Судова адміністрація собою задоволена. А рахункова палата – ні
Бюджетне фінансування судової гілки влади 2005 року становило 60% від потреб. Про це повідомив голова Державної судової адміністрації Іван Балаклицький на прес-конференції в прес-центрі “Ліга-Інформ”. Упродовж 2003-2005 років фінансування судів за всіма бюджетними програмами зросло вчетверо: якщо 2003 року фінансування забезпечувалося на рівні 344,8 млн. грн., то в 2005 році зросло до 1368,1 млн. грн. При цьому, порівняно з 2004 роком, загальна сума бюджетних асигнувань збільшилася з 585,8 млн. грн. до 927,6 млн. грн.
Починаючи з 2003 року збільшилися витрати держбюджету на оплату праці співробітників судової системи. За словами голови Державної судової адміністрації, 2003 року фонд оплати праці, порівняно з 2002 роком, зріс на 41%, 2004 року – на 27%, 2005-го – на 36%, а 2006 року – майже на 50%. Упродовж останніх років відбувалося зменшення різниці між середніми розмірами заробітної плати суддів, зокрема загальних апеляційних і господарських судів. На сьогоднішній день мінімальна зарплата судді становить 2,5 тис. грн.
А от колегія Рахункової палати за результатами перевірки використання коштів Державного бюджету України, виділених на виконання цієї програми, дійшла висновку, що Державній судовій адміністрації не вдалося організувати забезпечення діяльності судів і що Державну програму організаційного забезпечення діяльності судів на 2003-2005 роки не виконано.
У прес-службі Рахункової палати повідомили, що невирішеними залишилися пріоритетні питання організаційного забезпечення діяльності судів, передбачені Законом України “Про судочинство України”. Зокрема, йдеться про організаційне забезпечення адміністративних судів, впровадження в повному обсязі служби судових розпорядників, забезпечення охорони та підтримки громадського порядку в усіх судах підрозділами судової міліції, забезпечення судів належними приміщеннями, своєчасну та якісну підготовку проектів законодавчих і нормативних актів, спрямованих на поліпшення організаційного забезпечення діяльності судів.
Неефективна управлінська діяльність Державної судової адміністрації України щодо виконання завдань Державної програми організаційного забезпечення діяльності судів на 2003-2005 роки, відсутність контролю з боку Кабінету Міністрів України, за повним і своєчасним її впровадженням перешкодили вирішенню найгостріших проблем організаційного забезпечення діяльності суддів, а також матеріального та соціального забезпечення суддів і працівників судів – такий висновок зробила Колегія Рахункової палати за результатами перевірки використання коштів Державного бюджету України, виділених на виконання Державної програми організаційного забезпечення діяльності судів на 2003-2005 роки.
Як наслідок, зросло навантаження на суддів. У 2005 році на кожного суддю місцевого загального суду надходило, в середньому, 118 справ щомісяця, на розгляд яких йому необхідно було безперервно витрачати 17,4 год. на добу. У той же час, штати судів залишаються неукомплектованими (на 01.01.2006 р. – 1239 вакансій). Таким чином, перевантаженість суддів залишається однією з основних проблем, що впливає на ефективність їх роботи і заважає подальшому впровадженню судової реформи.
Місцеві та апеляційні суди загальної юрисдикції, а також апеляційні та місцеві господарські суди фактично укомплектовані судовими розпорядниками лише на 26,7 %. встановлених норм, внаслідок чого служба судових розпорядників станом на 01.01.2006 фактично позбавлена можливості ефективно вирішувати покладені на неї завдання щодо забезпечення здійснення правосуддя в судах. Це призводить до того, що справи до розгляду готуються роками, але за кожною з них стоять людські долі.
За наслідками перевірки аудитори Рахункової палати відмітили, що не впроваджена цілісна система кадрового забезпечення судової системи, це унеможливлює прозорість конкурсної системи добору суддів. Не вдалося вирішити проблему перевантаженості судів, рівномірного навантаження на суддів по регіонах.
Не сталося реальних зрушень у наведенні порядку з підготовки та оформлення документів про безстрокове обрання суддів. В результаті, на виплату заробітної плати 326 суддям, які не мали права і не здійснювали правосуддя, із державного бюджету у 2004-2005 роках витрачено, щонайменше, 1788 тис. грн., що є неефективним використанням бюджетних коштів. Це призводить до збільшення навантаження на інших суддів та спричиняє затягування розгляду судових питань, а громадяни України вимушені роками чекати на захист своїх інтересів.
Однією з причин такого стану, підкреслив на засіданні Колегії Голова Рахункової палати В. Симоненко, є незадовільне врахування Державною судовою адміністрацією України пропозицій Рахункової палати за результатами її попередньої перевірки у 2004 році, що призвело до прорахунків та помилок під час планування та впровадження Державної програми організаційного забезпечення діяльності судів на 2003-2005 роки. Із висловлених Колегією Рахункової палати восьми пропозицій, що безпосередньо стосувалися завдань цієї Державної програми, виконано тільки три.
УГСПЛ