку, визначеного Урядом, попри те, що цей «окремий порядок» суперечив чинному законодавству, зокрема пенсійному. Навіть у судовому порядку ці «заморожені» соціальні виплати переселенцям неможливо було повернути.
У серпні 2019 року постановою № 788 сумнозвісний «окремий порядок» був закріплений також і в постанові № 637. Окрім цього, в оновленій редакції постанови № 637 прямо прописана умова для виплати пенсії тим, хто зареєстрував місце проживання на підконтрольній території України та захотів відмовитися від довідки ВПО: таким особам виплата пенсії здійснюється тільки після їхньої реєстрації за місцем проживання та отримання довідки ВПО.
Зазначимо, що перелічені обмеження для соціальних виплат та пенсії застосовуються до переселенців, які перемістилися з тимчасово окупованої території України до 24 лютого.2022 року.
Поновлення процесу ідентифікації пенсіонерів-ВПО у 2024 році
У квітні 2020 року ідентифікацію отримувачів пенсії та інших соціальних виплат, клієнтів Ощадбанку, зупинили на період дії карантину через COVID-19. На цей період та протягом 30 днів з дня скасування карантину (у серпні 2023 року цей строк збільшили до 6 місяців) також заборонили проведення перевірок переселенців за місцем проживання, та скасування довідок ВПО з підстав відсутності особи за місцем реєстрації понад 60 днів.
Урядова постанова від 27 грудня 2023 р. № 1384 визначила, зокрема, що особи, зареєстровані як ВПО до 24.02.2022 року, для продовження нарахування пенсій мають пройти фізичну ідентифікацію до 31 березня 2024 року. Способи ідентифікації можуть бути різними: особисте звернення до відділення Пенсійного фонду України, авторизація в особистому кабінеті на порталі ПФУ за допомогою «Дія.Підпис», шляхом відеоконференцзв’язку з представником ПФУ, ідентифікація в установах Ощадбанку, посвідчення закордонною дипломатичною установою факту, що фізична особа є живою.
Пенсійний фонд України на своєму офіційному сайті в публікації від 01.01.2024 року попередив про граничну дату проходження ідентифікації – до 31.03.2024 року, та нагадав читачам, що «обов’язок періодично (кожні три або шість місяців) проходити фізичну ідентифікацію в АТ «Ощадбанк» було визначено для осіб, які до 24.02.2022 набули статусу внутрішньо переміщеної особи», розповів, як кількома способами пройти ідентифікацію.
Ми також аналізували ці можливості у своїй статті: Ідентифікація пенсіонерів: як пройти процедуру в Україні та за кордоном?
Для осіб, які знаходяться за кордоном, або на тимчасово окупованій території, можливі способи ідентифікації шляхом використання посвідчення дипломатичною установою, авторизацією через «Дія.Підпис» на порталі ПФУ або під час відеоконференцзв’язку з представником ПФУ (впровадження відеоконференцзв’язку анонсувало свого часу Міністерство соціальної політики).
Отже, як зазначалось на цих ресурсах, пенсіонерам-переселенцям в Україні для продовження виплат достатньо здійснити фізичну ідентифікацію в будь-якому відділенні Ощадбанку.
Проходження ідентифікації в Ощадбанку: переселенці повідомляють про проблеми
Водночас проходження ідентифікації у відділення Ощадбанку – звичним для переселенців «першої хвилі» шляхом – виявилось 2024 року для певної частини пенсіонерів недостатнім, щоб пройти цю процедуру без ускладнень. Чомусь інформація про здійснену фізичну ідентифікацію не дійшла до зацікавленої установи – до Пенсійного фонду України, тому нарахування пенсії було припинено. Для відновлення нарахувань знадобиться особисте звернення пенсіонерів до сервісних центрів ПФУ з заявою про поновлення виплати пенсії, оскільки в цій ситуації це не блокування банківських карток, а саме припинення нарахування пенсії на особовий рахунок.
Така ситуація аж до болю знайома переселенцям «першої хвилі», коли після призупинення пенсійних нарахувань з якихось штучних, а іноді незрозумілих причин виплата пенсії відновлювалась через місяць-другий, проте без виплати неотриманих сум – вони «обліковувались в Пенсійному фонді» в очікуванні прийняття «окремого порядку». Тож залишається тільки сподіватись, що найближчим часом на карткові рахунки пенсіонерів надійдуть відповідні суми неотриманої пенсії після відновлення виплат, а не будуть поставлені в якусь чергу – адже фраза про «окремий порядок» ще й досі присутня в останній редакції постанови КМУ № 637.
Сучасні негаразди з фізичною ідентифікацією, враховуючи той факт, що вони не є поодинокими випадками, або такими, що пов’язані зі збоєм в роботі окремих територіальних підрозділів, за відсутності на цей час зрозумілих роз’яснень представників влади щодо ситуації, яка склалась, можуть свідчити про наявність системної проблеми (ну або про штучно створену з певною метою проблемою). Цікаво, що є факти, коли деякі пенсіонери, окрім звичної процедури ідентифікації у відділенні Ощадбанку, спробували новий спосіб ідентифікації – на порталі ПФУ із застосуванням авторизації через «Дія.Підпис», проте кінець-кінцем і їм довелось відвідувати сервісний центр ПФУ та писати заяву про відновлення нарахувань. Тобто, якщо зараз не працює такий достатньо простий спосіб віддаленої ідентифікації особи, то чи буде ефективною більш складна новація – ідентифікація за допомогою відеоконференцзв’язку?
8 квітня 2024 року Мінреінтеграції повідомило про досягнення успіху при розгляді питання щодо розблокування карток отримувачів пенсій та соцвиплат в Ощадбанку, які пройшли ідентифікацію на засіданні Координаційного штабу з питань забезпечення реалізації прав і свобод внутрішньо переміщених осіб. Після знову виникли якісь проблеми, як не з картками, так з пенсійними рахунками.
Звертатися у разі виникнення проблем з виплатою пенсій щодо консультацій можна до приймалень УГСПЛ в різних регіонах.
Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим унаслідок війни Росії проти України, за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Ми працюємо у 18 областях країни. Щоби дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ.
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube | Viber
Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.